Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tillåtet att ta ut månadsavgift för IP-adresser?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-09, 22:24 #81
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003

Fortfarande i denna tråd, likt tidigare trådar i ämnet, har jag inte sett någon redovisa vilket arbete och hur lång tid arbetet tar som uppkommer per månad och i det fallet motsvarar en administrativ kostnad VARJE månad .... någon som känner sig manad?
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-09, 23:41 #82
AniVision AniVision är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
AniVision AniVision är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Originally posted by Westman@Jul 9 2008, 09:07
AniVision, du säger att det saknas saklighet och i nästa andetag tar du Patriks ord för gospel, det säger mig att du inte läst WN så länge.
Jag tar inte Patriks ord för gospel. Jag bara sa att han på ett klart sätt redovisat att han bara ser ett engångsjobb för att lägga upp fler IP. Jag har däremot inte sett något sakligt resonemang för hur detta genererar ett löpande merarbete som motiverar en månadsavgift. Detta visar ju tydligt att jag inte tror blint på patrik för då hade jag ju inte bett er andra om ett förtydligande i era resonemang.

Mycket klurigt att tro att jag inte varit aktiv här så länge...man ser ju tydligt antal inlägg och reg-datum under mitt alias
AniVision är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-10, 01:24 #83
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Aug 2006
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

patrikweb: I det här fallet är faktiskt procenten betydligt mer intressant eftersom en klumpsumma inte skulle säga dig, eller oss, någonting i huvudtaget. Om det står fem kronor eller 50.000 spelar ingen roll men en procent ger en betydligt bättre översikt. Men du verkar bara vara ute efter att peka på pengar utan att ha något sammanhang.

Dessutom sade du på sida ett att det absolut fanns regler från RIPE gällande tilldelning av IP och hur detta fick betalas, sen började du luta dig mot att det fanns diskussioner om det på en mailinglista och nu tvärvänder du och säger att det bara har diskuterats. Vi kan alltså komma fram till att i din egna lilla värld så finns det regler som baseras på diskussioner du läst på en mailinglista där personer från RIPE deltagit i diskussionen. Wow vad jag är glad att du inte är ekonomisk korrespondent för en tidning, du skulle sänka aktiekurs på aktiekurs med dina spekulationer.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-10, 01:26 #84
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Terabyte - det är en kostnad, och det tycker jag tydligt redovisats här, och om den skall tas ut månadsvis, årsvis eller inte alls, det är ju faktiskt upp till det enskilda företaget som levererar tjänsten...
Oläst 2008-07-10, 01:34 #85
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Originally posted by htiawe@Jul 10 2008, 01:24
patrikweb: I det här fallet är faktiskt procenten betydligt mer intressant eftersom en klumpsumma inte skulle säga dig, eller oss, någonting i huvudtaget. Om det står fem kronor eller 50.000 spelar ingen roll men en procent ger en betydligt bättre översikt. Men du verkar bara vara ute efter att peka på pengar utan att ha något sammanhang.
Dessutom sade du på sida ett att det absolut fanns regler från RIPE gällande tilldelning av IP och hur detta fick betalas, sen började du luta dig mot att det fanns diskussioner om det på en mailinglista och nu tvärvänder du och säger att det bara har diskuterats. Vi kan alltså komma fram till att i din egna lilla värld så finns det regler som baseras på diskussioner du läst på en mailinglista där personer från RIPE deltagit i diskussionen. Wow vad jag är glad att du inte är ekonomisk korrespondent för en tidning, du skulle sänka aktiekurs på aktiekurs med dina spekulationer.

Så klart det är summan som är intressant, om företaget dragit in 5:- för ta betalt för IP eller 50.000 det gör stor skildnad om man ska diskutera om man kan kalla det administrativa kostnader eller inte.

Och var glennj länk som jag sa inehåll mycket diskutioner, men om du tar dig tid att läsa RIPE mailinglista så har RIPE svarat flera gånger just om ta betalat för IP.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-10, 01:46 #86
htiawes avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

patrikweb: Du har fel. Om företaget omsätter 100 miljarder så är 50.000 struntsumma men du vill så gärna stirra på den där siffran, peka och ropa efter tjära och fjädrar.

Sen tänker jag inte alls läsa någon mailinglista, jag vill läsa deras regelverk och jag kan knappast tro att det är god sed att posta sitt uppdaterade reglemente på sin mailinglista men inte någon annanstans. Så tills du, eller någon annan, har presenterat ett officiellt ställningstagande från RIPE angående betalningsmodeller som inte finns att tillgå via någon mailinglista från någon som använder ett nickname som du påstår tillhör någon från RIPE, så känns det som att du har fel.
Oläst 2008-07-10, 01:52 #87

Citat:
Originally posted by Xamda@Jul 10 2008, 01:26
Terabyte - det är en kostnad, och det tycker jag tydligt redovisats här, och om den skall tas ut månadsvis, årsvis eller inte alls, det är ju faktiskt upp till det enskilda företaget som levererar tjänsten...
Med andra ord säger du att du inte kan redovisa hur denna kostnad uppkommer varje månad? Nej, Xamda, det har inte inte tydligt redovisats här - faktiskt har det inte redovisats här alls. Man har bara skrivit en massa fina omskrivningar av ingenting.

Tycker det är otroligt hur en sådan lång diskussion kan uppkomma där den "andra" sidan inte kan redovisa hur denna kostnad uppkommer och undviker det gång på gång, men ändå envisas på att det är försvarsbart att ta ut en månadskostnad.

-----------

Som lite off-topic måste jag säga att mitt medlemskap på sista tiden på WN beror inte på att det finns intressanta trådar, utan just att man lär sig en del om personer inom vissa områden och hur de tänker. Har det senaste året tackat nej till samarbeten/affärer med ett antal personer på WN då jag anser att etik och moral är en viktig del av affärer och vissa får mig verkligen att må illa. Att läsa sådana trådar som denna lär man sig hur folk tänker och håller sina affärer igång. En stor del av de som driver mindre verksamheter finns ju här, så det är ett utmärkt sätt att se vad dessa personer går för ...

-----------

Förresten; när skall webbhotellen ta betalt för VARJE inloggning till kontrollpaneler? Vad jag vet betalar man ju bara för trafiken till ens hemsidor och inte för trafiken man genererar till kontrollpanelen. Oh ... just det. Man kanske borde ta emot en avgift om kunden använder telefonen/fax eller mail för kontakt ....

-----------

Tillägg: den dagen en leverantör jag har lägger till en månadsavgift för de få IP jag har extra, säger jag upp mitt avtal. Använder ju bara 1/10 av min trafik egentligen, så som kund borde jag anse att man borde göra avdrag för det ....
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-10, 01:54 #88

Citat:
Originally posted by htiawe@Jul 10 2008, 01:46
patrikweb: Du har fel. Om företaget omsätter 100 miljarder så är 50.000 struntsumma men du vill så gärna stirra på den där siffran, peka och ropa efter tjära och fjädrar.
Sen tänker jag inte alls läsa någon mailinglista, jag vill läsa deras regelverk och jag kan knappast tro att det är god sed att posta sitt uppdaterade reglemente på sin mailinglista men inte någon annanstans. Så tills du, eller någon annan, har presenterat ett officiellt ställningstagande från RIPE angående betalningsmodeller som inte finns att tillgå via någon mailinglista från någon som använder ett nickname som du påstår tillhör någon från RIPE, så känns det som att du har fel.
Vad har omsättningen med detta att göra? Frågan är hur mycket pengar olika drar in på inkomester för IP kontra faktiska administrativa kostnader för det.

Om du vill få ett riktigt formulerat svar vad som gäller så får du nog kontakta RIPE direkt och fråga. Då kan du nog få ett svar hur dom tolkar administrativa avgifter och på olika sätt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-10, 02:12 #89
htiawes avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
htiawes avatar

patrikweb: Det kan vara intressant att ha något att sätta deras intäkter i jämförelse med. Men visst, då kan vi ta deras bruttovinst. Du måste hålla med om att det är helt meningslöst att se en siffra utan att ha något att relatera den till, eller hur? Annars så bör du ha en siffra i huvudet som du anser är godkänd men hur ska den kunna appliceras till alla företag?
Oläst 2008-07-10, 02:17 #90
Supermoderator

Supermoderator

Terabyte - ja, jag tycker fortfarande att det är alldeles självklart att en ip-adress inte är gratis för leverantören och därmed inte borde vara det för kunden. Vad den skall kosta, om den skall debiteras separat som en administrativ kostnad på några kronor per år eller per månad, ja, det bestämmer leverantören.

Du har uppenbarligen inte läst mina tidigare inlägg där jag förklarat vilka kostnader jag tycker är förknippade med administrationen av ip-adresser och hanteringen kring denna. Så jag gör en kort sammanfattning:

1. Ansökningskostnader till RIPE
2. Avgifter till RIPE
3. Registerhållningskostnader (databaser skall skapas och underhållas)
4. Routrar och switchar skall köpas in, administreras och bytas ut regelbundet
5. Support skall lämnas till kunderna och kunder med fler ip-adresser tenderar att dra en gnutta mer support
6. Rutiner för alla delsystem, även dessa, skall upprättas och underhållas
7. Personal skall utbildas regelbundet
8. M.m. m.m.

Att tro att detta inte kostar pengar är ju befängt. Att inte ta betalt för det är lika befängt.

Man kan sedan diskutera hur mycket det de facto kostar, men det åtgår säkert några tiotusentals kronor per år i vår verksamhet för detta ändamål.

En del lär baka in dessa kostnader i andra avgifter och en del försöker säkert debitera för de direkta kostnaderna, antingen med en månadsavgift, en engångsavgift eller både och.

Vi har hittills inte debiterat för några ip-adresser, men jag har full förståelse för dem som debiterar för det, för kostnaden finns där.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017