Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ang domänhandel

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-07-20, 00:14 #1
mangep mangep är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2009
mangep mangep är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2009
Standard Ang domänhandel

Är helt ny men om man säger så här att jag vet att ett visst företag har startat och jag vet att denna inte har en hemsida ännu kan jag då om jag är en ful fisk gå in och köpa det domän namnet, så han helt enkelt måste köpa det av mig ist får man göra så ??
Hoppas ni förstår

Mvh mange
mangep är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-12, 21:58 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Jag håller i princip med dig Conny men vill inte se allt lika svart och vitt som du gör. Det finns allvarliga negativa konsekvenser av aktiehandel (och annan form av spekulation i varor och valutor) också. Dessutom så finns det faktiskt ett värde i andrahandsmarknaden för domännamn. Den tvingar indirekt fram kvalitet. De som spekulerar i domäner vill givetvis inte sälja billigt och då krävs det att köparen har en bra plan för domänen ifråga (om denne nu inte ser det som en ren investering i sig). Men, visst, jag har också blivit irriterad både en och tio gånger på domäner som jag varit intresserad av men som ligger parkerade samt sådana som NN och andra snappat.

Otrohet sker varje dag, såg en undersökning där det framgick att ett av tio barn har fel far (antingen i USA eller Sverige, kommer inte ihåg nu). Att folk köper domäner i spekulationssyfte händer också varje dag. Vad man själv tycker om det är egentligen mindre intressant. Ska man nödvändigtvis gå efter någon skala så har bara vårt levnadssätt i västvärlden skördat många människoliv direkt och indirekt vilket jag personligen ser som betydligt värre.

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-09-12 klockan 22:05
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-13, 00:09 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag håller i princip med dig Conny men vill inte se allt lika svart och vitt som du gör. Det finns allvarliga negativa konsekvenser av aktiehandel (och annan form av spekulation i varor och valutor) också.
Aktiehandel TILLFÖR ett VÄRDE till KUNDEN, det gör INTE domänhandel.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Dessutom så finns det faktiskt ett värde i andrahandsmarknaden för domännamn. Den tvingar indirekt fram kvalitet. De som spekulerar i domäner vill givetvis inte sälja billigt och då krävs det att köparen har en bra plan för domänen ifråga (om denne nu inte ser det som en ren investering i sig). Men, visst, jag har också blivit irriterad både en och tio gånger på domäner som jag varit intresserad av men som ligger parkerade samt sådana som NN och andra snappat.
Kan du förklara vad det är för värde som domänhandeln tillför KUNDEN, jag har aldrig begripit vilket det värdet skulle vara.

Enligt min synpunkt så ska all affärsverksamhet bygga på att leverantören tillför kunden ett värde. Med det menar jag ett förädlingsvärde.

Vid en domänhandel så har jag inte sett något adderat värde över huvud taget, kan du beskriva det för mig och alla andra som undrar?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-13, 01:03 #4
Networks avatar
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2008
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Networks avatar

Reg.datum: Jul 2008
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Kan du förklara vad det är för värde som domänhandeln tillför KUNDEN, jag har aldrig begripit vilket det värdet skulle vara.

Enligt min synpunkt så ska all affärsverksamhet bygga på att leverantören tillför kunden ett värde. Med det menar jag ett förädlingsvärde.

Vid en domänhandel så har jag inte sett något adderat värde över huvud taget, kan du beskriva det för mig och alla andra som undrar?
inlänkar, typeins, trust, etc får väl ses som adderat värde. Men ta det med någon som kan seo .
Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-13, 05:09 #5
crazzys avatar
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2007
crazzy crazzy är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
crazzys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Värdet för kunden är ju att han får köpa den domänen han vill ha?
crazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-13, 06:30 #6

Citat:
Ursprungligen postat av crazzy Visa inlägg
Värdet för kunden är ju att han får köpa den domänen han vill ha?
Nej, det är det inte, för det kan kunden få genom att registrera domänen direkt hos en registrar eller ordinarie webbhotell där kunden har sin domän.

Frågan kvarstår vad en andrahandsmarknad (läs e.g. domän-troll) för domäner tillför kunden för mervärde jämfört med att få behovet av domännamn tillgodosett direkt av en registrar eller ordinarie webbhotell?

M.a.o. vad skulle är det för mervärde jag får om jag som kund köper en domän av kalle-domän-troll jämfört med att köpa det för 99 SEK av Binero, eller från Loopia, FS-Data, Sajthotellet, AdMax, Dataphone,... eller något annat webbhotell eller godkänd registrar? Ingen har lyckats förklara det för mig, så jag vill gärna veta.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-13 klockan 06:42
Oläst 2009-09-13, 08:58 #7
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Supermoderator

Citat:

Frågan kvarstår vad en andrahandsmarknad (läs e.g. domän-troll) för domäner tillför kunden för mervärde jämfört med att få behovet av domännamn tillgodosett direkt av en registrar eller ordinarie webbhotell?
ConnyWesth, du har blivit en riktig bakåtsträvare, jag har alltid sett dig som en riktigt kunnig person som har get mervärde här på forumet men ditt negativa korståg mot folk som handlar med domännamn gör att du sjunker rejält i mina ögon.
Oläst 2009-09-13, 13:43 #8

Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas Visa inlägg
ConnyWesth, du har blivit en riktig bakåtsträvare, jag har alltid sett dig som en riktigt kunnig person som har get mervärde här på forumet men ditt negativa korståg mot folk som handlar med domännamn gör att du sjunker rejält i mina ögon.
Mitt "korståg" gäller helt enkelt att vara för företagsidéer som fyller den elementära funktionen att tillföra kunden ett konstruktivt mervärde. Jag är stark motståndare till oseriösa affärsidéer och osunda affärsmetoder, domänhandel är en oseriös affärsidé enligt min åsikt.

Ingen här på WN eller annorstädes har någonsin kunnat förklara vilket detta konstruktiva mervärde är som ett-domän-troll tillför KUNDEN.

Det är ju uppenbart att denna domän-handel tillför LEVERANTÖREN (dvs domän-trollet) ett värde, dvs vinst, men som i alla seriösa affärer ska varje "led" i affärssystemet motivera sitt eget värde, genom att tillföra ett värde till KUNDEN, annars är det ett onödigt steg som kan elimineras. Det är inget konstigt med det utan det är helt enkel omtanke om KUNDEN.

En grundprincip i alla affärer är att alla parter i en affärsrelation ska ha ut något positivt av affären. Det man brukar kalla "win-win" situationer. Domänhandel (andrahandsmarknad) är enbart en "win-loose" eftersom KUNDEN inte får något värde utan enbart förlorar värde på detta.

I grunden bygger mitt resonemang helt enkelt på det som jag trodde var fullkomligt självklart för alla företagare, nämligen att utgå från kundens behov och alltid se till att man som leverantör tillför ett mervärde till KUNDEN.

Det här med domänhandel 'är ju ett känsligt ämne här på WN eftersom det alldeles uppenbart är många som här som tjänar pengar på den oseriösa hanteringen av domäner.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-13 klockan 13:45
Oläst 2009-09-13, 16:27 #9

Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas Visa inlägg
Det är tråkigt att du ser mig som bakåtsträvare, men det enda jag har gjort är att kritisera de som inte tillför något värde till kunden trots att man tar betalt. Något annat har jag egentligen inte skrivit.

Jag tycker det är trist att du tycker detta är "bakåtsträvande", men jag hoppas du får insikt om detta i framtiden.
Oläst 2009-09-14, 07:35 #10
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Det är tråkigt att du ser mig som bakåtsträvare, men det enda jag har gjort är att kritisera de som inte tillför något värde till kunden trots att man tar betalt. Något annat har jag egentligen inte skrivit.

Jag tycker det är trist att du tycker detta är "bakåtsträvande", men jag hoppas du får insikt om detta i framtiden.
Jag ser domänhandeln som att sälja vilken produkt eller tjänst som helst, sen att folk väljer att hamstra för att sälja dem i framtiden eller för att utveckla dem vidare är helt ok, det är så det fungerar i de flesta branscher. Så länge kunden köper domännamn så tror jag garanterat att de får ett mervärde, jag själv att köp en hög med premium domännamn och tjänar pengar på dessa, vilket borde ses som ett mervärde för mig som kund. Att du ser det som något negativt blir jag orolig över, det känns som avundsjuka när du fortsätter att älta detta. ConnyWesth, kan du inte berätta för oss vilket domännamn du är sur över att någon annan har köpt före dig?

Senast redigerad av Nicklas den 2009-09-14 klockan 07:41
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017