FAQ |
Kalender |
![]() |
#41 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Flera tld Jovisst, du kan köpa det från en och samma domänhandlare men i regel så överlåter ju domänhandlaren domänen till köparen så får de hantera alla fakturor etc. så då är ju en vanlig registrar ändå nödvändig som hanterar allt sådant i slutändan om man inte själv vill hålla koll på allt. Indexering i sökmotorer Domänen finns med i sökregistret men med fullkomligt irrelevant innehåll. Visst, det finns lite inlänkar men som sagt, irrelevant innehåll så det är inte så stor nytta med heller. Uppmärksamhet Jovisst, uppmärksamhet är bra men samtidigt, det här är väl något väldigt långsökt att ta med som positiv grej med domänhandlare för majoriteten av domännamn innebär knappast några pressreleaser hit eller dit. Ålder på registrerad domän Visst, det kan ha viss betydelse emellanåt men i slutändan, när är det verkligen vitalt att ha en gammal domän? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Äldre domäner har lättare att ranka bättre i sökmotorer, hur mycket det påverkar vet jag inte men det påverkar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Jag är inte ledsen, sur, arg eller besviken för att jag inte kunnat regga [premiumdomain#1].[TLD] .... Jag ser detta helt och hållet som en affärsetisk diskussion. Jag har som du kanske märkt bidragit med många erfarenheter från mitt företagande och en sak som är genomgående är att jag verkligen försöker hitta ett starkt kundfokus och även hjälpa andra företagare som är mindre erfarna med att fokusera rätt redan från början i hela sitt tänk kring deras affärsupplägg. Jag ser inte en affär med en kund som att "jag-ska-roffa-åt-mig-så-mycket-jag-kan-pga-att-kunden-inte-fattar-eller-är-oerfaren" för det är kortsiktigt tänkande. I sinom tid upptäcker kunden att de blivit uppskörtade (dvs betalat för ett förädlingsvärde de aldrig fick), då blir många kunder besvikna (jag har känt så många gånger själv när jag varit kund och betalt för saker som "lovar runt men håller tunt"). Många här som debatterar tror att jag har en dold agenda därför att de själva alltid har det, dvs de försöker roffa åt sig maximalt utan tanke på konsekvenserna på lång sikt. Jag kan förstå att det känns frustrerande när jag kommer in i debatten och lyfter fram obehagliga frågor. Jag har INGET som helst egenintresse i detta. Jag försöker skapa en medvenethet kring kundfokuset och att andra företagare börjar fundera på vilket värde man egentligen levererar till kunden. Det kan vara jobbigt på kort sikt att behöva tänka så, men jag är övertygad om att det betalar sig i längden. Konstigare än så är det inte. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-09-14 klockan 17:03 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Varför gör du inte ett korståg mot aktiehandel, handel med fonder, fastigheter och annat istället.
Då kan du påverka många fler företag och lära ut din affärsetik till alla. Problemet är att dina resonemang bygger på trångsynthet. Du förstår inte värdet i domäner och alltså kan du inte förstå kundvärdet i att någon köper dyra domäner. All debatt faller på att du endast utgår ifrån dina värderingar. Jag köpte Newyork.se av en trevlig nisse för den mycket höga summan 20.000kr när det begav sig. Varför kunde jag inte köra vidare på newyorkguiden.se tänkte jag ibland, men jag valde att satsa och få ett bättre varumärke, seo-fördelar och type-in-trafik. Självklart är jag bitter nu för att jag slösade bort 20.000kr på något som saknade värde... nej just det ja, det är jag inte eftersom jag tjänade in pengarna på mycket kort tid pga de fördelar jag fick av domänen. Allting handlar om marknadskrafter som jag sagt tidigare. Du förstår bara inte konceptet med domäner och därför avfärdar du värdet de tillför till en verksamhet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag ifrågasätter nyttan med att ha en gammal domän om den ändå bara varit parkerad samt i regel innehållit ungefär bara blaha. Citat:
I övrigt tycker jag att parkerade sidor är ett ofog då de fyller sökmotorernas index med en massa skräp. Vem har inte sprungit på en parkerad sida när de letat information? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jo, det vore väl trevligt om alla kunde köpa alla domäner till registreringskostnaden.
Det fungerar ju bra i Stockholm där alla har rätt att bo var de vill. Precis som att man har rätt att köra vilken bil man vill eller köpa hur mycket prylar man vill. Det är ett underbart samhälle vi lever i där endast domäner är undantagna friheten att man får vad man pekar på. Jag tror du blandar ihop kommunism och domänhandel nu. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Poängen som jag velat få fram här är att det är väldigt få fördelar för de som faktiskt använder domäner att denna spekulationshandel av domäner existerar. Likaså lika lite nytta är det med spekulationshandel med lägenheter. Så varför inte medge att spekulationshandel gagnar den som sitter och pantar på ett bra domännamn och sluta påstå att det finns mervärden för allt som jag hört er nämna hittils har inte direkt varit övertygande. Eller kom med något som faktiskt är en reell fördel med detta fenomen. Det enda som jag kommer på är positivt med domänhandlande är att det sysselsätter er men med samma logik är det ju bra att det finns kriminalitet, alltid sysselsätter det någon. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag köper inte resonemanget att något måste medföra mervärde så jag tänker inte argumentera mot er gällande det, då ni har fel.
Riskerna i spekulationshandel är enorma. Försäljningspriserna motsvarar en motvikt mot all risk man tar. Det fungerar precis som riskkapital. Sedan när det gäller de som var ute tidigt och mutade in sina områden så handlade det om att de skaffade kunskapen och lade ner tiden på att lyckas med detta, något inga andra gjorde då. Precis som att amerikanerna slösade massa pengar och tid på att bli först på månen. Något alla kunde blivit, men de ville det mest och nu står deras flagga där. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Diskussionen i den här tråden är lite tvetydig. Dels handlar det om ren domänhandel och dels handlar det om varumärkesintrång vilket är två helt skilda företeelser. Vad man anser om det förra beror nog till stor del på vilken politisk inställning man har så den diskussionen leder med största säkerhet alltid till lite väl heta debatter som också är fallet här och känns ganska onödigt att väcka det till liv igen. Det senare är tvärtom en ganska självklar fråga för de flesta. Givetvis ska man inte få sälja sprit på absolutrent.se eller smutskasta ikea på jaghatarikea.se.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2009-09-14 klockan 16:35 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||