Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


vem betalar rättegångskostnader?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-11, 12:57 #1
nabil_akhlaques avatar
nabil_akhlaque nabil_akhlaque är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 446
nabil_akhlaque nabil_akhlaque är inte uppkopplad
Flitig postare
nabil_akhlaques avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 446
Standard vem betalar rättegångskostnader?

Hejsan,
jag har en fråga, om en polis (på motorcykel) säger att jag har kört 80 km på 50-väg, och jag VET att jag inte körde 80 km... :S

om jag då vägrar skriva på och nekar till hans påstående... då kommer detta säkerligen gå till rätten....

då är min fråga... vem betalar rättegångskostnaderna?? spelar det någon roll om jag vinner/förlorar i rättegång? om jag förlorar, måste jag bara då betala in bötern jag har fått?
nabil_akhlaque är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-11, 13:18 #2
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Bestrider du detta och förlorar i rätten så behöver du inte betala rättgångskostnaderna men däremot böterna. Vinner du så slipper du även böterna.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-11, 13:20 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Det går till domstol, om åklagaren orkar bry sig om målet. I vissa fall anser åklagaren att dom inte har tid eller det kostar mer för samhället att driva målet.

Eller att det tar så lång tid innan det når domstolen så det hinner preskriberas innan.

Polisen måste även kunna bevisa att du åkt i den hastighet, du kan även begära ut om deras utrustning har kallibreras i rätt tid.

Värsta som kan hända är att du förlorar i rätten och får betala bötesbeloppet, du behöver inte betala någon rättegångskostnad.

Enda jag vet är väl om man är rik så kan man få ta sin advokatkostnad själv.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-11, 13:21 #4
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
DU riskerar ingenting genom att neka, men som du säger så kommer det att hamna i tingsrätten och du har i normalfallet mycket liten chans att vinna där. Om en polis har stoppat dig och haft för avsikt att ge dig böter så har han sannolikt redan gjort övervägningen om detta skulle hålla i rätten (eftersom det är samma kriterier som för att ordningsbot).

Rättegångskostnaderna faller på staten, men om du önskar försvarare kommer du att få betala den själv och det kan vara kostsamt. Du får ingen offentlig försvarare eftersom brottet inte kan ge fängelse. Undantag finns om du är väldigt ung. Nu är du sannolikt inte det eftersom du var ute och körde på en väg i påstådda 80 km/h (såvida du inte gjorde det på moped eller cykel eller på/i annat fordon som du inte har behörighet att köra, men då har vi en rad andra brott att ta hänsyn till).
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-11, 13:26 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
DU riskerar ingenting genom att neka, men som du säger så kommer det att hamna i tingsrätten och du har i normalfallet mycket liten chans att vinna där. Om en polis har stoppat dig och haft för avsikt att ge dig böter så har han sannolikt redan gjort övervägningen om detta skulle hålla i rätten (eftersom det är samma kriterier som för att ordningsbot).

Rättegångskostnaderna faller på staten, men om du önskar försvarare kommer du att få betala den själv och det kan vara kostsamt. Du får ingen offentlig försvarare eftersom brottet inte kan ge fängelse. Undantag finns om du är väldigt ung. Nu är du sannolikt inte det eftersom du var ute och körde på en väg i påstådda 80 km/h (såvida du inte gjorde det på moped eller cykel eller på/i annat fordon som du inte har behörighet att köra, men då har vi en rad andra brott att ta hänsyn till).
Håller inte med, polis är inte vana med att tro att folk inte kan sina rättigheter. Många tror att det är bara att skriva på. Eller att folk inte orkar dra det genom domstol.

Polisens utrustning måste kalibreras efter en viss tid med, vilket du med kan kräva få kolla. Är dom inte gjort det så är deras mätresultat inte godkänt.

Är det polis på motorcykel så var han säkert även ensam alltså finns det inte 2 st som kan styrka något hos polisen.

Fast en sak är säker alla fall, 50 mot 80 i hastighet är rätt stor marginal. Antingen har polisen lagt på medvetet mer än du åkte i eller så ljuger du eller din hastighetsmätare inte stämmer.

Att åka i 80 på en 50 väg skulle vara rätt oansvarigt. Just för det kan finnas mycket folk som springer över vägarna.

Men att ha fartkontroller på 90 vägar är dock så jävla löjligt, det är bara ett sätt att få in mer pengar.

Senast redigerad av patrikweb den 2010-09-11 klockan 13:35
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-11, 13:46 #6
nabil_akhlaques avatar
nabil_akhlaque nabil_akhlaque är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 446
nabil_akhlaque nabil_akhlaque är inte uppkopplad
Flitig postare
nabil_akhlaques avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 446
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Håller inte med, polis är inte vana med att tro att folk inte kan sina rättigheter. Många tror att det är bara att skriva på. Eller att folk inte orkar dra det genom domstol.

Polisens utrustning måste kalibreras efter en viss tid med, vilket du med kan kräva få kolla. Är dom inte gjort det så är deras mätresultat inte godkänt.

Är det polis på motorcykel så var han säkert även ensam alltså finns det inte 2 st som kan styrka något hos polisen.

Fast en sak är säker alla fall, 50 mot 80 i hastighet är rätt stor marginal. Antingen har polisen lagt på medvetet mer än du åkte i eller så ljuger du eller din hastighetsmätare inte stämmer.

Att åka i 80 på en 50 väg skulle vara rätt oansvarigt. Just för det kan finnas mycket folk som springer över vägarna.

Men att ha fartkontroller på 90 vägar är dock så jävla löjligt, det är bara ett sätt att få in mer pengar.
så här mätte han (enligt han):

"Jag körde efter dig och kom själv upp i 80 km/h, och då brukar man dra av 15 km/h som säkertgetsmarginal, dvs du får en bot på 65 km/h för fortkörning...

antigen accepterar du eller så tar vi upp detta i rättegång och då måste jag rapportera in 80 km/h vilket är 30 km för fort och du kommer därmed bli av med förkortet om du förlorar i rättetgång."
nabil_akhlaque är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-11, 13:56 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Haha, känns som domaren måste vara helt korrupt om man godkänner en sådan typ av mätning/bevis.

Har man inget värde på hur många meter före du var eller tiden det tog för han köra ikapp så kan man ju bara hitta på valfri siffror.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-11, 17:06 #8
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
10 km/t regeln gäller inte längre och en polis behöver inte ha en arbetskamrat med sig. Blev ny lag för det för ett tag sedan. Är du säker på att du inte körde i 80 så bestrid boten, annars ta smällen
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-11, 18:12 #9
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Är du så förbannat dum att du inte håller hastigheten på 50 väg, så ska du fan inte ha körkort heller.
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-11, 20:12 #10
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Om vi ska slå hål på det här... Det är efterföljandemetoden, men din beskrivning av den är lite annorlunda än den brukar vara.

Är det bara en ensam polis borde det rimligen inte hålla i rätten. Om du uppger att du körde 50 km/h och polisen uppger att du körde 65 km/h är det bara ord mot ord om inte polisen hade en traffipax eller liknande.

Har förenklad delgivning tillämpats?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017