Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Två fick sparken och sina karriärer förstörda efter ett skämt på en konferens.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-04-04, 11:20 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Standard Två fick sparken och sina karriärer förstörda efter ett skämt på en konferens.

Två fick sparken och sina karriärer förstörda efter ett skämt på en konferens.

http://techcrunch.com/2013/03/21/a-d...ut-of-control/
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-04, 11:26 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Det finns många kvinnor som själva står för betydligt grövre skämt än så Det är väl knappast ett företag man vill jobba för ändå om de inte är kapabla att hantera några harmlösa skämt på annat sätt än detta. Att deras karriärer skulle vara förstörda på grund av detta har jag svårt att se.
Oläst 2013-04-04, 11:55 #3
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2012
Men herregud. Snacka om irriterande. Deras karriärer lär ju fått sig en törn men lär ju vara bortglömt om någon månad.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-04, 12:05 #4

Yttrandefriheten är starkt hotad om jag inte får dra normala skämt med mina kompisar /kollegor som jag är på konferens med. Ska man hela tiden hålla koll på vilka som tjuvlyssnar på vad jag pratar med mina närmaste kollegor med? Att det finns "spioner" och "angivare" som smyger omkring på konferenser och man riskerar bli uthängd för sina interna skämt på Twitter/Facebook/bloggar.
Oläst 2013-04-04, 13:12 #5
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Det finns två saker här:

1. Företagets image påverkas hur medarbetarna agerar och uttrycker sig i sammanhang där andra än medarbetare på företaget finns
2. På företaget kan det finnas en kultur att det är "ok" att uttrycka sig på det sättet som nämns i artikeln, vilket speglas i sättet att uttrycka sig i offentliga sammanhang

Sammantaget kan avskedandet vara en markering från ledningens sida att de inte vill framstå som könsfientliga (åt något håll) och sätta punkt för en jargong.

Totalt sett är min ståndpunkt: hur du uttrycker (och för) dig, oavsett sammanhang, ger du omvärlden en bild av dig som person. Om du representerar ett företag (på en mässa, kongress, eller annat sammanhang) ska du tänka både en och två gånger vad du säger.

Alltså: vad du säger och vad du gör är en del av ett företags ansikte utåt, det är inte bara dig som individ det färgar.

Om du tycker könsreferenser är "normala skämt" är det starkt olyckligt, Conny.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-04, 13:45 #6
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Yttrandefriheten är starkt hotad om jag inte får dra normala skämt med mina kompisar /kollegor som jag är på konferens med. Ska man hela tiden hålla koll på vilka som tjuvlyssnar på vad jag pratar med mina närmaste kollegor med? Att det finns "spioner" och "angivare" som smyger omkring på konferenser och man riskerar bli uthängd för sina interna skämt på Twitter/Facebook/bloggar.
Undrar varför kvinnor brukar känna sig ovälkomna på teknikkonferenser ...

Nej, det är inte OK att börja dra sexistiska skämt på en offentlig tillställning bara för att man trivs med det själv.

Kvinnan som tweetade om det är väl absolut den enda som inte har gjort något fel i denna röra. Företaget som sparkade mannen som uttryckt sig fel ... fegt, lätt och orättvist. Online-mans-chauvinist-aktivisterna som angrep Richards arbetsgivare, hennes Facebook osv ... fullständiga idioter. Arbetsgivaren som sparkar Richards ... totalt oacceptabelt att sparka någon för andras misstag.

Jag skäms över hela branschen. Vill tro att den är på väg framåt mot en sund community... sånt här visar verkligen att det är långt långt kvar.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-04, 13:47 #7
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2009
Kimpo Kimpo är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2009
Att dra nedlåtande skämt om människogrupper, folks handikapp och ibland dra skämt med sexuell karaktär är tydligen ok om det är hon som gör det.

https://twitter.com/adriarichards/st...10699311755264
https://twitter.com/adriarichards/st...93950058815488
https://twitter.com/TheSportsBrain/s...93963639971842
https://twitter.com/adriarichards/st...65091791847425
Kimpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-04-04, 14:03 #8

Citat:
Ursprungligen postat av digiArt Visa inlägg
Om du tycker könsreferenser är "normala skämt" är det starkt olyckligt, Conny.
Om du läser artikeln så inser du att, den som sa skämtet inte ens pratade med den som hängde ut personen på Twitter, för det andra så var uttrycket "fork his repo" (minns inte exakt formulering) inte alls könsrelaterat utan en komplimang som refererar till "fork" som betyder att man tar någon kod och bygger vidare på den (vilket man bara gör om man tycker koden är riktigt bra).

Det var Adria Richards som på eget bevåg hade intolkat könsreferenser i detta uttryck, vilket klart framgick av artikeln.

Uttrycket "Big Dongle" kan man tolka på flera sätt.

Jag hade gjort tolkningen i negativ bemärkelse att något är klumpigt som en "big Dongle" dvs en stor klumpig vidhängande sak som man tvingas dras med till datorn. Typexempel är extern diskettstation eller en trist dongle till mobila bredbandet som är stor och klumpig.

Det är inte jag som uppfunnit språket, inte heller "humor" eller "sarkasmer" är jag upphovsman till, jag har lärt mig en jargong som är bruklig på arbetsplatserna jag jobbat på. Om man inte som vuxen människa klarar av att umgås med kollegor och har tolerans nog att acceptera att alla människor inte är perfekta så passar man inte på en sån arbetsplats. alla människor har fel och brister i ens egna ögon/öron. Det är bara att gilla läget om man själv ska kunna arbeta på en sån arbetsplats eller så får man byta jobb helt enkelt. Alla andra behöver inte anpassa sig till vad jag tycker eller tänker. Samma sak gäller alla.

Jag kan säga att jag inte skulle trivas på en arbetsplats där man inte får skämta, och jag gillar även en del grova skämt, en del gillar jag inte, men jag skulle aldrig fota av någon kollega för ett dåligt skämt och hänga ut dem på Twitter eller någon annan stans. Jag skulle aldrig heller springa till chefen och gnälla över att en kollega klämt ur sig ett dåligt eller kränkande skämt. Den värsta bestraffning jag skulle ge skämtaren är att "inte skratta åt skämtet", vilket i sig är klart tillräcklig "bestraffning".

Att yttrycka skämt med sexuell anspelning är inte sexuella trakasserier! Skämt är skämt och trakasserier är trakasserier oavsett vad de har för grund, ibland kan de sammanfalla, men det var inte så jag uppfattade ämnet för artikeln.

Jag tycker inte "skämtaren" i artikeln borde blivit avskedad, jag tycker däremot det var helt rätt att avskeda Twittraren eller förflytta henne till en annan roll i företaget, eftersom hon hade en väldigt speciell förtroendepost, där hennes sätt att driva en fråga om hennes personliga moral inte hörde hemma och som tvärtom riskerade att skada hennes arbetsgivare.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-04-04 klockan 14:17
Oläst 2013-04-04, 14:37 #9

Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Undrar varför kvinnor brukar känna sig ovälkomna på teknikkonferenser ...

Nej, det är inte OK att börja dra sexistiska skämt på en offentlig tillställning bara för att man trivs med det själv.

Kvinnan som tweetade om det är väl absolut den enda som inte har gjort något fel i denna röra. Företaget som sparkade mannen som uttryckt sig fel ... fegt, lätt och orättvist. Online-mans-chauvinist-aktivisterna som angrep Richards arbetsgivare, hennes Facebook osv ... fullständiga idioter. Arbetsgivaren som sparkar Richards ... totalt oacceptabelt att sparka någon för andras misstag.

Jag skäms över hela branschen. Vill tro att den är på väg framåt mot en sund community... sånt här visar verkligen att det är långt långt kvar.
Jag har jobbat med kvinnor och de drar sexistiska skämt precis som män gör, det är en del av vårt språk och vår kultur att göra det. det är inte moraliskt fel på något sätt, det är sånt som gör vardagen uthärdlig, eftersom man kan dra på smilbanden år roliga skämt. Det finns dåliga skämt också, men om skämtet är bra eller dåligt är lyssnarens tolkning och den tolkningen är valfri.

På de teknikkonferenser jag deltagit så är humor ett trevligt inslag som lättar upp stämningen betydligt (men humorn är inte huvudattraktionen på konferensen) från den extremt sakliga och teknikintensiva konferensen.

Det är inte acceptabelt att en skämtare ska behöva stå till svars för vad en tjuvlyssnare har för rigid moraluppfattning.

Det är inte heller acceptabelt att en tjuvlyssnare som inte ens var involverad i konversationen hänger ut en individ på Twitter eller annorstädes för vad denna säger till en kollega när de sitter i publiken på en konferens.
Oläst 2013-04-04, 15:26 #10
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Kvinnan som tweetade om det är väl absolut den enda som inte har gjort något fel i denna röra.
Att tjuvlyssna på något som inte är avsett att du ska höra, som är helt taget ur sitt sammanhang och sedan hänga ut personen publikt med bild och allt. Hur är inte det fel?

Den extrema dubbelmoralen hon själv har är ju också fantastisk om man ser Kimpo's inlägg ovan. Åt andra hållet är det tydligen helt okej.

Ska man förbjuda alla sexrelaterade skämt eller eventuella referenser?
Det är inte ett företag jag vill jobba på. De sexrelaterade skämten kommer dessutom från både män och kvinnor på en normal arbetsplats. Så länge det hålls på en skämtsam nivå och en god ton kan jag inte se något fel med det. Det finns massa sexreferenser överallt i samhället, varför skulle det vara mindre tillåtet med det när det gäller vissa yrkesgrupper. Sedan tror jag inte att det är speciellt mycket värre i mansdominerade yrken än vad det är i kvinnodominerade yrken, möjligen är det väl något förskjutet från skämt till referenser i den senare.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017