WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Eget företag som extraknäck (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=11772)

Oddish 2006-01-12 22:08

Jag jobbar heltid som webbutvecklare och är precis i färd med att registrera en enskild firma för att kunna ta uppdrag på min fritid när sådana dyker upp. Jag ska naturligtvis också marknadsföra firman med en egen hemsida, men frågan är då hur man formulerar sig. Ska man berätta att firman är en bisyssla, och hur i sådana fall? Kunder som tror att jag jobbar heltid med firman lär ju bli lite sura om de anlitar mig och sedan märker att jag inte kan nås på kontorstid. Finns fler på WN i liknande situation? Hur har ni löst det?

yellow 2006-01-13 00:47

Kan du inte nås på kontorstid då? Det enda du egentligen behöver är ju i så fall en mobiltelefon.

Jag tror inte att det egentligen är några problem. Om du inte kan nås jämt får du såklart berätta att firman är en bisyssla. Eller sätta upp telefontider då du kan nås.

Björn 2006-01-13 01:04

Du måste berätta för eventuell nuvarande arbetsgivare att fu startar eget bara, annars kan det bli problem.

Oddish 2006-01-13 08:07

Citat:

Ursprungligen postat av yellow
Kan du inte nås på kontorstid då? Det enda du egentligen behöver är ju i så fall en mobiltelefon.

Jag tror inte att det egentligen är några problem. Om du inte kan nås jämt får du såklart berätta att firman är en bisyssla. Eller sätta upp telefontider då du kan nås.

Att ta samtal från kunder på arbetstid är nog inte så populärt, men jag får nog helt enkelt förklara på något bra sätt på hemsidan att firman är en bisyssla. Det blir svårt att undvika att framstå som oseriös dock, men vafan, det är ju en bisyssla så det får man väl leva med.
Citat:

Ursprungligen postat av Björn
Du måste berätta för eventuell nuvarande arbetsgivare att fu startar eget bara, annars kan det bli problem.

Hur menar du? Är jag skyldig enligt lag att berätta för min arbetsgivare? Jag planerar inte att hålla firman hemlig men det kan vara bra att veta vad som gäller.

DeSoto 2006-01-13 08:25

Eftersom du jobbar med webbutveckling, och du vill starta företag för att syssla med webbutveckling, så kan det vara konkurrerande mot din arbetsgivare, och då är det inte säkert att din arbetsgivare går med på det. Därför måste du berätta det.

Oddish 2006-01-13 09:10

Citat:

Originally posted by DeSoto@Jan 13 2006, 09:25
Eftersom du jobbar med webbutveckling, och du vill starta företag för att syssla med webbutveckling, så kan det vara konkurrerande mot din arbetsgivare, och då är det inte säkert att din arbetsgivare går med på det. Därför måste du berätta det.
Jag vet att man inte får ta tjänstledigt för att starta företag om det konkurrerar med arbetsgivarens, men att min arbetsgivare skulle ha befogenhet att hindra mig från att starta företag i samma bransch låter extremt osannolikt. Har du något som backar upp detta påstående?

dalmas75 2006-01-13 09:12

Sunt förnuft och eventuell klausul i anställningskontraktet, kanske?

dennish 2006-01-13 10:10

Hur ska du kunna vara trovärdig när du säger till din arbetsgivare att du inte stjäl hans kunder?

Storen 2006-01-13 10:11

Citat:

Ursprungligen postat av Oddish
Citat:

Ursprungligen postat av DeSoto

Jag vet att man inte får ta tjänstledigt för att starta företag om det konkurrerar med arbetsgivarens, men att min arbetsgivare skulle ha befogenhet att hindra mig från att starta företag i samma bransch låter extremt osannolikt. Har du något som backar upp detta påstående?

Jodå, så är det faktiskt... Din arbetsgivare kan inte förbjuda dig i varken det ena eller det andra fallet. Men han/hon har rätt att ge dig kicken om du startar konkurrerande verksamhet vid sidan av

Robert 2006-01-13 10:11

Citat:

Ursprungligen postat av Oddish
Citat:

Ursprungligen postat av DeSoto

Han kan absolut inte hindra dig från att starta eget... däremot kan inget hindra honom från att ge dig sparken. :P

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson