Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ett företag har reggat .com men inte .se .dk .....

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-29, 14:44 #1
Xerxes Xerxes är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2005
Nykomling

Ytterligare en fråga om domännamn och varumärken.....

Ett företag äger www.domän.com men har inte reggat .se .no .dk .fi .nu. Jag tänker registrera dessa för att sedan höra av mig till företaget för att erbjuda dem att köpa domänerna då jag tror dem har nytta av dessa. Detta dem finns representerade i de andra nordiska länderna.

Domännamnet som företaget har är varumärkesskyddat hos prv (EG-varianten) så jag antar att det innebär att jag vid en ev tvist kommer förlora adresserna, detta då man får se det som att jag handlat i ond tro... Men om vi nu rent teoretiskt tänker att jag ringer och erbjuder företaget domänerna och dem säger -nej tack, vi tar och gör en anmälan då vi inte vill ge dig en spänn. -Nehepp säger jag och blir ett surkart, jag tänker iallafall inte ge över domänerna ifall ni inte gör en klagan som kostar 10 000 kr för den svenska domänen. Nu till den första frågan, kan jag komma att få stå för några kostnader ifall jag förlorar tvisterna i de respektive olika länderna?

En annan fråga gäller, vad kan hända rent juridiskt ifall jag på rent jäkelskap pekar om de adresserna jag köpt till en konkurrent till företaget med .com adressen för att på så sätt försöka sätta press på företaget att köpa mina domäner istället för att driva en process som tar avsevärt längre tid. Jag uttalar dock inget hot vill jag påpeka, dvs det är inte fråga om utpressning.....

Ovanstående är såklart rent teoretiskt kan jag tillägga....
Xerxes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-29, 14:55 #2
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2005
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar

Reg.datum: Oct 2005
Fy bubblan vad jag önskar din mamma var här så jag kunde skälla på henne.
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-29, 15:05 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Du är väl inte bättre eller sämmre än någon annan här som handlar med domäner och liknande. Nej du kan inte åka på något så länge du bara har domänerna mer än kanske bli av med dom.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-29, 17:41 #4
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Företaget får betala avgifterna i början. Men när de fått tillbaka domänerna som de (och inte du) har rätt till kan de utan problem kräva dig på skadestånd för avgifterna. Alltså, det blir du som får betala.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-29, 19:12 #5
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by foks@Dec 29 2005, 18:41
Företaget får betala avgifterna i början. Men när de fått tillbaka domänerna som de (och inte du) har rätt till kan de utan problem kräva dig på skadestånd för avgifterna. Alltså, det blir du som får betala.
Så det är således ingen idé att registrera en .se adress som är reggad hos prv ifall det är ett solkart fall att man torskar adressen ifall företaget gör en anmälan.

Jag menar ifall jag reggar adressen, ringer företaget och erbjuder dem att köpa den för 1000 kronor (ett exempel) så kan dem direkt hota mig med att gå vidare och göra en anmälan och på så sätt få mig att släppa adressen då jag inte vill riskera att åka på kostnaden på 10 000 kronor för ärendehanteringen. Självklart kan jag ha is i magen och påstå att jag inte har några problem med en anmälan för att låta det hela dra ut på tiden ....

Låt höra, vad säger ni som har erfarenhet/koll på det här?
Oläst 2005-12-29, 19:52 #6
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Xerxes: Något åt det hållet som du skriver ja.
Men med den skillnaden att kostnaden behöver inte alls stanna på 10.000:- utan kan bli betydligt högre om företaget drar det vidare till domstol.
Förlorar du kan konsekvenserna bli att du får betala företagets advokatkostnader också.

Några tidigare tvister avgjorda av II-stiftelsen
Men II-stiftelsen handhar inte skadeståndsfrågor eller andra ersättningar utan endast domännamnen.
Det andra sköter rättväsendet.

Edit: Och har motparten behövt lägga ut 10.000:- för att få tillbaka "sitt" domännamn lär du räkna med att de kommer driva in de 10.000:- också, med de kostnader som det innebär.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-29, 21:03 #7
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2003
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar

Reg.datum: Jan 2003
Om motparten har NAMN.com och NAMN är registrerat som varumärke hos PRV, så har du inte en chans att få behålla NAMN.se vid eventuell tvist!
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-29, 21:33 #8
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by Filip@Dec 29 2005, 22:03
Om motparten har NAMN.com och NAMN är registrerat som varumärke hos PRV, så har du inte en chans att få behålla NAMN.se vid eventuell tvist!
det är jag medveten om.

Min förhoppning är att motparten ska köpa domänen för att man inte vill att det ska finnas en felaktig pekning på namn.se till tex en konkurrent... Att köpa domänen är smidigare än att skicka in en anmälan om det hela.. I mitt fall så skulle det handla även om andra toppdomäner som .fi .no .dk Dock så kanske inte företaget vill göra mig till lags, vilket jag förstått är grymt ovanligt (eller förekommer det att företag faktiskt köper domänerna direkt istället för att köra överklaganvägen????) ifall man köper domäner på det sättet som jag klurar kring...
Oläst 2005-12-29, 22:19 #9
dennish dennish är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
dennish dennish är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
bra affärsidé, men det är nog bättre att du kidnappar barn, det ger mer pengar
dennish är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-29, 23:07 #10
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem

Får jag lov att ställa en följdfråga?
För ett tag sedan köpte vi ett AB som vi idag driver vår verksamhet i. Namnet på AB:et har vi inte ändrat utan behåller det gamla namnet då vi tycker att det är ett bra namn. bolaget har funnits i 10-15 år och under tiden sysslat med lite olika saker men från början startades det som ett försäljningsbolag. Man sålde då en vara som importerades från Spanien. Bolaget hade samma namn som varans varumärke. Jag vet att det spanska bolaget har registrerat varumärket i Sverige man man missade att göra det innan bolaget bildades och fick sitt namn. Det spanska bolaget stämde "vårt" bolag för varumärkesintrång men förlorade målet då bolaget namn var registrerat innan de skyddade namnet i Sverige.
Nu till min egentliga fråga? Vad händer nu tror ni om vi skulle vilja ha vårt firmanamn som se.-domän. Se och nu domänerna är de enda domäner inom EU som inte redan det spanska bolaget har. Vem har rätten till se-domänen vid en tvist mellan dem och oss? Vi har namnet som firma och de som varumärke?
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017