Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Mera om NSA

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-07-31, 16:28 #1
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Standard Mera om NSA

Enligt Snowden/Guardian så dammsuger NSA data från nätet via ett program som kallas XKeyscore (email, surfhistorik etc etc)

Hur kan detta gå till rent tekniskt egentligen? Enda jag kan komma på direkt är om det är Cisco som förser dem med data (via nätets "backbone")...!?
Alternativt om de har hackat sig in och placerat spionprogramvara i nätet på centrala ställen!?

http://www.theguardian.com/world/201...am-online-data
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-31, 17:02 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Finns massa sätt, men dom lär lyssna av både på lagligt och olagligt väg.

Alla sätt funkar och dom har garanterat en blandning, men ofta mer effektivast sätta sig direkt på kabeln.

Sedan går väldigt mycket i luften idag om man ser hur mobila folk börjar bli idag, snart har ju varenda jävel sin mail i mobilen och surf.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-31, 17:36 #3
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
Det sker nog genom samarbeten med diverse tjänsteleverantörer så som det skrivits om.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-31, 18:43 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Snowden har ju bara avslöjat det han känner till. Det finns säkerligen många andra "samarbeten" eller situationer där NSA använder olika typer av "hot" mot involverade för att de ska hålla käften, sannolikt flödar pengar i större mängd också.

Men om NSA har samarbete med ATT, Bell South och Sprint, samt universitetsnäten och ARPA-net så kommer de åt de fysiska linorna och då är det en mindre svårighet att lyssna av och i första hand se vem som har kontakt med vem, sen har man mycket datakraft för at samköra olika källor med info så man får fram den info man vill ha.

Sen är det ju ganska få av de som jobbar inom NSA eller inom militären eller de underleverantörer som anlitas som träder fram och avslöjar vad som verkligen händer. Alla vet ju vad som händer om man gör det, livet kommer aldrig bli detsamma igen. De intalar sig helt enkelt med det bekväma med det de gör och låter saken bero, det är int esärskilt bekvämt att vara en wistleblower.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-07-31 klockan 18:47
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-01, 10:18 #5
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Jag satte nästan frukosten i halsen när jag läste det här imorse. Den ganska ingående presentationen av programmet gjorde mig illa till mods. Mängden av information som de samlar och som med lätthet kan gås igenom är enorm.

Det handlar inte bara om att läsa folks mail eller se deras chattloggar utan det finns möjligheter att se vilka Google Maps-kartor man tittat på eller analysera språkbruket hos användaren.

Nej, jag är inte orolig för att de ska granska min trafik. De skulle med all sannolikhet hitta vad de hittar hos så många andra. Dagstidningar, forum och bisarra YouTube-klipp. Men det är tanken på att det finns möjlighet att in i detalj avlyssna allt man säger och gör som skrämmer mig.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-02, 10:13 #6
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Skulle det vara ett studenthus med fel hudfärg skulle de förmodligen fått skaka galler istället:
http://www.theguardian.com/world/201...ressure-cooker
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-02, 10:50 #7
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Enligt P1 Morgon imorse så har NSA specifikt undersökt svenskars besök på olika extremistforum, vilket kändes j*vligt skumt.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-02, 13:32 #8
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av htiawe Visa inlägg
Enligt P1 Morgon imorse så har NSA specifikt undersökt svenskars besök på olika extremistforum, vilket kändes j*vligt skumt.
NSA hade i vilket fall det uppe som exempel i deras eget utbildningsmaterial som publicerats bland annat i The Guardian.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-02, 14:02 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Bra för Snowden att han fått tillfälligt uppehållstillstånd i Ryssland nu i alal fall, då kan han röra sig lite mer fritt.

Pinsamt för den amerikanska regeringen att de hanterat detta så konstigt. Jag är faktiskt rejält besviken på Obama. Trodde faktiskt han skulle bli en bra preseident men han går till Historien som den som systematiskt förföljt flest Whistleblowers i USAs hela historia, det är väl 8 whistleblowers nu som åtalas/jagas.

51% av Ryska befolkningen tycker att Snowden gjorde rätt som avslöjade NSAs arbetsmetoder.

Media i USA frågade ut regeingens talesperson varför de inte tillåter att Snowden utövar sin rätt till "Freedom of speach" men talespersonen kunde inte svara på den frågan utan försökte få det till att Ryssland gett Edward Snowden "en plattform för sin propaganda"...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-02, 14:16 #10
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Media i USA frågade ut regeingens talesperson varför de inte tillåter att Snowden utövar sin rätt till "Freedom of speach" men talespersonen kunde inte svara på den frågan utan försökte få det till att Ryssland gett Edward Snowden "en plattform för sin propaganda"...
Kan jag svara på. Yttrandefriheten har i de flesta grundlagar inskränkningar, så även i Sverige,t ex när man hanterar hemlighetsstämplad information som i Snowdens fall.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017