WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Nordea lurade på miljonbelopp (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=18766)

Amos 2007-01-19 12:20

När man ser dagens artikel i ComputerSweden är det inte svårt att förstå att Nordeamailen fortsätter dyka upp.

http://computersweden.idg.se/2.139/1.92399

Finns mao gott om folk som fortfarande går på mailen.

elofsson 2007-01-19 12:25

Igår kväll fick jag ett mail som såg rätt så bra ut i jämförelse med de jag tidigare fått. Var ganska snyggt uppställt, svenska tecken etc. Men hur man fortfarande som kund kan gå på detta och lämna ut sina upgifter efter all uppmärksamhet är märkligt tycker jag.

empty 2007-01-19 13:15

Tips till Nordea, skicka ut ett brev till alla där det står utförligt vad som gäller samt att dom inte kommer ersätta förlorade belopp i framtiden.

Gonte 2007-01-19 13:29

Trojanproblemen är en sak...

Men mailen där folk uppges lämna inloggningsuppgifter är rätt obegripligt att folk fortfarande går på, dels för att det är rätt känt vid det här laget, dels därför att det på engångskods-korten står tryckt: "Nordea skickar aldrig e-post för att fråga efter kodnummer, kreditkortsnummer eller annan känslig information."

Alpha 2007-01-19 16:28

Mjo, men sen så finns det ju trojaner också. Att skydda sig mot dem är nog svårare än att skydda sig mott ett konstigt e-post meddelande där man enligt mailet ska skriva ner och skicka iväg sina lösenord till nordeas personal.
Citat:

Trojanen aktiveras när en användare försöker logga in i Nordeas system, sparar de inmatade koderna och visar ett felmeddelande som ber kunden försöka igen. Informationen skickas sedan vidare till bedragaren, som på så sätt lyckas komma över åtminstone två oanvända engångskoder – vilket räcker för att flytta pengar från ett Nordeakonto.
För er som är berörda hoppas jag att Nordea INTE skyller på någon paragraf och anser att kunden varit för oaktsam, utan istället står för kostnaderna och jobbar på att komma på en lösning för att slippa detta problem.

Vad jag förstått så används IP nummer från utlandet för att logga in och skicka pengar. Om man istället endast tillåter svenska ip-nummer kanske det minimerar problemet.

mvh

herkules 2007-01-19 16:59

Citat:

dels därför att det på engångskods-korten står tryckt: "Nordea skickar aldrig e-post för att fråga efter kodnummer, kreditkortsnummer eller annan känslig information."
På min "skraplott" står det inte, har de börjat med det nyss? Fick också ett mail, men utan svenska tecken. :)

nosnaj 2007-01-19 23:23

Man kan undra hur smarta folk är.
Hur ska Nordea kunna maila till en om man inte ens gett dom sin mailadress? :)

Gonte 2007-01-20 01:46

Citat:

Originally posted by nosnaj@Jan 20 2007, 00:23
Man kan undra hur smarta folk är.
Hur ska Nordea kunna maila till en om man inte ens gett dom sin mailadress? :)

Det är väll därför "Nordeas säkerhetsavdelning" råkade maila mig redan innan jag blev kund hos dem, de skickar på måfå... ;P

Polis_ttt 2007-01-20 12:58

man blir ju bara så trött på alla dessa attacker, de fyllar upp mailservrar världen över med massa skräp och nyheterna har inget bättre att skriva om, samtidigt som det fortfarande är folk som är dumma nog att gå på dessa välkända phishingattacker. Norde ska ju enligt uppgift ha informerat alla sina kunder per brev om att de inte skickat e-post till sina kunder och det är omtalat i media nästan varje dag de senaste månaderna. Man velar dock lite från nordea med betala/inte betala ut pengarna till sina kunder. Visst, de har ett osäkert system som de borde ta ansvar för, men samtidigt så är det ju oansvarigt av användaren att lämna ut inloggningsuppgifter efter att ha klickat på en länk i ett mail som nordea aldrig skulle skicka.

Trojarnerna däremot är ju ett litet problem, men om användaren skullle ha ett virusprogram i sin pc så skulle risker minimeras. Jag är inte kund hos nordea och planerar inte heller att bli, men med tanke på deras kunders trygghet och säkerhet så kanske de borde börja med annat än trisslotter för internetbanken.

Jonny Strömberg 2007-01-20 14:01

En sak som jag inte kan förstå det är att om man nu har ansträngt sig nog mycket för att fixa en phishingattack, hur kommer det då sig att man inte klarar av att fixa ett bra mail till dem man spammar? :P

Hur svårt kan det vara egentligen? Det är väl det lättaste och viktigaste?
Även om det som elofsson säger har blivit lite snyggare, men ändå?

Well, well... man ska vara glad att det är talanglösa människor som jobbar med sån skit iaf :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson