FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Vill med detta inlägg skapa en debatt om vissa webbhotells inställning till sina kunder.
Har en sajt som under en längre tid har legat uppe på Webcows utan några större problem. Tyvärr så har det de senaset månaderna bara blivit sämre och sämre service på detta hotell. Ett par exempel: Problem: För drygt en vecka sedan så hade dom lyckats ställa till det så att datumet på servern var 2002-01-xx vilket ställde till en hel del problem för oss då vi har många sorteringar på just datum på t.ex gästboksinlägg etc. Deras svar: Vi var tvugna att boota om den server ni ligger på och då så glömde vi tydligen att ställa in datumet korrekt, vi har haft problem med den så vi ska byta den inom någon dag. (OK inga problem tänkte då jag, fast dom ställde inte om datumet på den gamla servern så problemet fick vi dras med i ca 2 dagar.) Problem: Efter byte av servern som jag tog upp i det förra problemet så inträffade följande. Vår sajt har vid 2 tillfällen under 2 dagar varit helt otillgänglig, den första gången under ca 3 timmar (Man kunde ladda indexsidan men inte logga in eller göra något annat) den andra gången så kunde man inte ens ladda indexsidan(Försökte med 3 olika browsers), efter 6 timmar så tröttnade jag och tog jag ner sajten helt, lade istället upp en ren HTML fil där det stod att vi hade problem med servern. Den funkade konstigt nog. Deras svar(Citerat direkt från mailet jag fick från dom): "Om ni tycker att er site ska funger 100% hela tiden så får ni kosta på er en egen server. Vad jag kan utröna av server loggarna så fungerar servern utan problem." (Jag var själv inne och kollade loggarna, en sida vi har som visas i en Iframe på vår första sida låg på 99.205% i misslyckade laddningar, den har funkat helt klanderfritt innan.) Frågan jag ställer mig är om ett seriöst webbhotell ska visa en sådan nochalans mot sina kunder, när man köper en tjänst så förväntar man sig att den ska fungera. Visst saker kan hända som kan orsaka driftstörningar men inte så pass allvarliga störningar under en så kort tidsperiod. Sen så kan man väl ändå kräva att bli bemött på ett seriöst sett när man kontaktar supporten. Sen så kommer ju frågan hur 99.205% misslyckade laddningar av en sida kan uppfattas som att servern fungerar utan problem. Hoppas att andra kan dela med sig av sina erfarenheter från olika webbhotell bra som dåliga så att man slipper alla dessa problem med oseriösa webbhotell. |
|||
![]() |
![]() |
|
|