FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Google visade idag upp deras nya tjänst "Google Wave", enligt dem är det hur email hade sett ut om det vart uppfunnet idag.
Wave binder samman sociala nätverk, bloggar, kommunikation och IM i ett och samma program och det är dessutom Open Source så att man fritt kan välja mellan klienter. http://www.idg.se/2.1085/1.232620/google-u...nom-grupprogram http://lifehacker.com/5272048/google-wave-...-invented-today Preview: http://www.youtube.com/watch?v=v_UyVmITiYQ -- Väldigt intressant tycker jag - så här vill jag kommunicera! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Lite sen kommentar men har inte kollat in Wave förrän nu =)
Tycker precis som de flesta andra här att det är riktigt snyggt gjort. Däremot kommer jag säkerligen inte att använda det och jag tror inte heller det kommer få någon större allmän spridning då det är för lite för komplext för detta. Det finns dessutom ingen större poäng med Wave. En del använder MSN, en del använder ICQ, en del använder Facebook, en del kommer använda Wave osv. Det blir bara en helt ny onödig tidsdödare. ALLA använder mail, post och telefon och så kommer det sannolikt fortsätta vara. Jag, och de flesta jag arbetar med, skulle aldrig få för sig att använda webbaserade tjänster till de viktigare kommunikationerna såvida det inte vore absolut nödvändigt. Är det inte brådskande fungerar mail alldeles utmärkt i 99,9% av fallen, är det brådskande så är mobilen oslagbar. Däremot kan Wave säkerligen komma till användning inom mindre isolerade grupper, t.ex. en projektgrupp. Från Wave-videon: "We want to contribute to the internet" Det är väl snarare så att Google vill vara internet =)
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2009-10-07 klockan 17:12 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
I framtiden: Internet = Google
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Då kanske det kan bli lite ordning på det hela i alla fall.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Svårt att sia om framtiden men jah tror helt klart att Wave kan utvecklas till nåt bra. Det kanske tar ett tag men det kommer nog bli bra...
För några år sedan trodde ingen på t.ex. MSN, och kolla hur det gick med det... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ordning i form av monopol eller diktatur brukar sällan vara en bra ordning.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Personligen har jag för länge sedan tröttnat på vanliga mail. När ett mail har skickats runt bland massa människor som svar och vidarbefodringar så har översikten försvunnit totalt. Man vet inte längre vem som har fått vad, det är enkelt att råka svara endast en person vilket gör att alla andra missar svaret. För att lösa detta lagras historiken i mailen, men filer som bifogats finns oftast i bara i ursprungsmailet.
Av den anledning gillar jag gmail där konversationer grupperas och gammal citerad text i mailen döljs. Tyvärr känns inte detta som en ultimat lösning utan mer som ett försök att täcka över mailprotokollens brister. När jag sommarjobbade i somras var jag som många andra tvungen att använda Outlook. Inget fel i detta då programmet är bra på många sätt. Däremot hade jag problem alla gånger jag skulle hitta information i gamla konversationer. Vilket mail finns just det jag letar efter? Var finns de bifogade filerna? Att skicka samma mail (med ett nytt inlägg) fram och tillbaka mellan massa folk känns vansinnigt idag. Självklart ska konversationen lagras centralt och uppdateras på alla klienter. Om en ny person ska ansluta till konversationen är detta superenkelt. Då slipper man gå igenom gamla mail för att se vilka som behöver vidarebefodras. Därför tror jag att Wave kommer bli stort, men det kommer ta tid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är så gott som redan stort
![]() Som du nämner så är det otroligt bra för vissa saker, som diskussioner/utveckling. Det verkar inte helt ersätta epost eftersom man ibland vill eposta personer privat man vill kanske inte ens att det ska synas att man epostat och då verkar det omständigt att använda wave men jag kan ha fel. Vad det gäller realtids uppdateringen så tror jag att jag personligen blir tvungen att skriva i notepad först innan jag postar. Brukar nästan alltid göra någon ändring i ett inlägg om jag postar det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Man kan faktiskt redigera en tidigare gjort inlägg. (man ser också vad som redigerats av andra).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |