FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
"Riksdagen har beslutat att sänka kravet på aktiekapital i privata aktiebolag från 100 000 kronor till lägst 50 000 kronor. Beslutet börjar gälla den 1 april 2010."
Det kommer även gå att minska aktiebolag i befintliga bolag enligt befintliga regler. Mer information på Bolagsverket. http://www.bolagsverket.se/aktuellt/...minskning.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Underbart, blir förmodligen AB i vår.
Här finns de lite mer angående detta: http://www.wn.se/showthread.php?t=1040563 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Trevligt trevligt
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Nykomling
|
Mycket trevligt!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Heja alliansen!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
FRA? Har alla redan glömt de massiva demonstrationerna
som gjordes mot Thomas Bodström när han arbetade som justitieminister? Datalagringsdirektiv och FRA-lagen startades av sossarna som bara inte hann införa allt innan valet 2006. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Visst, Bodström stod bakom tankarna, men fantastiskt nog så fortsatte de borgerliga att genomföra eländena. Datalagringsdirektivet var ju Sverige en drivande kraft för med hjälp av sossarna och där har ju Sverige just blivit fällda för att inte ha infört det direktivet. Skit samma vem som startade eländet, det är ju faktiskt möjligt för de som regerar för stunden att ändra lagar... Sedan rörande 50 000 i aktiekapital vs 100 000 så verkar jag tillhöra minoriteten som tycker det är galet att minska kravet på aktiekapital... Ser inte hur detta skall tillföra något direkt positivt förutom försämrat förtroende för aktiebolagskonceptet när snart när vem som helst omgående kan starta ett AB... Det är trots allt viss skillnad på att förlora 100 K i stf 50 K.
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jepp skillnaden är 50k
![]() För egen del passar detta som handsken då jag slipper binda upp kapital i företaget, när jag hellre har de som buffert för saker som kan hända med tex huset. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har inte läst på i detalj, men antar att gränsen för att vara tvungen att upprätta en kontrollbalansräkning också halveras, till 25000.
Ett AB som inte har mer än ynka 25000 som garanterade tillgångar är känns inte förtroendeingivande, då är det ju mycket säkrare att göra affärer med EF där innehavaren är personligen ansvarig för rubbet. Snälla, säg att jag missat nåt nånstans.... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|