FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej alla!
Jag är en 18-årig kille som ganska nyligen fått min f-skatt och moms. Jag har tänkt att sälja hemsidor och göra blandad programmering och grafisk formgivning. Under hela min uppväxt har jag kodat/designat hemsidor och går just nu sista året på medielinjen med inriktning webb/grafisk design. Jag kan väl säga att jag är ganska duktig för min ålder. Redan haft praktik på en stor byrå, och jobbar just nu med 3 kunder och har några till på kö. Men känner att jag har har ganska mycket kvar att lära. Men jag är lite fundersam över hur framtiden för mig se ut ifall jag skulle starta företag på riktigt som erbjuder dessa tjänster. Går det att leva på det? Är det en väldigt tuff bransch? Är det inte väldigt många som går från frilans till fast anställning, i så fall varför? Tack på förhand |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det enda som kan bli tufft för dig i början är att hinna med allt. Du ska både jaga kunder, sköta den löpande administrationen, bygga hemsidor.. Allt det kräver mycket tid, och det är bara det du måste övervinna.
Är du duktig på det du gör kommer kunderna att vara det minsta problemet för dig... Lycka till! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag tror att det är av stor vikt att inte sitta och häcka helt ensam när man ska starta eget inom webben. Slå ihop dig med någon annan i något slags nätverk, det är guld värt om man ska få någorlunda stora kunder eftersom de kräver mer. Samtidigt lär man sig av varandra vilket är minst lika viktigt i den här branschen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
När du går från att driva verksamheten som Hobby till Näringsverksamhet så är det viktigt att tänka på några riktigt viktiga saker:
- Kalkylen (har du verkligen räknat fram en kalkyl som håller) - Juridiken (Skriftligt avtal med alla kunder) - Försäkringar (Skaffa företagsförsäkring!) - Leverera alltid rätt kvalitet i rätt tid och till den kostnad som du lovat - Håll hårt i pengarna! Dvs var sparsam och slösa inte bort pengar du inte kan avvara! - Glöm inte ta betalt, ge inte bort konsultarbete till kunden Detta är de osvikligt största problemen som nyföretagare drabbas av. Gör en affärsplan där du tänker igenom och dokumenterar så du kan få synpunkter på: Vem är kunden? Vad är kundens problem? (Lär dig skilja på Problem och Lösning). Kan du lösa kundens problem? Vad är kunden beredd att betala för att lösa problemet? Kan du få lönsamhet i din leverans till kunden? Kunden har ett behov om kunden har ett problem som de är beredda att betala för. Om du kan leverera rätt lösning (med rätt kvalitet) med lönsamhet för dig så har du ett möjligt prospekt som kan bli en lönsam affär om du Marknadsför, Säljer, Förhandlar och får till ett avtal. Några pekfinger! - Ta ALDRIG på dig jobb du inte kan slutföra! - Ta "ALDRIG" på dig jobb som är olönsamma! - Tänk alltid på att hitta win-win-win-lösningar, dvs som BÅDE du, kunden, kundens kunder vinner på! - Utgå ALLTID från KUNDENS BEHOV när du tar fram lösningar! - Snacka ALDRIG skit om konkurrenter! - Ljug ALDRIG! (Har du lik i garderoben, dölj dem utan att ljuga) - Börja ALDRIG jobba förrän kunden skrivit på avtalet, när du väl börjat jobba har kunden ingen anledning att skriva på längre. - Jobba (nästan) ALDRIG gratis! Det är precis vad oseriösa kunder vill! - Var ALLTID just i affärer! Inget fifflande, eller lurande av kunden, det upptäcker de! - Bygg upp ett positivt rykte, det är bara genom det du blir en vinnare! Det är ingen garanti till framgång, men det är en förutsättning! Slutligen Ett gott rykte tar en livstid att bygga upp, men en sekund att rasera! Senast redigerad av Conny Westh den 2010-10-25 klockan 10:24 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Att sälja sin egen tid är inte helt olikt en vanlig anställning. Så prova och se om det fungerar. Får du kunder så är allt gott. Får du inte kunder så få du ta en anställning istället.
Men räkna med att dina inkomster kommer att vara mycket små i början. En förutsättning för att starta eget är alltså att man kan leva på ingenting i några månader. Som 18 åring så bor du kanske fortfarande hemma? Det kommer i så fall aldrig någonsin att dyka upp ett bättre tillfälle för dig att starta eget. Det blir helt annorlunda när du är 35 år och är ansvarig för att försörja en hel familj. Edit: Att många går från frilans till fast anställning beror på att de är duktiga på att knacka kod, men sämre på marknadsföring och administration som krävs för att driva eget. Som småföretagare så räcker det helt enkelt inte med att vara expert inom ett område, utan du måste vara duktig på lite av allt. Har du inga erfarenheter så vet du inte förens du har provat. Det kan visa sig att du är rena gurun på administration, eller att du inte klarar av det överhuvudtaget. Prova, så vet du. Senast redigerad av Gustav den 2010-10-16 klockan 21:48 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för era svar!
Jag har märkt av att tiden inte riktigt räcker till, har skolan också men försöker få det att gå ihop. Har en väldigt bra grund för mitt nätverk med affärsutvecklare, VDs och egenföretagare. Men inte riktigt någon inom den bransch jag vill starta inom. @ConnyWesth Jag har en grund till en affärsplan som innehåller just dem, men eftersom mitt företag även är mitt projektarbete i skolan så måste jag göra en hel affärsplan med budget och allt som det innebär. Jag skriver just nu avtal med mina kunder där jag utgått från hamIT -99. Vad menar du med en bra kalkyl? Krävs det verkligen att jag har en företagsförsäkring? @Gustav Jag har hört mycket om det, därför jag väljer att starta just nu. Senast redigerad av oscarandersson den 2010-10-16 klockan 22:45 Anledning: La till fler svar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Skitbrfa att du skriver en hel riktig affärsplan, det är vad jag förespråkar.
Många företagare som är nybörjare gör en kalkyl som inte håller, de räknar inte med alla kostnader och säljer sig för billigt. Det krävs en del efterforskningar och analys av prisnivån på marknaden för att man ska få till detta rätt. Många gör det stora misstaget och räknar ut priset utifrån minimakla kostnader, det är fel väg at gå. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Härlig sammanfattning Conny!
Oscar, kör på säger jag bara, jag har själv varit i samma sits. Det kan gå trögt i början, men så snart det börjar rulla på är det en riktigt rolig resa. Mitt tips är att vara så öppen som möjligt och knyta kontakter åt höger och vänster. Även om de inte blir dina kunder så kan de tipsa sitt nätverk om dina tjänster. Var trevlig helt enkelt och se till att alla vet vad du gör. Nätverk är enligt mig det viktigaste verktyget för vilken entreprenör som helst. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
@ConnyWesth
Tack! Har läst igenom dina inlägg på forumet, de hjälpte väldigt mycket! Har kommit fram till att jag borde ligga runt 450-550 kr/h, eller är det för högt timpris? Vad är en normaltid för att göra en hemsida för en kund med ett CMS? De senaste jag gjort som innehåller skisser, designförslag, kodning, installation har tagit runt 50-60 timmar. Ifall jag skall ta ett timpris på 550 kr i timmen * 50 timmar (27 500 kr), blir det inte väldig mycket? @forngren Tack! Kontakter är något väldigt viktigt har jag märkt, men har du något tips som jag kanske borde tänka på? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det som är "svårt" med webbutveckling och "data" i största allmänhet är att folk/kunder tror/förväntar sig att det inte ska vara dyrt. "Äh men vaddå det är ju bara en hemsida". Webbutveckling är ett hantverk och en profession precis som vilken hantverkare eller psykolog som helst och det måste få lov att kosta pengar, vilket kunder ofta inte riktigt förstår. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|