Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


FTPhotell

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-07, 10:17 #1
pipescore pipescore är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 7
pipescore pipescore är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 7
Hej!

Jag undrar om någon kan tipsa om eller erbjuda lagringsutrymme på server placerad i hall med hög säkerhet.
~15gb.
Överföring med SFTP.
Hyfsad bandbredd då det kommer att överföras ca 2-3gb varje natt mån-fre under max 6h. dvs ~45-65gb trafik/mån.
Placerad i Sverige.

Jag har sökt på google men blir gärna tipsad er här istället för att få höra era eventuella åsikter om tjänstleverantörer.

Vad bör vara ett rimligt pris för en tjänst beskriven ovan?

Tipsa även gärna om program liknande Handy Backup. Schemalagd backup av valda mappar, överföring med SFTP, kryptering samt komprimering. Gärna open source eller freeware.

/Andreas
pipescore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-07, 11:04 #2
pipescore pipescore är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 7
pipescore pipescore är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 7
Ok.
Det är väl helt klart dyrare än vad vi räknat med eller iaf hoppats på. Vad är det som gör att det blir så dyrt? Är det trafiken eller är det utrymmet som drar iväg kostnaden? Något annat?
Trafiken kan vi inte göra något åt men kanske storleken på lagringutrymmet kanske vi kan minska något.
Om man tittar på ert webhotell så verkar det ju vara storleken på lagringsutrymmet som gör att det blir så dyrt? Ni erbjuder ju webbhotell med 2.5gb utrymme och 80gb trafik/mån mail, asp och massa annat för 1200kr/år.

Maxpriset är svårt att avgöra då det beror mycket på vad det är för kvalitet på tjänsen. Jag måste återkomma med ett maxpris.

Tack för snabbt svar.
/Andreas
pipescore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-07, 11:41 #3
pipescore pipescore är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 7
pipescore pipescore är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 7
Ok men om man tar ert avancerat webbhotellpaket som kostar 1200kr/år med 2.5gb utrymme och daglig backup x 6 för att komma upp i samma utrymme som jag frågade så skulle vi hamna på 7200kr/år alltså 600kr/mån. Borde då inte ni eller någon annan leverantör kunna erbjuda en sådan tjänst för mindre än 1000-1800kr / mån? Ett webbhotellspaket är väl mycker mer avancerat än ett ftppaket?
Jag förstår inte rikigt skillnaden att erbjuda en webbhotellstjäns jämfört med tjänsten jag beskriver ovan. Är det för att man räknar med att de flesta inte utnytjar full lagringskapacitet och trafik vid webbhotellsverksamhet? Vilket man förmodligen gör vid tjänsten beskriven ovan?

MVH
Andreas
pipescore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-07, 11:43 #4
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Herregud sånt larv, för mindre än de pengarna får du ju en egen server i amerikat. Kör in lite egen mirror-raid, när skiten börjar lipa så mailar du dem så får de byta diskar bara. Visst, du får betala lite extra i egen tid och eventuellt lite i säkerhet beroende på hur du ser det (tex ev1 tar ju inte egen backup på sina kunder, men som sagt, mirror-raid + att du faktiskt har orginalet nån annanstans borde ju borga för att det alltid är tillgängligt).

Då får du ju dessutom en server du kan använda till annat parallelt också. Allt för priset som mr överpris här vill ha.

Edit: pma mig om du är intresserad av att betala hälften av vad proinet erbjuder dig så sätter jag upp tjänsten på dig på en av våra amerikanska servrar på halvårskontrakt eller liknande (det är ju inte direkt min business, men jag blir fan förbannad när jag läser sånna här dumheter).
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-07, 12:11 #5
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Q: som hostingprovider, varför inte fixa en burk med lite raid och hyra ut den? Personen här är knappast ensam om att efterfråga tjänsten. Särskilt om ni kan köra ut serverns innehåll på inkrementella backuper, att ta betalt för restore är ju en helt annan grej än att ta betalt för själva förvarningen.. tänk på det :P
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-07, 12:38 #6
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Telias leverantör: Storegate
25 gb 499 kr
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-07, 12:38 #7
pipescore pipescore är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 7
pipescore pipescore är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 7
grazzy: Tyvärr så måste servern stå i Sverige då informationen som det är tänkt att lagra inte får lämna Sverige annars hade ju självklart USA varit väldigt intressand då man kan få 250gb utrymme på Servage för $7 eller vad det nu kostar.

Men jag måste säga att det låter otroligt dyrt med en sådan kostnad för 15gb utrymme och 60gb trafik / mån. Jag har infört en backupplösning åt ett företag jag jobbat på tidigare. Det var en IBM Tivoli Storage Manager lösning (servrar i sverige) med 60gb data och ungefär samma trafik vilket kostar ungefär 950 kr/mån. Dock var det en ganska stor startkostad. Jag tror det var ungefär 5,000:- för programvarulicensen och 10,000:- för installation. Men då får man ju också en väldigt bra lösning!

Det jag ville hitta med min fråga här var en billigare lösning vilket jag trodde var möjligt då det går att få en sån avancerad tjänst för 950:- / mån + startavgift och att webbhotellpaket är relativt billigt.

Finns det någon annan väg jag kan gå? Skulle dedicerad server vara ett alternativ?

Tack för alla svar!

MVH
Andreas
pipescore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-07, 12:43 #8
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 2 049
Dedi hos crystone eller på annat håll kostar ju nästan noll jämfört mot 1000kr/mån.
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-07, 13:06 #9
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Då behovet är kunna använda SFTP så lär det bli någon linux burk lösning.

Billigaste lösningen är att sätta upp en VPS och nästa steg en dedikerad server, kostnad runt 200-500 exkl /mån i Sverige.

Sedan går kostnaden upp beroende på hur säkert det ska vara, om leverantören ska göra backup vidare sedan av allt eller inte.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-07, 13:12 #10
pipescore pipescore är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 7
pipescore pipescore är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 7
Jag kanske har missuppfattat? SFTP är det specifikt för linux?
Det jag vill kunna gära är att skicka data krypterat med FTP-protokollet.
VPS=delad server dedikerad=endast jag på servern?

Backup hos leverantör är nog ett krav trotts att det ska mycket till att det går sönder på två ställen samtidigt.

De priserna ovan låter lite bättre i mina öron.

Men helst vill jag ju slippa att ha hand om en server överhuvudtaget. Men det kanske man gör med VPS? Jag vill bara skicka data och kunna hämta data när det
behövs.
pipescore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017