Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

EU-valet!

Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import.
Nya Moderaterna 24 17.27%
Socialdemokratiska Arbetarepartiet 7 5.04%
Centerpartiet 4 2.88%
Folkpartiet Liberalerna 4 2.88%
Kristdemokraterna 2 1.44%
Vänsterpartiet 2 1.44%
Miljöpartiet de Gröna 3 2.16%
Junilistan 2 1.44%
Sverigedemokraterna 7 5.04%
Piratpartiet 84 60.43%
Antal röster: 139. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-11, 22:12 #41
elitassons avatar
elitasson elitasson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2007
Mycket flitig postare
elitassons avatar

Japp, för röstar man på Piratpartiet så skiter man i allt annat. Om Piratpartiet skulle leda Sverige och vara företrädare för Sverige i EU så skulle vi inte prata om annat än just piratkopiering.........
elitasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-11, 22:14 #42
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Originally posted by elitasson@May 11 2009, 22:12
Japp, för röstar man på Piratpartiet så skiter man i allt annat. Om Piratpartiet skulle leda Sverige och vara företrädare för Sverige i EU så skulle vi inte prata om annat än just piratkopiering.........
Just precis, eller vad menar du? Vilka fler frågor har Piratpartiet på sin agenda? Att avskaffa spelmonpolet? Att införa euro som valuta i Sverige?
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-11, 22:21 #43
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Reg.datum: May 2004
Alla svar på era frågor står i deras partiprogram. De har helt klart fört in frågorna på de andra partieras agenda, det har märkts i de senaste dagarnas press.

Och än mer kommer det bli efter EU-valet..
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-11, 22:30 #44
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Originally posted by Spindel@May 11 2009, 22:10
*SUCK* 71.01% här tycker att piratkopiering är det viktigaste EU bör syssla med?
*SUCK* 28.99% som inte vet vad Piratpartiet står för.

Kan rekommendera att läsa de ansökningarna för att få ut IP-nummer som kommit in hittills: http://ipredkoll.se/wiki/index.php/Lista_p...de_enligt_IPRED

Kan även rekommendera att läsa Ephones svar på den första ansökan: http://ipredkoll.se/wiki/index.php/Lista_p...de_enligt_IPRED

De bevis som läggs fram är att man lyckats logga in på en privat FTP-server och hunnit ladda ner 4 MB av en fil som de tror är piratkopierad.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-11, 22:33 #45
elitassons avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
elitassons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Citat:
Ursprungligen postat av elitasson
Just precis, eller vad menar du? Vilka fler frågor har Piratpartiet på sin agenda? Att avskaffa spelmonpolet? Att införa euro som valuta i Sverige?
Enbart piratkopiering, fildelning, warez och lite allmänt om Tomas Norström. Något annat finns nog ej på agendan. Denna uppfattningen har jag egentligen inte fått genom att läsa om PP på deras hemsida utan denna fakta är ju allmänt känd - "Det vet ju varenda en!" .........
elitasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-11, 23:27 #46
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Citat:
Originally posted by Spindel@May 11 2009, 22:10
*SUCK* 71.01% här tycker att piratkopiering är det viktigaste EU bör syssla med?
Det vill säga att man skiter fullständigt i fri rörlighet för varor, tjänster m.m inom EU, gränsöverskridande brottsbekämpning, att vissa länder skitar ned inom EU, t.ex. Östersjön.
Jag röstar på ett parti som vill hjälpa till att garantera gränsöverskridande, fri rörlighet för varor och tjänster. Patent används ju just för att förhindra rörligheten, för att skapa monopol. Det är i grunden vad både upphovsrätt och patent går ut på, att ge någon ett monopol på en idé.

Det är idag inte tillåtet att patentera affärsmetoder eller matematiska formler, men det är fullt tillåtet att patentera mediciner, tillverkningsmetoder och i viss mån mjukvarualgoritmer.

Jag tycker alltid det känns fånigt att hamna i ett "piratparti-block" eftersom det dels inte finns en enda gemensam identitet i piratpartiet (och troligen inte i andra partier heller för den delen, så kan alla sluta upp med trollandet), och jag identifierar mig sällan med den bild som kritikerna målar upp av "mitt" parti.

Christian Engström som är Piratpartiets förstekanditat till EU-parlamentet har varit engagerad i mjukvarupatentfrågan sedan den blev aktuell i Europa. Detta är en viktig fråga för mig som jag vet att Christian kommer ta till sig som sin hjärtesak, därför tycker jag det är självklart att rösta på honom i valet.

Piratpartiet för mig har aldrig handlat om upphovsrättsfrågan. Även om den i grunden inte skiljer sig från patentfrågan så har jag ändå haft svårt för att argumentera på området, den är helt enkelt inte lika intressant som övervaknings- och patent-frågorna.

Jag måste förresten (i sann amerikansk anda) påpeka att mina åsikter är mina egna och hör inte ihop med företaget jag jobbar åt.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-11, 23:33 #47
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Citat:
Originally posted by elitasson@May 11 2009, 22:12
Exakt, för det är precis vad Piratpartiet säger att de skall göra, så vad menar du? Det är ju jsut därför det är så galet med PP.
Oläst 2009-05-11, 23:38 #48
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av WizKid
Citat:
*SUCK* 28.99% som inte vet vad Piratpartiet står för.
Kan rekommendera att läsa de ansökningarna för att få ut IP-nummer som kommit in hittills: http://ipredkoll.se/wiki/index.php/Lista_p...de_enligt_IPRED
Kan även rekommendera att läsa Ephones svar på den första ansökan: http://ipredkoll.se/wiki/index.php/Lista_p...de_enligt_IPRED
De bevis som läggs fram är att man lyckats logga in på en privat FTP-server och hunnit ladda ner 4 MB av en fil som de tror är piratkopierad.
Vad har du inte förstått med PP:s partipolitiska "program"?

De säger ju rakt ut att de bara har några få frågor som de tänker ta ställning till och vad har de länkar du lagt upp med PP:s förmåga att verka som ett seriöst alternativ att göra? De länkarna motverkar ju direkt detta!
Oläst 2009-05-11, 23:41 #49
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av emilv
Citat:
Det vill säga att man skiter fullständigt i fri rörlighet för varor, tjänster m.m inom EU, gränsöverskridande brottsbekämpning, att vissa länder skitar ned inom EU, t.ex. Östersjön.
Jag röstar på ett parti som vill hjälpa till att garantera gränsöverskridande, fri rörlighet för varor och tjänster. Patent används ju just för att förhindra rörligheten, för att skapa monopol. Det är i grunden vad både upphovsrätt och patent går ut på, att ge någon ett monopol på en idé.
Det är idag inte tillåtet att patentera affärsmetoder eller matematiska formler, men det är fullt tillåtet att patentera mediciner, tillverkningsmetoder och i viss mån mjukvarualgoritmer.
Jag tycker alltid det känns fånigt att hamna i ett piratparti-block eftersom det dels inte finns en enda gemensam identitet i piratpartiet (och troligen inte i andra partier heller för den delen, så kan alla sluta upp med trollandet), och jag identifierar mig sällan med den bild som kritikerna målar upp av mitt parti.
Christian Engström som är Piratpartiets förstekanditat till EU-parlamentet har varit engagerad i mjukvarupatentfrågan sedan den blev aktuell i Europa. Detta är en viktig fråga för mig som jag vet att Christian kommer ta till sig som sin hjärtesak, därför tycker jag det är självklart att rösta på honom i valet.
Piratpartiet för mig har aldrig handlat om upphovsrättsfrågan. Även om den i grunden inte skiljer sig från patentfrågan så har jag ändå haft svårt för att argumentera på området, den är helt enkelt inte lika intressant som övervaknings- och patent-frågorna.
Jag måste förresten (i sann amerikansk anda) påpeka att mina åsikter är mina egna och hör inte ihop med företaget jag jobbar åt.
Och åter igen... Är de frågorna överordnade alla andra viktiga frågor? Det får mig att fundera över hur inskränkta svenska "internetnördar" egentligen har blivit...
Oläst 2009-05-11, 23:55 #50
emilvs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
De säger ju rakt ut att de bara har några få frågor som de tänker ta ställning till och vad har de länkar du lagt upp med PP:s förmåga att verka som ett seriöst alternativ att göra? De länkarna motverkar ju direkt detta
Poängen är att du har ditt val. Du kan välja att du vill ha ett enda parti som siktar brett på alla punkter på den politiska agendan, eller du kan välja ett som står för några enstaka frågor du tycker är grundläggande och hoppas att andra röstar på partiet och kandidater som arbetar med andra frågor. Det är väl inget fel i det? Att ha ett val?

Om det inte finns något annat parti som tar seriöst på grundläggande integritetsfrågor är det inte konstigt att det finns en "marknad" för ett parti som säger ifrån. Det må vara populism, men populism är inte per definition en dålig sak. Populism innebär ju att man riktar in sig på frågor som det finns många väljar som värnar om. Varför skulle det vara ens i närheten fel?

Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Och åter igen... Är de frågorna överordnade alla andra viktiga frågor? Det får mig att fundera över hur inskränkta svenska internetnördar egentligen har blivit...
Den stora frågan, för mig, är om de är underordnade andra frågor på det sätt som de hanteras i politiken? Är de mindre viktiga? Hur patentsystemet fungerar tycker jag är oerhört viktigt för utveckling, både tekniskt och ekonomiskt. Det är frågor som påverkar mitt personliga liv, nu och i framtiden, då det är spelregler som styr hela teknikbranschen. Andra frågor som barnomsorg och skola tror jag att andra hanterar bättre, men jag tror också att det finns andra väljare som prioriterar andra frågor bättre än vad jag skulle klara av (jag är inte alls insatt i betygssystemets påverkan till exempel, det är ju en pedagogisk fråga som pedagoger förhoppningsvis hanterar bättre).

Jag är ofta engagerad i andra frågor utanför partiet. Jag har skrivit insändare till lokaltidningarna om bland annat kommunpolitiska frågor som inte alls platsar in i Piratpartiets agenda. Då har det varit som medborgare, för att det är frågor som jag varit intresserad av och som påverkat mig.

Jag ser inget fel med att inte ta ställning i blockpolitiken. Det må vara skillnader mellan röda och blå, men det påverkar mig inte tillräckligt (och jag kan inte förstå skillnaderna tillräckligt för att kunna göra ett upplyst val).
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017