FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Lurar lite på hur det fungerar med att integrera sig mot bokföringsprogram. Det känns som att det borde finnas stor potential för förenkling om man slapp bokföra utgående fakturor själv - detta borde ju gå att få registrerat per automatik. Om det fungerar så, hur gör man i så fall med verifikationsunderlaget? Måste det ändå skrivas ut och sättas i en pärm?
Någon som har erfarenhet? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Om fakturan måste skrivas ut så vet jag inte om skattmasen har ändrat sin policy från tidigare men jag förutsätter att allt måste skrivas ut och sättas i pärm, har inte hört något annat från trovärdig källa så jag chansar inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det som gäller är att originalfakturan ska sparas i 7 år. Om den levererats via PDF till dig så är originalet PDF-filen. Har du fått fakturan på posten så är det papperslappen som ska sparas.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men om det räcker vet jag inte, jag skriver alltid ut alla mina egna kundfakturor och sätter in dem i en pärm. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Om du använder Billogram så genererar de verfikationerna, som du sedan bara behöver importera till ditt bokföringsprogram.
Fortnox har även ett API, som jag ej har använt men som ser väldigt trevligt ut: http://developer.fortnox.se/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Tack för alla grymma svar :-)
Lite bakgrundsinfo kanske kan vara bra: Idag har vi ett affärssystem där fakturorna skapas och finns, vi har också naturligtvis ett bokföringsprogram där vi registrerar verifikationer. Blir ett visst mått av extraarbete att ha dessa två uppdelade, men samtidigt vill vi ju gärna ha kvar affärssystemet som källa för fakturor. Något annat som skulle underlätta vore att ha banken kopplad till bokföringsprogrammet för direkt inläsning av OCR. Vi har en stor volym av mindre betalningar och allt måste syncas mellan olika system hela tiden. Har hört att man kan få spara verifikationer digitalt som bildfiler istället för att allt skall in i pärmar men är osäker på om detta verkligen stämmer. Någon som har erfarenhet av hur man kan få ner den administrativa bördan med ett upplägg som vårt? :-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Från banken drar ni löpande ut en fil med OCR-betalningar och markerar fakturorna som betalda i affärssystemet och skapar därefter ytterligare en SIE-export med inbetalningarna till bokföringsporgrammet. http://www.sie.se/sie/home/showpage.php?page=fileformat |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Detta är rätt väg men inte att ni ska jobba något manuellt. Steget där du får BG och ska pricka av fakturorna i affärsystemet är onödigt. Vi har automatisterat även det. Du kan få banken att skicka ocr betalningarna direkt till ditt system med lite programmering. När du beställer ett domännamn hos oss t ex så skapas faktura automatiskt, jornaler fixas i bakgrunden till ekonomiprogrammet via SIE, betalningar från BG eller kortbetalningar bokförs automatiskt som i sin tur triggar registering script, bekräftelser med mera. Det är bara när kunderna gör fel som vi får meddelande om detta ( fel belopp, fel ocr trots kontrollsiffra). Allt detta görs med perl, asp och mysql.. och du behöver inte någon dyr api lösning som kostar pengar från visma när du använder sie. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() Vad kör ni för bank & bokföringsprogram? Vi har kört OCR innan men gått över till fakturanummer pga att ett fåtal kunder hade problem med att deras bank inte accepterade OCR:en.. hittade aldrig något fel i koden och OCR:erna funkade perfekt för 90% av kunderna. Någon som har varit med om något liknande? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|