FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Hej!
Vi har upptäckt att en konkurrent till oss har plockat en del av texten på vår site rakt av. Man blir ju då lite småirriterad när man upptäcker sådant, speciellt eftersom vi har lagt ner en del tid på att få det som vi vill ha det. Har mailat och inväntar svar. Vi har ju en "© 2007 Midpoint AB. Alla rättigheter förebehålls." på siten, men jag vet inte om det är någon större garanti för någonting. Någon som har erfarenhet av detta och isåfall hur man skall gå vidare om vederbörande ej tar bort innehåll? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Rör det sig om produktbeskrivningar eller allmän säljtext?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Nykomling
|
Det är en text som beskriver vår tjänst Hosted Exchange 2007 och vi har skrivit den helt själva
![]() Efter att jag skrivit detta så har jag ringt en del för att få tag på vederbörande som genast "Skulle kolla detta med sin webmaster", så jag hoppas att det löser sig. Dock kvarstår frågan, vilka rättigheter har man på egenpublicerat material och vilka åtgärder kan man ta? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Förutom att polisanmäla händelsen brukar en uthängning på WN fungera bra, särskilt om det handlar om produkter som WNare köper.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Nykomling
|
Egentligen så handlar det inte om att hänga ut någon, utan mer om vad man faktiskt _har_ för rättigheter i vår situation.
Kan man egentligen göra något alls om det inte skulle lösa sig, och isåfall med viket lagligt stöd? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det är mycket svårt att få igenom något sånt här juridiskt, en domstol måste avgöra vem som lade ut texten först och om du inte har några bevis på att det var du går din konkurrent fri.
Domstolarna har dessutom bättre saker för sig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
gör som du gjorde nu.. så brukar det lösa sig
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Nykomling
|
Ja, vi får hoppas att de tar bort texten så fort som möjligt då jag bad om detta.
När det gäller vem som lade upp texten först, så var det ganska klockrent då de släppte en ny site för inte så länge sedan, medans vi ändå hade haft detta sedan i Januari, flax att vi hittade det dock! Man blir ju bara så jäkla irriterad när vi har försökt att tänka igenom det så gott vi kan. Inte bara med just de texterna, utan även i ett lite större perspektiv med SEO etc. Tack så mycket för er input, tror att man kan betrakta denna tråden som löst ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Det behövs ingen copyrighttext på en sida eftersom den ändå har upphovsrättsligt skydd om den uppnår verkshöjd.
Det hindrade dock inte ett av webbhotellen som brukar synas här från att kopiera allmänna villkoren från Qualitums sajt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Att stjäla text eller annat material är riktigt lågt. Värst är ändå stöld av texter eftersom det kan få konsekvenser i sökmotorerna. Det händer att Google gör fel och exkluderar originalet till förmån för plagiatet. Om det händer så är det naturligtvis extra surt.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|