Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Binero 2.0 - Nu 3333% bättre!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-17, 09:56 #61
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Kurdix Visa inlägg
200GB är fake.
Som att de skulle tillåta 100 pers lägga upp exakt 200GB?
Då måste de ha rejält med 2TB hårddiskar.
Det är ju bara 20 TB och inget uppseendeväckande numera. På jobbet har vi 39 TB i varje skåp och om en månad 75 TB så att Binero har minst 20 låter inte alls otroligt i mina öron. Snarare borde de ha mer.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 10:25 #62
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ Visa inlägg
Kommer man ligga kvar på samma IP-adresser (www respektive mysql) efter migreringen?

Hur lång tid kan det handla om innan det är klart? Veckor? Månader? Halvår?
Det rättvisa hade ju varit att vänta med att lansera systemet för nya kunder till dess att alla befintliga kunder har flyttats eller att erbjuda ett lägre pris för året för befintliga kunder men som vanligt är det viktigare att locka nya kunder än att behålla sina gamla.

Till hösten beräknas det vara klart men det kommer ju att ske kontinuerligt så det kan mycket väl gå snabbare.
Oläst 2010-03-17, 10:40 #63
Kurdix Kurdix är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2006
Kurdix Kurdix är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Det är ju bara 20 TB och inget uppseendeväckande numera. På jobbet har vi 39 TB i varje skåp och om en månad 75 TB så att Binero har minst 20 låter inte alls otroligt i mina öron. Snarare borde de ha mer.
Det var väl inte ett så extremt exempel, men borde de inte ha runt 1000 konton?
200TB.

Dessutom har de väl räknat med att de flesta inte kommer att använda sig utav 200GB utrymme.
Står kvar vid vad jag sa tidigare, precis som gmail hade 3GB utrymme visste de att man knappt kommer upp i 3GB i mailutrymme.
Kurdix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-17, 15:00 #64
uggly_dezine uggly_dezine är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2009
uggly_dezine uggly_dezine är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2009
Hittar inget hur backup fungerar hos de på mina 100GB? Hur länge förvaras den. Antar att återställning av 100GB konton är lite krävande och om fler kunder återställer samtidigt så kan det bli problem.
Är det någon som hittar något om detta?
uggly_dezine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-18, 09:22 #65
Tore Tore är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Tore Tore är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Då var man Binero-kund.
Avgörande faktorn var oändligt många my-sql-servrar. Loopia tar 29 kr/mån/my-sql-server så det var inte ett så svårt beslut :-)
Tore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-18, 09:50 #66
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2007
Är oändligt många mysql-servrar nytt?
Finns det någon storleksbegränsning för dem? Det lutar nog åt att använda binero lite mer framöver Synd bara att mina 2 konton där inte har blivit uppgraderade..
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-18, 10:20 #67
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2007
BarateaUs avatar

Utrymmet och bw'n är lite tilltaget som alla säger och de är samma med gmail osv osv.
Självklart kan inte alla utnyttja de, då skulle de inte funka och de kan ju alla räkna ut.

De görs ju möjligt genom att alla inte utnyttjar i närheten av detta. 10% av användare använder säkert max 50%, om ens de.
Sen kan jag inte tänka mig att en hunka i månaden skulle täcka kostnad för SAN, 200GB hw disk, backup till disk/band, el, service avtal, anställda som skall pilla med allt, lokaler, osv osv osv.
Så jaaaa klart som f*n att de inte är en möjlig affärsmodell att 100% av alla använder 100% av utrymme och bw.

Eller som servage's affärsmodell, 750gb disk/7500gb bw, är inte direkt hållbar heller om man räknar på 69kr/mån, men där får man inte backup osv så tror att de har en lägre kostnad en binero's "prima" 200gb hosting. Men just att de bara är kanske 1-2% av kunderna som utnyttjar max 50% av de utlovade.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-18, 10:26 #68
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det rättvisa hade ju varit att vänta med att lansera systemet för nya kunder till dess att alla befintliga kunder har flyttats eller att erbjuda ett lägre pris för året för befintliga kunder men som vanligt är det viktigare att locka nya kunder än att behålla sina gamla.
Håller med. Som gammal kund på Binero känner man sig inte särskilt prioriterad.
Lyx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-18, 10:45 #69
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Utrymmet och bw'n är lite tilltaget som alla säger och de är samma med gmail osv osv.
Självklart kan inte alla utnyttja de, då skulle de inte funka och de kan ju alla räkna ut.

De görs ju möjligt genom att alla inte utnyttjar i närheten av detta. 10% av användare använder säkert max 50%, om ens de.
Sen kan jag inte tänka mig att en hunka i månaden skulle täcka kostnad för SAN, 200GB hw disk, backup till disk/band, el, service avtal, anställda som skall pilla med allt, lokaler, osv osv osv.
Så jaaaa klart som f*n att de inte är en möjlig affärsmodell att 100% av alla använder 100% av utrymme och bw.

Eller som servage's affärsmodell, 750gb disk/7500gb bw, är inte direkt hållbar heller om man räknar på 69kr/mån, men där får man inte backup osv så tror att de har en lägre kostnad en binero's "prima" 200gb hosting. Men just att de bara är kanske 1-2% av kunderna som utnyttjar max 50% av de utlovade.
Tänkte själv precis dra upp Servage... Förr så var det ramaskri över Servage's fullständigt oseriösa trafik- och diskutrymmesgränser, och de hade lika gärna kunnat kalla det för "fri trafik" eller "fri diskplats" a'la Dreamhost - det var ju helt omöjligt att de kunde leverera en sådan tjänst till alla sina kunder. Och kunde man inte göra det, så var det bara löjligt och lurendrejeri att leverera en sådan tjänst.

Nu är det helt plötsligt OK, trots att det nästan handlar om "overoverselling" a'la Dreamhost ("Unlimited + 50GB"), om ni förstår vad jag menar. Man blir lite besviken, när man själv fått skit i alla dessa år för att man gjort samma sak fast i en betydligt mindre skala. Enda skillnaden var att vi inte kallade vår trafik för "inga problem" utan för "fri trafik".

Givetvis kunde vi inte leverera obegränsad mängd trafik, men precis som Binero, så visste vi att inte ens 10% av våra kunder skulle börja dra 3+ TB trafik i månaden. Men vi hade faktiskt flertal kunder som drog 1+ TB trafik i månaden, utan att rörde oss i ryggen. Det var som tidigare sagts i tråden, främst CPU/RAM som bidrog till att vi var tvungna att avsluta en kunds konto.

Men missförstå mig rätt - overselling är i princip nödvändigt, och inte fel om det görs på korrekt sätt. Jag tycker bara personligen att det är lite tråkigt när man går till överdrift a'la Dreamhost/Servage.
jgabor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-18, 11:12 #70
BarateaUs avatar

BarateaUs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jgabor Visa inlägg
Tänkte själv precis dra upp Servage... Förr så var det ramaskri över Servage's fullständigt oseriösa trafik- och diskutrymmesgränser, och de hade lika gärna kunnat kalla det för "fri trafik" eller "fri diskplats" a'la Dreamhost - det var ju helt omöjligt att de kunde leverera en sådan tjänst till alla sina kunder. Och kunde man inte göra det, så var det bara löjligt och lurendrejeri att leverera en sådan tjänst.

Nu är det helt plötsligt OK, trots att det nästan handlar om "overoverselling" a'la Dreamhost ("Unlimited + 50GB"), om ni förstår vad jag menar. Man blir lite besviken, när man själv fått skit i alla dessa år för att man gjort samma sak fast i en betydligt mindre skala. Enda skillnaden var att vi inte kallade vår trafik för "inga problem" utan för "fri trafik".

Givetvis kunde vi inte leverera obegränsad mängd trafik, men precis som Binero, så visste vi att inte ens 10% av våra kunder skulle börja dra 3+ TB trafik i månaden. Men vi hade faktiskt flertal kunder som drog 1+ TB trafik i månaden, utan att rörde oss i ryggen. Det var som tidigare sagts i tråden, främst CPU/RAM som bidrog till att vi var tvungna att avsluta en kunds konto.

Men missförstå mig rätt - overselling är i princip nödvändigt, och inte fel om det görs på korrekt sätt. Jag tycker bara personligen att det är lite tråkigt när man går till överdrift a'la Dreamhost/Servage.
Lite kul när man loggar in på servage.
Har haft konto sedan några år tillbaka och har ref några kunder också till dem.

Man har stats på framsidan i kontrollpanelen.

Total use [Uppdatera] : 85,89 / 1123,54 GB
Transfer [Uppdatera] : 30 GB

Använder fjuttiga 85GB av 1,1TB som jag har "tilldelats".
Nu är de bara några "idlande" siter hos servage så drar inte mycket trafik.
Tidigare var de en del mer och körde bildhosting script och de gillade de inte så mycket då den använda rätt mycket cpu tid. Man kunde ladda upp zip arkiv som den packade upp och samma sak kunde man zippa bild galleri om man ville ladda ner och de åt en del av cpu tiden så fick sidan nerstängd. Och de var rätt rolig mailväxling jag hade med dem om att de var omöjligt att få tillbaka siten "up and running" då de hade blockat/svartlistat domänen och de sa att de var omöjligt att ta bort blocken och de hänvisade till massa ToS osv att man inte fick hosta grejer osv. Lite lustigt att de har galleriscript som är autoinstallerar i kontrollpanelen då. Men efter en del tjafs så fick jag upp den igen men inaktiverade nerzippnings funktionen, den var satt med väldigt hög prio också vilket inte gillades.

Men kontentan, tb trafik och tb utrymme, men man får bara utnyttja de om de är rena html/php filer :P "typ".
De har en databas gräns på 100mb vilket jag struntade i, nu när jag tittar så är db'n 250mb typ och just den är gränsen 300mb på nu, undra vad som händer när man är uppe i 300mb, om de ändras till 500mb kanske

EDIT:

Men jag tycker de är trevligt att man saltar utrymme osv, men då skall man få använda de också utan bråk. Självklart räknas inte de in om man tror att man skall få använda de som sin backup för xvid filmer som är nerdragna från pirat bukten. Och "alla" vet att man ofta inte använder de man har tilldelats.

Senast redigerad av BarateaU den 2010-03-18 klockan 11:21
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017