Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hemsidor för stora upplösningar

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-09-25, 10:41 #1
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Standard Hemsidor för stora upplösningar

Märker att allt fler hemsidor designas för ganska stora upplösningar. T.e.x surfa man in på di.se och svd.se med en vanligt laptop är sidan svår läst, pga otyget med frames och gärna en stor reklam blaffa som äter upp hela skärmen.

Surfar man med iPad, vilket jag gör personligen ganska ofta , så får man minimalt med text att läsa. Testar inte de olika innehålls leverantörer sina hemsidor på olika enheter?

Surfa man inte på SR med ipad, så bli sidan oläslig ipaden verka inte gilla frames.

Särskilt idag, när man håller på och överge datorn som surfbräda, utan olika former av surfplattor och mobiler ta över, bör detta vara jätte nödvändigt. Användarupplevese verka har fått stå tillbaka..

Jag skriver detta på en MacBook ( En sån där vit sak, som har ganska dålig skärm upplösning )
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-25, 15:56 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Självfallet finns det inget generellt svar på din frågeställning utan det finns nästan lika många svar som det finns webbplatser. Däremot tror jag inte alls att ipad och mobiler kommer att ersätta datorn som "surfbräda". Man kommer alltid ha mycket bättre kapacitet och relativt pris på datorn och åtminstone jag själv vill gärna slippa teknikprylar när jag ger mig iväg från arbetsmiljön. Försöker hellre klara av allting som behövs fixas i anslutning till jobbet. Allt är dessutom så plottrigt och pilligt på minivarianterna och tar längre tid. Bra att ha allting samlat på en plats där man har bättre koll på säkerheten också. Däremot finns det givetvis vissa lägen där de passar bättre men i princip alltid som ett komplement och inte en ersättning. För egen del är de tämligen värdelösa men det beror ju helt på hur ens arbete och liv ser ut.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-09-25 klockan 16:06
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-25, 17:34 #3
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Visst Iphone kan jag förstå problemet på , men inte på iPad. Den mycket trevligare och surfa med ,än min t.e.x Netbook ASUS 11". Visst på jobbet sitter man framför 24" och kör 1200 x 1920.. Men allt fler använder mobila devicer, jag har reda sprungit på 3 -4 st i tunnelbanan som använder iPad, då har inte den ens lanseras i Sverige.

Nu gillar jag Macbooken ganska bra, har svagt tom börjat över planerna på att köra ubuntu på den, utan tycker att mac os fungera fint. Sedan gillar jag hur touch paden fungera på macen, att man scrolla med 2 fingrar och pekar med ett.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Självfallet finns det inget generellt svar på din frågeställning utan det finns nästan lika många svar som det finns webbplatser. Däremot tror jag inte alls att ipad och mobiler kommer att ersätta datorn som "surfbräda". Man kommer alltid ha mycket bättre kapacitet och relativt pris på datorn och åtminstone jag själv vill gärna slippa teknikprylar när jag ger mig iväg från arbetsmiljön. Försöker hellre klara av allting som behövs fixas i anslutning till jobbet. Allt är dessutom så plottrigt och pilligt på minivarianterna och tar längre tid. Bra att ha allting samlat på en plats där man har bättre koll på säkerheten också. Däremot finns det givetvis vissa lägen där de passar bättre men i princip alltid som ett komplement och inte en ersättning. För egen del är de tämligen värdelösa men det beror ju helt på hur ens arbete och liv ser ut.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-26, 10:02 #4
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Jag håller med. Just di.se har jag också tänkt på. e24.se har lite samma problem. Jag brukar försöka undvika dessa sajter.

En trend som också funnits länge på nätet, som i alla fall jag försökt slå hål på så gott jag kunnat, är att designa sajter som om folk surfar med webbläsaren maximerad. Jag kan knappast vara den enda som har flera program igång samtidigt och gärna lägger dem lite omlott. Som exempel är min webbläsare ca 850x800, vilket ju är betydligt smalare än de 1280 eller 1024 i bredd som många verkar designa efter.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-09-30, 22:19 #5
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Jag håller med. Just di.se har jag också tänkt på. e24.se har lite samma problem. Jag brukar försöka undvika dessa sajter.

En trend som också funnits länge på nätet, som i alla fall jag försökt slå hål på så gott jag kunnat, är att designa sajter som om folk surfar med webbläsaren maximerad. Jag kan knappast vara den enda som har flera program igång samtidigt och gärna lägger dem lite omlott. Som exempel är min webbläsare ca 850x800, vilket ju är betydligt smalare än de 1280 eller 1024 i bredd som många verkar designa efter.
+1

Håller med till fullo ang designer som är anpassade för icke-maximerade webbfönster. Det enda tillfället då jag har maximerade fönster, är när jag kodar (då viss kod har en tendens att växa mycket i sidled), men annars har jag alltid icke-maximerade fönster.

Dock hade jag tydligen en bredd på 1200px i skrivande stund på min Chrome...
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-01, 04:25 #6
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Jag håller med. Just di.se har jag också tänkt på. e24.se har lite samma problem. Jag brukar försöka undvika dessa sajter.

En trend som också funnits länge på nätet, som i alla fall jag försökt slå hål på så gott jag kunnat, är att designa sajter som om folk surfar med webbläsaren maximerad. Jag kan knappast vara den enda som har flera program igång samtidigt och gärna lägger dem lite omlott. Som exempel är min webbläsare ca 850x800, vilket ju är betydligt smalare än de 1280 eller 1024 i bredd som många verkar designa efter.
+1

Kan bara hålla med.. bara för att det är vanligt med högre upplösningar idag betyder inte att man surfar med maximerat fönster.
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-07, 07:54 #7
Kretius Kretius är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 60
Kretius Kretius är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 60
Varför inte logga in på de sidor som är anpassade för mobiler istället?
Både di.se och svd.se har precis som de flesta större mediasidor en mobilversion.

Men jag kan hålla med om att många sidor enbart är anpassade för maximerat läge.

Personligen har jag inte det problemet eftersom jag vet att klienternas minsta vertikala upplösningen på de sidor jag jobbar med är 800px. Men det är väl en av fördelarna när man jobbar mot interna nät och inte publikt.
Kretius är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-07, 09:04 #8
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Citat:
Ursprungligen postat av Kretius Visa inlägg
Varför inte logga in på de sidor som är anpassade för mobiler istället?
Både di.se och svd.se har precis som de flesta större mediasidor en mobilversion.
Detta är lite löjligt. Mobilversionerna av webbsajter är ofta mycket bättre än fullversionerna. Detta gäller även exempelvis banksajter.

För att göra en överföring mellan två av mina konton på Swedbank krävs följande:
  1. Fylla i personnummer, samt välja "Personlig kod" i en lista.
  2. Komma till en ny sida och fylla i koden, sedan logga in.
  3. Välja "Betala/Överföra -> Överföringar -> Överföringar konton" i menyn
  4. Välja konton och summa.
  5. Klicka på "Lägg till" för att lägga den till listan över överföringar att utföra.
  6. Klicka på "Till godkänna"
  7. Godkänna överföringen.

På mobilversionen krävs dessa steg:
  1. Fylla i personnummer och personlig kod på samma sida, och logga in.
  2. Klicka på "Överföra"
  3. Välja konton och summa
  4. Klicka på "Fortsätt"
  5. Klicka på "Godkänn"

Jag är medveten om att vissa besparingar här kan bero på att mobilversionen inte har lika mycket funktionalitet, men ändå. Den fullstora banken är mycket långsammare i sidladdningarna och har flera (i mina ögon) meningslösa steg.

Dessutom är mobilversionerna nästan alltid mycket mer snabbladdade. På många fullstora webbplatser märks det inte att man har 100 Mbit.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-07, 12:45 #9
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Viktors avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 663
I slutet av 90-talet anpassade jag mina sidor efter 800 pixlars bredd. Har gett upp det sen flera år tillbaka och anpassar nu för 1024 (ofta 980 för att få lite luft).

"men jag har jätte hög upplösning och sidan ser så liten ut"
svar: zomma in

"sidan får inte plats på skärmen"
svar: get with the program or zoom out

"jag tycker inte om massa flash-reklam"
svar: använd mobil-versionen av sajten

Att folk har flera fönster intill varandra köper jag, men det bör man ju ha om man kan ha riktigt hög upplösning också. Annars är det ju bara att gilla läget. Sen finns det sidor som, precis som ni säger, kör för brett. Men oftast i de fallen brukar det vara groteskt stora annonser till höger som faller bort.

Senast redigerad av Viktor den 2010-10-07 klockan 12:46 Anledning: b och v sitter för nära
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-08, 19:52 #10
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
Citat:
Ursprungligen postat av klein Visa inlägg
Märker att allt fler hemsidor designas för ganska stora upplösningar. T.e.x surfa man in på di.se och svd.se med en vanligt laptop är sidan svår läst, pga otyget med frames och gärna en stor reklam blaffa som äter upp hela skärmen.

Surfar man med iPad, vilket jag gör personligen ganska ofta , så får man minimalt med text att läsa. Testar inte de olika innehålls leverantörer sina hemsidor på olika enheter?

Surfa man inte på SR med ipad, så bli sidan oläslig ipaden verka inte gilla frames.

Särskilt idag, när man håller på och överge datorn som surfbräda, utan olika former av surfplattor och mobiler ta över, bör detta vara jätte nödvändigt. Användarupplevese verka har fått stå tillbaka..

Jag skriver detta på en MacBook ( En sån där vit sak, som har ganska dålig skärm upplösning )
Samma sak med e24.se, jag undviker alla dom siterna också bara för att mer än halva bildskärmen täcks av reklam och annat skit.

Klickar man på en artikel så ligger framen med headern och annat överst som vanligt sen har dom gärna lagt in en stor bild överst i artikeln och sen ett litet intro och sen en stor reklambanner och sen först innehållet.

Förstår inte hur dom tänker egentligen.
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017