FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om någon skulle kontakta mitt bolag så som du beskriver, så skulle jag aldrig tvekat att dra fallet till prövning. Då det dessutom blir du som får betala då jag vinner, så finns det inte så mycket att tveka om. Citat:
Men min spontana kommentar, är att ditt AB skulle få behålla se-domänen. Ni har trots allt använt namnet under längre tid, samt att ni inte köper det i ond tro utan för att ni ska använda och representera bolagsnamnet. Däremot om det spanska bolaget registrerar det först, så är jag lika säker att de skulle få behålla den. Se till att du är först. (jag avsäger mig allt ansvar för eventuella följder mina hobbyjuridiska kunskaper kan leda till) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om man förlorar domännamnet beror mycket på om man köpt det i ond tro eller inte. Försöker man sälja namnet till de som innehar varumärket så klassas det oftast som ond tro.
Det är inte alltid man förlorar ett domännamn om man köpt det i god tro och att den verksamhet man driver på domännamnet inte är förväxlingsbar med varumärkesinnehavarens verksamhet och produkter. Är dock varumärket av större kaliber, dvs. stark renommé (välkänt) så kan man oftast inte skydda sig med att produkterna inte är liknande. Källa: http://www.prv.se/varumarke/varumarken_internet.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Om man däremot hävdar varumärkesintrång och ansöker om skadestånd i rätten får den förlorande parten betala kalaset förutsatt att det inte räknas som "småmål" då var och en får stå för sina egna kostnader.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är min uppfattning i alla fall.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
Oki, då kan vi konstatera att jag i det här fallet ej skulle behöva stå för några kostnader för ATF-förfarandet.... Om man ser till varumärkesintrånget i det här fallet, på vilket sätt skulle det här ev kunnat skada verksamheten ifall jag enbart köpt adresserna? För det är väl det som lagen handlar om, dvs jag på ngt sätt skadar varumärket..... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Eftersom du också här beskrivit ditt tillvägagångssätt i detalj är det ingen tvekan om registrering i ond tro samt att du gör gällande att du eventuellt tänkter peka domänerna till en konkurrent vilket skulle skada deras varumärke betydligt. Kan också bli fråga om renommésnyltning om du väljer att utnyttja domänerna på ett kommersiellt sätt. Att registrera domänerna för att möjligen kanske kunna tjäna en tusenlapp eller två gentemot ditt agerande i ond tro, risken att få ekonomiska krav på kanske hundra tusen är väl rent statistiskt sett ingen bra idé. Och då har vi redan bortsett från den negativa moraliska delen. Varför inte bara maila företaget och föreslå att de registrerar de toppdomäner du uppmärksammat att de inte har? Kanske får du något mycket mer värt, som t.ex. ett tack och en möjlig bra kontakt för framtiden?...
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tittade in på Sedo och där finns bla adressen samsungmobile.se till salu...
Finns det således en "marknad" för domäner av den här typen, se exemplet jag skrivit om tidigare.... Vem köper en sån adress? Det borde väl ses som att den är tecknad i "ond tro" när den ligger ute till försäljingn ..... Explain, bitte! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|