Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Eget företag som extraknäck

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-01-12, 22:08 #1
Oddish Oddish är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 12
Oddish Oddish är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 12
Jag jobbar heltid som webbutvecklare och är precis i färd med att registrera en enskild firma för att kunna ta uppdrag på min fritid när sådana dyker upp. Jag ska naturligtvis också marknadsföra firman med en egen hemsida, men frågan är då hur man formulerar sig. Ska man berätta att firman är en bisyssla, och hur i sådana fall? Kunder som tror att jag jobbar heltid med firman lär ju bli lite sura om de anlitar mig och sedan märker att jag inte kan nås på kontorstid. Finns fler på WN i liknande situation? Hur har ni löst det?
Oddish är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-13, 00:47 #2
yellows avatar
yellow yellow är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 171
yellow yellow är inte uppkopplad
Medlem
yellows avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 171
Kan du inte nås på kontorstid då? Det enda du egentligen behöver är ju i så fall en mobiltelefon.

Jag tror inte att det egentligen är några problem. Om du inte kan nås jämt får du såklart berätta att firman är en bisyssla. Eller sätta upp telefontider då du kan nås.
yellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-13, 01:04 #3
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Du måste berätta för eventuell nuvarande arbetsgivare att fu startar eget bara, annars kan det bli problem.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-13, 08:07 #4
Oddish Oddish är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 12
Oddish Oddish är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 12
Citat:
Ursprungligen postat av yellow
Kan du inte nås på kontorstid då? Det enda du egentligen behöver är ju i så fall en mobiltelefon.

Jag tror inte att det egentligen är några problem. Om du inte kan nås jämt får du såklart berätta att firman är en bisyssla. Eller sätta upp telefontider då du kan nås.
Att ta samtal från kunder på arbetstid är nog inte så populärt, men jag får nog helt enkelt förklara på något bra sätt på hemsidan att firman är en bisyssla. Det blir svårt att undvika att framstå som oseriös dock, men vafan, det är ju en bisyssla så det får man väl leva med.
Citat:
Ursprungligen postat av Björn
Du måste berätta för eventuell nuvarande arbetsgivare att fu startar eget bara, annars kan det bli problem.
Hur menar du? Är jag skyldig enligt lag att berätta för min arbetsgivare? Jag planerar inte att hålla firman hemlig men det kan vara bra att veta vad som gäller.
Oddish är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-13, 08:25 #5
DeSotos avatar
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
DeSotos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
Eftersom du jobbar med webbutveckling, och du vill starta företag för att syssla med webbutveckling, så kan det vara konkurrerande mot din arbetsgivare, och då är det inte säkert att din arbetsgivare går med på det. Därför måste du berätta det.
DeSoto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-13, 09:10 #6
Oddish Oddish är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 12
Oddish Oddish är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 12
Citat:
Originally posted by DeSoto@Jan 13 2006, 09:25
Eftersom du jobbar med webbutveckling, och du vill starta företag för att syssla med webbutveckling, så kan det vara konkurrerande mot din arbetsgivare, och då är det inte säkert att din arbetsgivare går med på det. Därför måste du berätta det.
Jag vet att man inte får ta tjänstledigt för att starta företag om det konkurrerar med arbetsgivarens, men att min arbetsgivare skulle ha befogenhet att hindra mig från att starta företag i samma bransch låter extremt osannolikt. Har du något som backar upp detta påstående?
Oddish är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-13, 09:12 #7
dalmas75s avatar
dalmas75 dalmas75 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 13
dalmas75 dalmas75 är inte uppkopplad
Nykomling
dalmas75s avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 13
Sunt förnuft och eventuell klausul i anställningskontraktet, kanske?
dalmas75 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-13, 10:10 #8
dennish dennish är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 144
dennish dennish är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 144
Hur ska du kunna vara trovärdig när du säger till din arbetsgivare att du inte stjäl hans kunder?
dennish är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-13, 10:11 #9
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Citat:
Ursprungligen postat av Oddish
Citat:
Ursprungligen postat av DeSoto
Eftersom du jobbar med webbutveckling, och du vill starta företag för att syssla med webbutveckling, så kan det vara konkurrerande mot din arbetsgivare, och då är det inte säkert att din arbetsgivare går med på det. Därför måste du berätta det.
Jag vet att man inte får ta tjänstledigt för att starta företag om det konkurrerar med arbetsgivarens, men att min arbetsgivare skulle ha befogenhet att hindra mig från att starta företag i samma bransch låter extremt osannolikt. Har du något som backar upp detta påstående?
Jodå, så är det faktiskt... Din arbetsgivare kan inte förbjuda dig i varken det ena eller det andra fallet. Men han/hon har rätt att ge dig kicken om du startar konkurrerande verksamhet vid sidan av
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-13, 10:11 #10
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Citat:
Ursprungligen postat av Oddish
Citat:
Ursprungligen postat av DeSoto
Eftersom du jobbar med webbutveckling, och du vill starta företag för att syssla med webbutveckling, så kan det vara konkurrerande mot din arbetsgivare, och då är det inte säkert att din arbetsgivare går med på det. Därför måste du berätta det.
Jag vet att man inte får ta tjänstledigt för att starta företag om det konkurrerar med arbetsgivarens, men att min arbetsgivare skulle ha befogenhet att hindra mig från att starta företag i samma bransch låter extremt osannolikt. Har du något som backar upp detta påstående?
Han kan absolut inte hindra dig från att starta eget... däremot kan inget hindra honom från att ge dig sparken. :P
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017