Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skicka ut nyhetsbrev

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-04-10, 13:39 #1
Magnusson Magnusson är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Medlem

Jag har planer på att börja skicka ut ett nyhetsbrev via min hemsida. Besökarna ska ha möjlighet att anmäla sig (eller gå ur) nyhetsbrevet via ett formulär på hemsidan. Eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av nyhetsbrev skulle jag behöva få tips om bra program/tjänster för att skicka ut nyhetsbrev och hur man på ett smidigt sätt integrerar dess email-databas med formuläret på hemsidan.
Magnusson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-10, 14:03 #2
Dykarn Dykarn är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2005
Dykarn Dykarn är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2005
jag anvander phplist pa en av mina sidor den funkar bra och ar latt att intergrera...
Dykarn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-10, 15:18 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Phplist har fått en del kritik för att vara ineffektivt har jag sett, funkar det bra för större listor på uppemot 10-100k adresser? Tips på bra listor som fungerar för så många adresser mottas tacksamt. De måste vara helt fria från reklam (inklusive skaparens) samt lätta att skriva upp sig på (typ opt-in med ett enkelt klick).
Oläst 2006-04-10, 20:51 #4
dP79 dP79 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Medlem

Phplist i är ganska skalbart och inställningsmöjligheterna är stora. Använder man sig av phpmailer som skickare så är finns det ju möjlighet att lägga ut skickandet på flera smtp-servrar osv så att skicka 100 000 mail borde inte vara några större problem.

phplist har ju även stöd för klick-statistik på länkar osv vilket är ganska nice. Inte helt 100% och funktionen är fortfarande beta men jag tycker det fungerar bra. Trots allt gratis.

Så phplist för att enbart skicka ska inte vara några större problem med många mail. Lätt att konfa och integrera på sin egen site.
dP79 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-10, 23:00 #5
blueplayas avatar
blueplaya blueplaya är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
blueplaya blueplaya är inte uppkopplad
Medlem
blueplayas avatar

Reg.datum: Aug 2005
Finns det något för ASP?? =)
blueplaya är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-04-11, 11:48 #6
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by dP79@Apr 10 2006, 20:51
Phplist i är ganska skalbart och inställningsmöjligheterna är stora. Använder man sig av phpmailer som skickare så är finns det ju möjlighet att lägga ut skickandet på flera smtp-servrar osv så att skicka 100 000 mail borde inte vara några större problem.

phplist har ju även stöd för klick-statistik på länkar osv vilket är ganska nice. Inte helt 100% och funktionen är fortfarande beta men jag tycker det fungerar bra. Trots allt gratis.

Så phplist för att enbart skicka ska inte vara några större problem med många mail. Lätt att konfa och integrera på sin egen site.
Phplist verkar ju nästan vara the shit. Gratis och mkt inställningsmöjligheter. Det gillar jag . Jag kikade runt lite i specen och hittade bla annat "phplist enforces a double opt-in subscription system. Subscribers who enter their details in a web based subscription page, will receive an email and have to action their subscription to receive emails", går det här att stänga av?
Oläst 2006-04-11, 14:19 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Magnusson
Citat:
Ursprungligen postat av dP79
Phplist verkar ju nästan vara the shit. Gratis och mkt inställningsmöjligheter. Det gillar jag . Jag kikade runt lite i specen och hittade bla annat phplist enforces a double opt-in subscription system. Subscribers who enter their details in a web based subscription page, will receive an email and have to action their subscription to receive emails, går det här att stänga av?
Du kan ganska så lätt ändra så att man inte behöver bekräfta sin e-postadress (kräver dock ändring i koden har jag för mig, ingen inställning), alltså användaren skriver in en e-post på din sida och tycker på skicka och sen inget mer.

Men tycker absolut inte du ska ha det så. Spam, felaktiga anmälningar, personer som använder andras e-postadresser osv är då något som du får stå ut med.

Tvingar du att användaren ska bekräfta sin adress så slipper du många problem och de få du tappar är värt besväret.

Jag har mer eller mindre koll på tre nyhetsbrev och det är i alla tre fall under 1% som inte bekräftar sin e-postadress.
Oläst 2006-04-11, 21:46 #8
Medlem

Medlem

Du har en ganska bra poäng där dP79 . Har kikat lite mer på phplist, laddat ner det och bekantat mig lite med filerna och vad som behöver göras för att installera det. Det verkar vara en del som man måste skruva på för att få det att fungera. Hur långt tid tog det för dig att installera det första gången? Är det krångligt? Tips?
Oläst 2006-04-11, 22:18 #9
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Magnusson@Apr 11 2006, 21:46
Du har en ganska bra poäng där dP79 . Har kikat lite mer på phplist, laddat ner det och bekantat mig lite med filerna och vad som behöver göras för att installera det. Det verkar vara en del som man måste skruva på för att få det att fungera. Hur långt tid tog det för dig att installera det första gången? Är det krångligt? Tips?
Satt med det någon dag första gången och läste igenom deras forum för att konfigurera det som jag ville och skapa en bra integration med min hemsida. Det mesta som man vill veta finns i deras forum.

Så avsätt några timmar så ska det nog gå bra. När du väl fått allt som du vill så är det en fröjd att skicka ut epost. Riktigt enkelt. Rekommenderar dig dock att skippa FCKeditorn, den sabbar mer än den gör nytta..Jag sitter alltid i studion eller Macromedia när jag designar HTML-brev och sen klipp o klistrar koden eller skickar in sökvägen till hemsidan så parsar phplist hemsidan och skickar iväg det som ett mail...
Oläst 2006-04-11, 22:38 #10
Medlem

Medlem

Blir att värma på lite kaffe och pilla med det någon kväll helt enkelt. Tack för råden! Har du förresten någon erfarenhet av hur bra phplist hanterar större listor på 10-100k mailadresser? Jag har liksom tartareandesire hört att phplist kan vara lite ineffektiv för större listor?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017