Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Dagen då terrorismen kom till Sverige

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-12, 22:28 #51
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Nu tycker jag iofs att ökad övervakning är vårt bästa vapen mot denna typ av brott så där håller jag absolut inte med dig men i övrigt håller jag med dig.
Så med andra ord är du förespråkare för: FRA-lagen, Datalagringsdirektivet och SWIFT-systemet samt då en hel del andra övervakningslagar?

Och det då för en marginell företeelse som med stor sannolikhet inte hade varit något reellt hot för oss om vi inte suttit som knähundar till USA.
Tack vare Wikileaks så ser vi nu hur företrädare för dels Alliansen och dels Socialdemokraterna verkar ha stått på kö för att bedyra sin lojalitet till USA och dess krigföring.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-12, 23:01 #52
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av hubbert Visa inlägg
Så med andra ord är du förespråkare för: FRA-lagen, Datalagringsdirektivet och SWIFT-systemet samt då en hel del andra övervakningslagar?
Japp, och jag tycker övervakningen bör utökas ytterligare genom att det t.ex. blir fler fartkameror på vägarna och att det ska bli lättare att få sätta upp övervakningskameror. Jag vet att det är skrämmande för de vänsteranhängare som är rädda för staten och allt som har den minsta likhet med USA.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-12 klockan 23:04
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-12, 23:04 #53
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Citat:
Nu tycker jag iofs att ökad övervakning är vårt bästa vapen mot denna typ av brott så där håller jag absolut inte med dig men i övrigt håller jag med dig.
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."

Det är aldrig värt att montera ner alla de demokratiska värdena bara för att få tag på brottslingar. Jag vill inte leva i ett land där jag övervakas utan att det finns någon brottsmisstanke.
Det finns ju heller inga bevis på att övervakning skulle hjälpa till att lösa speciellt många brott. Det är ytterst få fall som godtycklig övervakning har resulterat i att brott löses upp. I affärer, banker och andra utsatta miljöer kan såklart få ha det för att öka säkerheten för det som jobbar där, men det är inte okej när det sker godtyckligt på allmänna platser i hela landet och varje gång du använder någon teknik för att kommunicera.

Senast redigerad av pelmered den 2010-12-12 klockan 23:20
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-12, 23:09 #54
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Det är aldrig värt att montera ner alla de demokratiska värdena bara för att få tag på brottslingar. Jag vill inte leva i ett land där jag övervakas utan att det finns någon brottsmisstanke.
Där har vi helt olika uppfattningar. Mig spelar det ingen som helst roll att jag övervakas. Fartkameror på vägarna är ju ett absolut måste eftersom människor inte sköter sig annars. Polisen har bara möjlighet att övervaka en mycket liten del av det mycket omfattande vägnätet i vårt glesbefolkade land och det är åtskilliga som regelmässigt kör för fort vilket kostar liv. För att kunna spåra brottslingar på nätet (bedrägerier, trafficking, trafikattacker, spridning av upphovsrättsskyddat material etc.) krävs det också utökade övervakningsmöjligheter, bättre lagstiftning och teknisk kompetens hos rättsväsendet och inte minst internationella samarbeten.

Senast redigerad av tartareandesire den 2010-12-12 klockan 23:12
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-12, 23:12 #55
hubberts avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Citat:
Japp, och jag tycker övervakningen bör utökas ytterligare genom att det t.ex. blir fler fartkameror på vägarna och att det ska bli lättare att få sätta upp övervakningskameror. Jag vet att det är skrämmande för vänstermänniskor som är rädda för staten och allt som har den minsta likhet med USA.
Fartkamerorna, de ja. Det finns ett förslag att de skall registrera alla bilar som passar oavsett hastighet och sedan mäter man vid nästa fartkamera några mil bort och skickar ut böter om tiden mellan registreringarna visar att det har körts för fort.

Då verkar vänstermänniskor enligt din beskrivning ha vissa likheter med piratpartister, en del liberaler, några miljöpartister, en skopa socialdemokrater, några moderater utanför riksdagen (de som fanns inne tystades) och andra som motsatte sig ett övervakningssamhälle.
Med andra ord en rätt så bred blandning av folk med olika grundpolitiska åsikter.

Edit:
Skulle du kunna ha vänligheten tartareandesire att inte gå in efteråt och ändra dina inlägg efter du har publicerat dem. Blir lite märkligt att svara på något när du ändrar dig hela tiden.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-12, 23:40 #56
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av hubbert Visa inlägg
Fartkamerorna, de ja. Det finns ett förslag att de skall registrera alla bilar som passar oavsett hastighet och sedan mäter man vid nästa fartkamera några mil bort och skickar ut böter om tiden mellan registreringarna visar att det har körts för fort.

Då verkar vänstermänniskor enligt din beskrivning ha vissa likheter med piratpartister, en del liberaler, några miljöpartister, en skopa socialdemokrater, några moderater utanför riksdagen (de som fanns inne tystades) och andra som motsatte sig ett övervakningssamhälle.
Med andra ord en rätt så bred blandning av folk med olika grundpolitiska åsikter.

Edit:
Skulle du kunna ha vänligheten tartareandesire att inte gå in efteråt och ändra dina inlägg efter du har publicerat dem. Blir lite märkligt att svara på något när du ändrar dig hela tiden.
Javisst, men det finns överlag ett betydligt starkare motstånd på vänstersidan. Jag ser ingen som helst anledning till varför man inte ska skydda medborgarna så gott det går när tekniken finns. Övervakning kan inte bara förebygga brott och peka ut en skyldig utan kan likväl användas för att avföra individer från listan på misstänkta. Jag tycker inte det skulle skada om svenskar blev lite mer öppna, då är inte övervakning lika skrämmande längre, åtminstone inte så länge man håller sig inom lagens ramar.

Ang. redigering: Jag skriver oftast snabbt eftersom jag gör andra saker samtidigt och ibland blir det lite för aggressiva formuleringar, syftningsfel etc. som behöver rättas till. Det är extremt sällan jag ändrar något som förändrar innebörden.
Oläst 2010-12-12, 23:56 #57
pelmereds avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Problemet med att samla in massa data på allt som människor gör att man inte kan ha någon kontroll på vart datan tar vägen och vad den används till.

Tänk vilket guldläge exempelvis Hitler hade haft om han hade tillgång till data om alla medborgare och kunde övervaka dem när han tog maken. Det är kanske ett extremt exempel men saken är den att man inte kan veta. Vad skulle SD göra med informationen om vilka som är musilmer göra om de fick makten t.ex?
I dagens samhälle så är information väldigt mycket värt och vi ser ju redan hur det handlas med information i hemlighet mellan länder och det kommer definitivt inte att upphöra. Man måste alltid räkna med att all data som samlas in någon gång kommer att läcka ut, antingen genom att systemet hackas eller data lämnas ut till personer som inte ska ha tillgång till data. Kolla bara på wikileaks.
Jag har inget problem att dela privat information med varken privata företag eller staten så länge jag själv kan välja om jag vill göra det. Jag vill inte att allt jag gör ska sparas ner i en databas.

Anledningen till att motståndet kommer ifrån vänster nu är att de sitter i opposition. Det är liberaler som rent ideologiskt är emot detta.
Oläst 2010-12-13, 09:14 #58
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
Problemet med att samla in massa data på allt som människor gör att man inte kan ha någon kontroll på vart datan tar vägen och vad den används till.

Tänk vilket guldläge exempelvis Hitler hade haft om han hade tillgång till data om alla medborgare och kunde övervaka dem när han tog maken. Det är kanske ett extremt exempel men saken är den att man inte kan veta. Vad skulle SD göra med informationen om vilka som är musilmer göra om de fick makten t.ex?
I dagens samhälle så är information väldigt mycket värt och vi ser ju redan hur det handlas med information i hemlighet mellan länder och det kommer definitivt inte att upphöra. Man måste alltid räkna med att all data som samlas in någon gång kommer att läcka ut, antingen genom att systemet hackas eller data lämnas ut till personer som inte ska ha tillgång till data. Kolla bara på wikileaks.
Jag har inget problem att dela privat information med varken privata företag eller staten så länge jag själv kan välja om jag vill göra det. Jag vill inte att allt jag gör ska sparas ner i en databas.

Anledningen till att motståndet kommer ifrån vänster nu är att de sitter i opposition. Det är liberaler som rent ideologiskt är emot detta.
Det kommer alltid att finnas företag som är intresserade av att samla in information om människor och de kommer att bli fler och fler framöver. En del privata försäkringsbolag i USA tar inte mycket hänsyn till människor t.ex. Har staten samma möjligheter så kan vi lättare hindra denna oroväckande utveckling.
Oläst 2010-12-13, 16:33 #59
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2007
Varför skulle den oroväckande utvecklingen hindras bara för att staten har samma möjligheter? Eller menar du att staten skulle vara de enda med möjligheten till denna typ av datainsamling?
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-13, 17:43 #60
pelmereds avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Citat:
Det kommer alltid att finnas företag som är intresserade av att samla in information om människor och de kommer att bli fler och fler framöver. En del privata försäkringsbolag i USA tar inte mycket hänsyn till människor t.ex. Har staten samma möjligheter så kan vi lättare hindra denna oroväckande utveckling.
Fast när det gäller privata företag har du alltid valet att välja ett annat företag som kan ge dig en likande tjänst. Om företagen skiter i det så kommer det komma ett nytt företag som ger en likande tjänst fast utan att samla in massa information. Så länge det finns en hälsosam konkurrens på marknaden så kommer det troligen finnas företag som tar hänsyn till detta och därmed har du möjligheten att välja.
Om staten gör detta har du inte samma möjlighet att välja bort det.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017