Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Angående seriösa webbhotell

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-02-09, 17:24 #1
rille77s avatar
rille77 rille77 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Medlem
rille77s avatar

Vill med detta inlägg skapa en debatt om vissa webbhotells inställning till sina kunder.

Har en sajt som under en längre tid har legat uppe på Webcows utan några större problem.

Tyvärr så har det de senaset månaderna bara blivit sämre och sämre service på detta hotell.

Ett par exempel:

Problem:
För drygt en vecka sedan så hade dom lyckats ställa till det så att datumet på servern var 2002-01-xx vilket ställde till en hel del problem för oss då vi har många sorteringar på just datum på t.ex gästboksinlägg etc.

Deras svar:
Vi var tvugna att boota om den server ni ligger på och då så glömde vi tydligen att ställa in datumet korrekt, vi har haft problem med den så vi ska byta den inom någon dag.
(OK inga problem tänkte då jag, fast dom ställde inte om datumet på den gamla servern så problemet fick vi dras med i ca 2 dagar.)

Problem:
Efter byte av servern som jag tog upp i det förra problemet så inträffade följande.
Vår sajt har vid 2 tillfällen under 2 dagar varit helt otillgänglig, den första gången under ca 3 timmar (Man kunde ladda indexsidan men inte logga in eller göra något annat) den andra gången så kunde man inte ens ladda indexsidan(Försökte med 3 olika browsers), efter 6 timmar så tröttnade jag och tog jag ner sajten helt, lade istället upp en ren HTML fil där det stod att vi hade problem med servern. Den funkade konstigt nog.

Deras svar(Citerat direkt från mailet jag fick från dom):
"Om ni tycker att er site ska funger 100% hela tiden så får ni kosta på er en egen server.
Vad jag kan utröna av server loggarna så fungerar servern utan problem."
(Jag var själv inne och kollade loggarna, en sida vi har som visas i en Iframe på vår första sida låg på 99.205% i misslyckade laddningar, den har funkat helt klanderfritt innan.)

Frågan jag ställer mig är om ett seriöst webbhotell ska visa en sådan nochalans mot sina kunder, när man köper en tjänst så förväntar man sig att den ska fungera. Visst saker kan hända som kan orsaka driftstörningar men inte så pass allvarliga störningar under en så kort tidsperiod. Sen så kan man väl ändå kräva att bli bemött på ett seriöst sett när man kontaktar supporten.
Sen så kommer ju frågan hur 99.205% misslyckade laddningar av en sida kan uppfattas som att servern fungerar utan problem.

Hoppas att andra kan dela med sig av sina erfarenheter från olika webbhotell bra som dåliga så att man slipper alla dessa problem med oseriösa webbhotell.
rille77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-09, 18:16 #2
rille77s avatar
Medlem

Medlem
rille77s avatar

En liten uppföljning på våra problem vu haft med vårt webbhotell.(webcows)

När vi kontaktade dom igen om att sidan inte funkar som den ska så bad dom oss i stort sett dra åt helvete, dom ville inte ha med oss att göra.

Det är tydligen så dom behandlar kunder som ställer lite krav på att deras tjänster ska fungera!
Oläst 2004-02-09, 18:26 #3
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Att datumet skulle nollställas bara för att man startar om en server var nytt.

Det är svårt att säga vad som var problemet när ni inte lyckades komma åt sidan men de sa att servern fungerat. Testade du även på andra datorer/internetoperatörer när det var problem?
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-09, 19:02 #4
rille77s avatar
Medlem

Medlem
rille77s avatar

Som svar på frågan om vi provade med olika operatörer:

Ett stort JA, det gjorde vi.

Det var medlemmarna som uppmärksammande oss på att sidan inte fungerade, fick många ilskna mail.

Då vi själva testade att gå till sidan så använde vi oss av 3 olika operatörer, och vi som testade är utspridda geografiskt över hela södra Sverige.
Oläst 2004-02-09, 22:50 #5
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
skulle vara intressant att se hur mailkonversationen gick så man kan försöka bilda sig en uppfattning om läget.

jag har gått i tankarna att byta just till Webcows, men då mer troligt till en dedikerad server. men stämmer det att supporten fungerar på det där sättet är det nog nåt jag passar mig för.
Oläst 2004-02-09, 23:05 #6
vroom vroom är inte uppkopplad
Nykomling

vroom vroom är inte uppkopplad
Nykomling

hmmm , jag har aldrig upplevt nåt problem med webcows, iförsig har jag dedikerade servrar hos dom , inte nåt webhotell så det ska jag inte uttala mig hur det är att ligga på webhotellet men dom kontakter jag har haft med dom så har det varit helt okej. Det finns säkert fler här på webmasternetwork som har dedikerade servrar hos dom som kan uttala sig hur det är att ha en server hos dom , för mig iallafall är det tummen upp för webcows som ligger bra till prismässigt på dedikerade servrar i sverige , webhotellet dock tycker jag ligger i överkant i priset om man jämför med andra.
vroom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-10, 16:48 #7
rille77s avatar
Medlem

Medlem
rille77s avatar

Då ska jag försöka ta och svara på era synpunkter och frågor.

Här kommer mail konversationen mellan oss.

Jag börjar med datum problemet.

Jag:
Hej

Vi har fått problem med våran sajt som ligger på ert hotell.

Datumet på webservern verkar vara kört jag får datumet 2002-01-02.

Har ett problem till, jag kan inte logga in på PHP MyAdmin när jag använder
Internet Explorer, det funkar som det ska med Mozilla.

Svar Webcows:
okej ,tiden hade ändrats.
Detta är rättat till dock har vi problem med hårvaran på servern och vi måste flytta er site under morgon dagen till en annan server.

Kommentar:
Till detta ska tilläggas att datumet ändrades aldrig, fick vänta tills den nya hårdvaran, tog ca 2 dagar.
Angående min fråga om PHPMyAdmin fick jag som ni kan se inget svar, lyckades tillslut få tag i dem på telefonen och fick ett svävsnde svar att det skulle lösa sig med nya hårdvaran.

Vidare till nästa problem

Fråga:
Hej

Efter bytet av server hos er har vi haft stora problem med våran sajt.
Konto: XXXXXXX

I fredags(2004-02-06) mellan ca klocka 15.00 och 19.00 så gick det inte att ladda filen som vi använder för inloggning, den har fungerat klanderfritt innan.

Idag(2004-02-08) så har man inte kunnat ladda sidan överhuvudtaget med Internet Explorer, den visar heller inte en banner som vi har på sidan. Med Mozilla går det att ladda sidan men inte att logga in eller att
överhuvudtaget gå vidare från index sidan. Detta har pågått från ca klockan 19.00.

Det är inga problem att logga in på Ensim panelen, PHPMyAdmin eller FTPn, kan även gå in och skriva i databaserna i PHPMyAdmin utan problem.

Har även försökt ringa er support utan någon framgång, det känns väldigt viktigt för oss att sajten ska fungera utan problem då det är förödande för vårt rykte att sajten ligger nere hela tiden då det ska vara en
samlingsplats för folk på nätet så förväntar sig användaren att den hela tiden ska vara uppe.

Detta måste åtgärdas snarast!

Svar Webcows:
Om ni tycker att er site ska funger 100% hela tiden så får ni kosta på er en egen server.

Vad jag kan utröna av server loggarna så fungerar servern utan problem.

Vi har bara telefonsupport vardagar imellan 8.00 - 17.00 , inte dygnet runt och helger.

Kommentar:
Jag var själv inne och kollade loggarna som jag sagt tidigare, när man har Request fails som ligger över 99% så kan jag inte förstå hur man kan säga att sidan fungerar som den ska.
Min uppfattning är att om man betalar för en tjänst så ska den fungera, den uppfattning jag får när jag läser svaret jag fick på mitt problem så är det ungefär att, ja ja ni får väl räkna med att eran sida kommer ligga nere några timmar om dan vi orkar inte bry oss.

Vi kan ju lägga till lite mer historia om vad som hänt tidigare under vår kontakt med dom, eller snarare brist på kontakt.
Svar på support mail har tagit flera dagar, vi har ringt och sökt XXXXXX och fått till svar att "Nej han är tyvärr nere i serverhallen just nu men jag ska säga åt honom att ringa upp er." Visst det låter helt OK, vad som däremot inte är OK är att det går tre dagar utan att man hört något från honom och när men ringer och söker honom igen så får man precis samma svar som man fick första gången, dessa händelser inträffade på den tiden som dom utlovade support 24/7 på sin hemsida, vilket nu är ändrat till vardagar imellan 8.00 - 17.00.
Då kommer vi till den avgörande händelsen, efter att vi fått svarat på att sidan skulle fungera utan problem och jag varit inne och kontrollerat loggarna själv så ringde vi upp Webcows och ställde dom mot väggen och frågade hur dom kunde tycka att 99% fel kunde uppfattas som normal drift. Och fick då till svar att dom inte ville ha nåt mer med oss att göra.

Så hoppas nu att ni mer kan förstå den irritation som har byggts upp mot Webcows, vi har nu bytt webbhotell till ett där allt har fungerat fullkomligt smärtfritt, dom har support dygnet runt, dom är vänliga och verkligen lyssnar när man pratar med dem(vilket inte kan sägas om webcows), dom kommer t.o.m. med idéer till vad som skulle kunna göra vår sajt ännu bättre.

Dom engagerar sig i sina kunder helt enkelt.
Oläst 2004-02-10, 17:44 #8
Fredriks avatar
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2003
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Fredriks avatar

Reg.datum: Sep 2003
Vi har även vi haft mer och fler problem med Webcows på sista tiden. När man påpekar något som de gjort fel, så blir man i princip anklagad för att vara "en jobbig kund med hölga krav". Ursäkta-.....jag betalar faktiskt pengar, och förväntar mig att få hjälp med problem som de ställer till. Det vore en sak om jag klantar mig så att sidan rasar eller nått....men att bli irriterade på kunder när man påpekar brister är absurt.

Vi har flyttats runt på otaliga servrar under de senaste veckorna så jag har tappat räkningen nu...nu verkar allt flyta hyffsat igen i alla fall, men vi kommer inte att stanna kvar längre än nödvändigt hos dem. Är på jakt efter dedikerad server, så är det någon som ahr bra förslag så mottags dem mer än gärna.
Vi har inte lust att få problem under vår högsäsong.....usch vad dyrt det skulle bli *ryser*

Mvh
Fredrik
Fredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-10, 21:17 #9
rille77s avatar
Medlem

Medlem
rille77s avatar

Skönt att höra att man inte är ensam och att det finns andra som upplevt samma sak, vi har nu bytt hotell och det har gått nästan helt smärtfritt.

Det var några databaskopplingar som inte var som dom skulle men det var inte nåt som vi ens behövde bry oss om, det fixade vårt ny hotell på fem minuter åt oss.

Så ska service vara!!

Kan ju passa på att rekomendera dom när jag ändå skriver en massa positivt om dom.

Ni kan hitta dom på www.gate9.se , dom är väl inte det billigaste som finns i sverige men dom verkar vara angagerade i sina kunder och tar sig tid att snacka med dig om du har några problem, dom har även kommit med tips om saker som inte berört vår webbplats.
Oläst 2004-02-11, 18:42 #10
entreprenör entreprenör är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
entreprenör entreprenör är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Oj... håller de på såhär fortfarande? Var samma sak för många år sedan.
De velade konstant och hade en så groteskt nonchalant inställning till sina kunder, sket i dem totalt. Sen stängde de ner verksamheten och öppnade den igen efter ett tag... Tyvärr får vi väl säga.

Nej, de på webcows är en bunt klåpare som inte ska ha med kunder att göra.
TUMMEN N E R! :angry: :angry: :angry:

Det finns sååååååå många alternativ, varför välja det sämsta?
entreprenör är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017