Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Streckkoder

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-03-17, 11:49 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Någon här på WN som har erfarenhet av att arbeta med streckkoder, eller som kan någonting om det?

Jag har suttit en halvtimme här och uppdaterat lagersaldon i databasen, utifrån en följesedel. Det är hundratals produkter och jag får föra in varje leverans manuellt utifrån artikelnummer. Tanken slog mig att det här borde kunna göras enkelt med en streckkod.

Vore det teoretiskt möjligt för mina leverantörer att förse varje följesedel med en streckkod, som talar om vilka artikelnummer som har levererats, antal, samt pris? Det rör sig om hundratals olika artikelnummer, priser och kvantiteter. Skulle allt detta kunna sammanfattas i en streckkod, eller är informationen som kan lagras i en streckkod mer begränsad? Skulle det behövas flera streckkoder per följesedel, eller skulle hela följesedeln kunna sammanfattas i en streckkod?

För att jag ska kunna läsa in streckkoder så krävs det att även mina leverantörer använder sig av streckkoder. Någon här på WN som känner till en helhetsleverantör som kan tillhandahålla läsare och mjukvara för både in- och utleveranser? Om jag hittar någon bra lösning så tänkte jag tvinga mina leverantörer att börja använda den. Men det förutsätter att lösningen inte är allt för dyr och relativt enkel att implementera.

Med en snabb sökning på Google så hittade jag den här sidan:
http://www.streckkod.se/asp/produktserie.a...istreringspaket

Någon som kan ge lite kommentarer? Jag skulle gärna vilja ha något flexibelt system. Ordermottagning är det första användningsområdet jag kommer att tänka på. Men det går säkert att effektivisera mottagningen av reklamationer och en massa andra saker om man tänker till lite.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-17, 11:56 #2
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Streckkoder är oftast mycket smidigt.

Rent tekniskt så köper du en streckkodsläsare från t.ex. dustin för 200 pix. Denna kopplar du in till USB eller tangentborts-porten. När du sedan "blippar" en kod så klistras denna in i tangentbords-bufferten - i.e. det hamnar i det fält som har fokus. Man kan även få streckkodsläsaren att avsluta varje "kod" med ett enter så att formulären submittas.

Att lagra en hel följesedel i en streckkod är nog inget att rekomendera. Däremot kan du göra alla siffror och texter till streckkoder.

Totalkostnad för att komma igång är alltså 200 kr.

Streckkoder "tillverkar" du enkelt med nån färdig klass för php / asp. Det finns hundratals..
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-17, 11:58 #3
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
http://www.dustin.se/pd_5010100720.aspx

Snarare 364 kr
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-17, 12:39 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Tack för svaren coredev! Jag kan tänka mig att det är enkelt att göra sin egna lilla mjukvara. Min programmerare fixar det förmodligen på nolltid. Anledningen till att jag efterfrågade en färdig mjukvara är mina tröga leverantörer. Om jag hör av mig och säger att det här programmet ska ni köpa - så gör de det. Men hör jag av mig och säger att den här koden ska ni installera i ert ordersystem - så börjar de gnälla och vägrar.

Men jag ska nog köpa en sån där billig läsare och pilla lite med den. Mest för att få en uppfattning av vad som är möjligt.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-17, 12:42 #5
forngrens avatar
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
forngrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
Kan en ocr-penna vara nåt annars?
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-17, 13:01 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by forngren@Mar 17 2009, 13:42
Kan en ocr-penna vara nåt annars?
Kanske. Just följesedlarna blir nog omständliga att gå igenom med en sådan penna. Men den bör fungera utmärkt för hanteringen av kundreturer. Tack för tipset. Jag köper en sådan och provar. Om inte annat så lär den underlätta betalningen av fakturor .
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-17, 13:11 #7
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Du skulle kunna låta leverantören skicka följesedeln elektroniskt (DESADV som det heter på EDIFACT), den läser du sen in i ditt system. Då kan du se vad du har beställt och hur mycket leverantören påstår att de levererat.

Tyvärr kvarstår ditt problem, varje produkt måste trots allt räknas och levereras in. Alternativt tar du lite "skit i datat" och rättar upp det vid inventering och tar kost eller intäkt då istället för att rapportera in rätt mängd och få rätt lagersaldon från början.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-17, 14:00 #8
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Sitter det inte streckkoder på dina produkter?
I så fall borde det enkelt gå att leverera in dem med en streckkodsläsare.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-17, 14:08 #9
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by digiArt@Mar 17 2009, 14:11
Du skulle kunna låta leverantören skicka följesedeln elektroniskt (DESADV som det heter på EDIFACT), den läser du sen in i ditt system. Då kan du se vad du har beställt och hur mycket leverantören påstår att de levererat.

Tyvärr kvarstår ditt problem, varje produkt måste trots allt räknas och levereras in. Alternativt tar du lite "skit i datat" och rättar upp det vid inventering och tar kost eller intäkt då istället för att rapportera in rätt mängd och få rätt lagersaldon från början.
En lösning som jag också har tänkt på. Och efter att ha forskat lite om streckkoder så lutar det åt att det får bli på det viset. Dvs att leverantören skickar mig en fil som jag importerar i mitt ordersystem.

Olika leverantörer är olika duktiga på att packa rätt saker. Jag har t ex en leverantör som på fyra års tid har gjort fel en gång. Där räcker det med att jag lastar upp sakerna på hyllorna och sedan får jag upptäcka eventuella fel vid lagerinventeringen. Andra leverantörer är mindre nogräknade och där måste jag kontrollera varje order. Men det skulle i alla fall underlätta om jag kunde mata in 100 artiklar automatiskt och sedan ändra t ex tre felaktiga manuellt.

Jag börjar upptäcka att det som är dyrt är arbetskraft. Så varje liten minut som jag kan spara in i arbete på företaget är värdefull. Dessutom så minskar risken för slarvfel om man automatiserar så mycket som möjligt. Manuellt, monotont rutinarbete leder alltid till slarvfel.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-17, 14:11 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by SweCat@Mar 17 2009, 15:00
Sitter det inte streckkoder på dina produkter?
I så fall borde det enkelt gå att leverera in dem med en streckkodsläsare.
Det vet jag faktiskt inte. Jag får gå ut på lagret och kolla...

Oavsett vilket, så orkar jag nog inte dra steckkoden för varje artikel som jag får levererad. Det jag tänkte använda streckkoden till är när vi sedan läser in följesedeln i databasen.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017