Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varning för tre personer

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-16, 18:52 #1
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
(Har sett tidigare inlägg med liknande inslag).

Vi har tre kunder som inte har betalt, och dessa kunder har enligt den microkreditupplysning vi tog satt detta i system.

Två personer med namn Johansson som bor på samma adress i Hagfors. Har tillsammans 39 betalningsanmärkningar, och cirka 50.000 kr i skuldsaldo hos KFM.

En person med förnamn Christoffer (ovanligt efternamn, därför sätter jag ej ut det) i Norrköping. Han har 29 betalningsanmärkningar, och ett skuldsaldo på 176.000 hos KFM. Han har dessa 29 under bara juli och augusti i år, och de är på totalt 309500 kr! Jag såg att han annonserar ut varor på Blocket, och han har beställt från både kända och okända internet- och postorderbutiker.

PM:a om ni har några "frågor".
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-16, 22:39 #2
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 865
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 865
Kul läsning! Jag heter Johansson och kommer från Hagfors, dock bor jag inte där längre...
N!cklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-16, 22:49 #3
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Christoffer i Norrköping är du inte ensam för att ha råkat ut för. Har skickat grejer för nästan 10000 till honom med ACME:s godkännande. Han har försökt ytterligare några gånger men utan att lyckats. Synd bara att ACME verkade fatta att han bluffade efter han godkändes men före pengarna betalades ut till oss. Så just nu är det vi som inte får några pengar och inte ACME som köpt fakturan som drabbas... Men det är en annan historia.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-16, 23:12 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Har inte ACME godkänt honom och i och med det köpt fakturan innan ni skickar? Låter ju som att de inte tar någon risk alls ändå...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-16, 23:18 #5
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Citat:
Originally posted by Lindahl@Aug 16 2006, 21:49
Christoffer i Norrköping är du inte ensam för att ha råkat ut för. Har skickat grejer för nästan 10000 till honom med ACME:s godkännande. Han har försökt ytterligare några gånger men utan att lyckats. Synd bara att ACME verkade fatta att han bluffade efter han godkändes men före pengarna betalades ut till oss. Så just nu är det vi som inte får några pengar och inte ACME som köpt fakturan som drabbas... Men det är en annan historia.
tja, Acme 32.757 kr står det fint och tydligt här. Och de är senast inkomna på listan över betalningsanmärkningarna... Det finns ju bara 280000 kr före de på 28 st andra betalningsanmärkningar

Jag reagerade faktiskt på att Acme hade fått ihop en såpass stor skuld. Men å andra sidan finns ju AK Finans med 6 ggr med ca 24000 kr totalt. De köper väl också webshop-fakturor har jag för mig.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-16, 23:57 #6
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
Unispels avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Vi råkade också ut för Christoffer, dock så fick vi våra pengar från Acme.

Har sagt det förut och säger det igen, fakturabetalning är inget för webbutiker som riktar sig till privatpersoner.
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-17, 00:02 #7
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Hmmm. Imorgon faxar jag över vårt avtal till Kreditor.

En styrka i att fler och fler butiker använder Kreditor bör ligga i att om en kund missköter sig så blir han spärrade för fakturaköp hos alla anslutna butiker, i och med att Kreditor vägrar godkänna någon som har obetalda förfallna fakturor hos Kreditor.

Men det kan också innebära en nackdel för inblandade butiker ifall en person har dragit på sig betalningsanmärkningar men ordnat upp sin ekonomi. Då kan inte denna personen handla hos någon av alla anslutna butiker ty Kreditors system lär väl gå i taket om någon har flera betalningsanmärkningar men 0 i skuldsaldo hos KFM?

Men hur som helst, det är sorgligt med sådana här personer som Christoffer som har satt det i system. Att enbart dra det till KFM hjälper inte så mycket, det bästa vore om alla polisanmälde honom också för bedrägeri. (Har för mig att det är bedrägeri).

Får man starta ett forum där butiksägare diskuterar såna här personer lite mer öppet, utan att bryta mot PUL?
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-17, 02:51 #8
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Om de har anmärkningar, varför inte bara kräva förskottsbetalning?
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-17, 07:10 #9
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Citat:
Originally posted by Wojt@Aug 17 2006, 01:51
Om de har anmärkningar, varför inte bara kräva förskottsbetalning?
Vår butik har inte gjort kreditkontroller, utan vi har bara kontrollerat att personen har funnits genom hitta.se och eniro.se, vid några tillfällen har vi ringt till personer för att kontrollera att de verkligen finns om det har varit något väääldigt skumt i beställningarna.

Det har handlat om 265, 266, 685 respektive 687 kr per beställning.


Men nu blir det ändringar på det.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-17, 09:40 #10
milko milko är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 53
milko milko är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 53
Vi kör med CreditSafe, har kunden inga skulder har det utmärkt med faktura. Vi har haft försvinnande få förluster under de 2,5 år som vi har hållt på.

Har personen skulder, blir det förskottsfaktura eller postförskott eller kreditkortsbetalning. Kan dock nämnas att de förskottsfakturor som skickas ut sällan betalas, ingen förlust för oss dock då vi alltid skickar fakturan via epost.
milko är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017