Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Nordea lurade på miljonbelopp

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-25, 18:07 #21
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
hellre säkerhet framför bekvämlighet.
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-26, 01:01 #22
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
vad spelar det för roll om man har koddosa eller "trisslott"?

Som jag förstått det så kommer man ju inte till Nordea, utan till en sida som ser ut precis som Nordeas (en sk Phisingsida), detta innebär ju att dom lagrar den info du skickar in, dvs ditt anvnamn & koden du först anger för att logga in på sidan, då loggar dom naturligtvis in på nordea via sin egen server och visar dig ditt konto via deras egen "pirat" server sen när du ser din info och kollar dina konton så ser ju allt bra ut.

Här är ju inte allt för stor skada gjort, visst dom ser ditt konto, ditt saldo, och dom kan flytta pengar mellan dina egna konton.

Men säg att du tex skulle flytta pengar eller betala en räkning, detta skulle då kräva nästa form av kod som nämndes härovan i ett tidigare inlägg, här skulle man ju då via script kunna göra så att när nästa kod är ifylld så lagras den och sidan visar "tack för din betalning", det är ju inte svårt att skriva ett script som som rapar tillbaka den info som användaren har fyllt i. (jag antar att det också är såhär det fungerar) men i bakgrunden så lagras din betalkod, detta innebär att du sitter där med gott samvete och tror att du har betalat dina räkningar medans personerna som sitter och övervakar här har din "betalkod" i klartext, och med andra ord kan flytta dina pengar varsomhelst eftersom att ditt konto då fortfarande är öppet. Detta tar ju flera dagar för dig som kund att upptäcka, eftersom att det tar ett tag innan påminnelser om att du inte har betallat landar i din brevlåda

Det jag menar är att oavsett om du matar in denna kod från skraplott eller från koddosa så får ju personerna i frågan tag i det. Det enda dom behöver göra är ju att lära sig i vilken ordning koderna kommmer, så vet dom vilken som är vad, och vilken kod som gör vad.


Den enda direkta fördelen jag kan se med en koddosa är väl att man förmodligen måste logga in på den för att komma åt koder? så att om man tappar den så gör det inget..

bara lite reflektioner på det här, eftersom att jag är Nordea användare.
rätta mig gärna om jag har fel
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-26, 12:07 #23
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Originally posted by Novocain@Apr 26 2007, 01:01
vad spelar det för roll om man har koddosa eller "trisslott"?
Det är säkrare med koddosa än trisslott, eftersom systemet använder relevanta verifieringskoder. Med en trisslott räcker det att du ger banken en giltig kod.

Har du en koddosa måste du ge banken inte bara rätt kod, utan en kod som bygger på det du ska göra - tex kontonumret du ska lägga till för att kunna göra överföringen, summan av beloppet du ska betala osv.

Med en trisslott kan du påstå att inloggningen blev felaktig och på det viset plocka ut en giltig kod som du kan använda för att signera falska betalningar, det är inte möjligt med en koddosa (om den används korrekt av banken!).

Sen finns det fortfarande säkeretsbrister i systemen.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-29, 17:04 #24
MrJazz99s avatar
MrJazz99 MrJazz99 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 21
MrJazz99 MrJazz99 är inte uppkopplad
Nykomling
MrJazz99s avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 21
Citat:
Originally posted by Ara@Jan 21 2007, 19:28
Känns som det nästan bara är nordea av dom svenska bankerna som drabbas
När det gäller phishing kanske, men alla banker är drabbade av internetbedrägerier, varför skulle dem annars höja sina avgifter varje år ?
MrJazz99 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-29, 18:28 #25
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
Citat:
Ursprungligen postat av MrJazz99
Citat:
Ursprungligen postat av Ara
Känns som det nästan bara är nordea av dom svenska bankerna som drabbas

När det gäller phishing kanske, men alla banker är drabbade av internetbedrägerier, varför skulle dem annars höja sina avgifter varje år ?
Akta sig för de onda bankerna i marknadsekonomin. Höjda avgifter är motiverat pga fler faktorer än bedrägerier.
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017