FAQ |
Kalender |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det finns två saker här:
1. Företagets image påverkas hur medarbetarna agerar och uttrycker sig i sammanhang där andra än medarbetare på företaget finns 2. På företaget kan det finnas en kultur att det är "ok" att uttrycka sig på det sättet som nämns i artikeln, vilket speglas i sättet att uttrycka sig i offentliga sammanhang Sammantaget kan avskedandet vara en markering från ledningens sida att de inte vill framstå som könsfientliga (åt något håll) och sätta punkt för en jargong. Totalt sett är min ståndpunkt: hur du uttrycker (och för) dig, oavsett sammanhang, ger du omvärlden en bild av dig som person. Om du representerar ett företag (på en mässa, kongress, eller annat sammanhang) ska du tänka både en och två gånger vad du säger. Alltså: vad du säger och vad du gör är en del av ett företags ansikte utåt, det är inte bara dig som individ det färgar. Om du tycker könsreferenser är "normala skämt" är det starkt olyckligt, Conny. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det var Adria Richards som på eget bevåg hade intolkat könsreferenser i detta uttryck, vilket klart framgick av artikeln. Uttrycket "Big Dongle" kan man tolka på flera sätt. Jag hade gjort tolkningen i negativ bemärkelse att något är klumpigt som en "big Dongle" dvs en stor klumpig vidhängande sak som man tvingas dras med till datorn. Typexempel är extern diskettstation eller en trist dongle till mobila bredbandet som är stor och klumpig. Det är inte jag som uppfunnit språket, inte heller "humor" eller "sarkasmer" är jag upphovsman till, jag har lärt mig en jargong som är bruklig på arbetsplatserna jag jobbat på. Om man inte som vuxen människa klarar av att umgås med kollegor och har tolerans nog att acceptera att alla människor inte är perfekta så passar man inte på en sån arbetsplats. alla människor har fel och brister i ens egna ögon/öron. Det är bara att gilla läget om man själv ska kunna arbeta på en sån arbetsplats eller så får man byta jobb helt enkelt. Alla andra behöver inte anpassa sig till vad jag tycker eller tänker. Samma sak gäller alla. Jag kan säga att jag inte skulle trivas på en arbetsplats där man inte får skämta, och jag gillar även en del grova skämt, en del gillar jag inte, men jag skulle aldrig fota av någon kollega för ett dåligt skämt och hänga ut dem på Twitter eller någon annan stans. Jag skulle aldrig heller springa till chefen och gnälla över att en kollega klämt ur sig ett dåligt eller kränkande skämt. Den värsta bestraffning jag skulle ge skämtaren är att "inte skratta åt skämtet", vilket i sig är klart tillräcklig "bestraffning". Att yttrycka skämt med sexuell anspelning är inte sexuella trakasserier! Skämt är skämt och trakasserier är trakasserier oavsett vad de har för grund, ibland kan de sammanfalla, men det var inte så jag uppfattade ämnet för artikeln. Jag tycker inte "skämtaren" i artikeln borde blivit avskedad, jag tycker däremot det var helt rätt att avskeda Twittraren eller förflytta henne till en annan roll i företaget, eftersom hon hade en väldigt speciell förtroendepost, där hennes sätt att driva en fråga om hennes personliga moral inte hörde hemma och som tvärtom riskerade att skada hennes arbetsgivare. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-04-04 klockan 14:17 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|