Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Upprop för flexibla webbhotell!

Visa resultat för omröstning: Vad tycker du?
Nöjd som det är, även om jag inte utnyttjar allt. 21 55.26%
Vill ha mer flexibla webbhotell. 17 44.74%
Antal röster: 38. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-28, 12:10 #41
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Ja, det beror ju helt enkelt på om man vill bli ett stort företag eller inte
Men är det verkligen så? Loopia har väl definierade "icke oversell" produkter och man är bra mycket större än tex. "oversells" Binero
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-28, 12:44 #42
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Men är det verkligen så? Loopia har väl definierade "icke oversell" produkter och man är bra mycket större än tex. "oversells" Binero
Blir onekligen spännande att se deras resultat för 2010. De har valt en annan väg och marknadsför sig framför allt med domänpriser och domänhantering som är i särklass samtidigt som de har en väldigt fin historia att luta sig tillbaka på. Det gäller helt enkelt att hitta något som fungerar och uppenbarligen ger CN:s och Bineros approach resultat. Om fler aktörer följer efter så fungerar det säkerligen inte lika bra, det gäller att ha något unikt eller vara först. Sen kanske du och jag inte gillar överförsäljning men det är inte särskilt relevant.
Oläst 2011-04-21, 01:29 #43
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Feb 2005
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar

Reg.datum: Feb 2005
Jag har hållt mig ifrån denna tråd i ett par månader nu, men kan faktiskt berätta att jag har haft denna affärsidée i ett par år.
Jag tror starkt på idéen och tror det kan bidra positivt till bilden folk har om webbhotell.
Det finns ingen anledning att översälja om kunder "bara" betalar för vad du använder. Win - win situation egentligen.

Läs mer i min tråd "Sveriges nya Webbhotell" i feedback eller länkarna i min signatur.
Vill inte länka direkt för att undvika få det låta som egen-reklam.
(Värt att notera är dock att min tjänst inte är publik - än)
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-21, 20:22 #44
mans71s avatar
mans71 mans71 är inte uppkopplad
Nykomling

Nykomling
mans71s avatar

Standard Lönsamhet?

Sällan jag säger något här på WN, kollar mest runt, men känner att denna tråd kan vara värd några ord från någon som har varit med sedan webbhotellens/Internets barndom.

Jag drev under ganska många år ett hyfsat framgångsrikt webbhotell som numera är sålt. I samma företag hade vi bredbandsleverans till företag & privat.

Jag sålde då jag kom till insikt om att kunderna inte längre frågar efter det jag satte en ära i att levera; kvalitet. Jag fann mig själv i en värld där kunder bara frågar efter pris, eller möjligen pris i kombination med fagra löften, vad man får i verkligheten skiter man i för ”det är billigt”. Samma trend såg jag på bredbandsmarknaden där man skickar med både det ena och det andra för att få nya kunder att nappa på deras erbjudande, samtidigt som gamla kunder är värda noll och ingenting.

Gemensam är att man som ni säger ”översäljer” för att på så sätt kompensera för det marknadsmässiga tänket ”jag ska vara billigast”. Dom riktiga rötäggen slår dessutom ner på de kunder som använder tjänsten fullt ut för ”att man övernyttjar tjänsten”.

Det här är ju inget nytt, samma beteende går igenom överallt, folk köper billiga verktyg istället från t.ex. Bacho, folk köper en billig TV på stormarknaden, det är skit och man handlar av någon som inte vet vad dom säljer, men det är snart glömt för ”det är ju billigt”.

Det som gjorde att jag till slut sålde företaget är när även företag började resonera likadant. Jag menar, va f*n, ett företag vars hela livsnerv bygger på att webbsidanär är uppe byter gladeligen från något beprövat för 150 / mån till något som kostar 12 / mån för att ”det är billigt”… hål i huvudet…

Så här är det; om din leverantör tjänar pengar, då har han iaf. möjligheten att leverera kvalitet till dig, om du berövar leverantören den möjligheten – då får du skit – så enkelt är det!
mans71 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-21, 21:19 #45
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008

Citat:
Ursprungligen postat av mans71 Visa inlägg
Så här är det; om din leverantör tjänar pengar, då har han iaf. möjligheten att leverera kvalitet till dig, om du berövar leverantören den möjligheten – då får du skit – så enkelt är det!
Precis detta pratade jag med en branschkollega om idag. Jag föredrar att handla av leverantörer som
jag vet tjänar pengar. Att vara så dumsnål att pruta ner till minsta möjliga marginal kommer man få
tillbaka när man minst anar det. Om inte mina leverantörer tjänar pengar så försvinner dem.

Då står man där. Spelar ingen roll om det är en colocationleverantör eller fruktkorgen. Tjänar de
ingenting så kan de heller inte leverera kvalité till oss..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-21, 22:19 #46
mans71s avatar
Nykomling

Nykomling
mans71s avatar

Exakt, det krävs att kunderna mognar och inser detta.

När mitt företag jag har idag handlar tjänster tänker jag precis som du, dom som är billigast går bort direkt just därför. Det spelar ingen roll vad jag handlar egentligen, privat eller till företaget, billigast går alltid bort direkt eftersom enda anledningen till att dom existerar är att dom tilltalar de som jagar pris.

Men det är klart, det är "learning by doing", jag har ju också handlat "billiga" verktyg/bilar/soffor/tv/etc - är 40 nu och har väll till slut insett något som man borde ha lärt sig för länge sen, kvalitet kostar av en anledning

Ibland blir jag lite sugen på att dra igång en hosting business igen, och våga prissätta tjänsterna efter vad dom borde kosta, hitta dom bra kunderna som uppskattar detta, prisjägarna/"dom jobbiga" kunderna lär söka sig någon annan stans... Sitter ju faktiskt på infrastrukturen som krävs... jaja, kanske inte iaf...
mans71 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-21, 23:03 #47

Får man fråga vilket webbhotell det var du sålde?
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-22, 22:53 #48
aelanders avatar
aelander aelander är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Medlem
aelanders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Omega Man Visa inlägg
Vad jag som kund skulle vilja ha är en fast minimikostnad för obegränsade domäner/databaser/e-post och ett standardutrymme, men att webbutrymmet och trafiken utöver det köps i lösvikt.
One size does not fit all.
Vad är skälet till att du ska åka snålskjuts på de som bara har en domän/databas?
Det du vill är att ha en modell för webbhotellen som passar dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Omega Man Visa inlägg
Vad jag eftersöker är en mer flexibel webbhotellslösning. Det webbhotell som satsar på en sådan lösning kommer att ha en stor konkurrensfördel.

One size does not fit all.
Här har du din chans! Inser du vilka inkomster du skulle kunna generera till dig om du startade ett webbhotell med dessa möjligheter. Alla kan starta ett webhotell, bara att anställa rätt kompetens.

Allvar nu: Tänk efter lite!
Grannen och jag betalar lika mycket i bilskatt. Han kör 5000 mil/år, jag bara 600 mil/år.
Två personer betalar inträde på Skansen, den ene gick därinne 30 min, den andre 4 timmar.
TVlicens - lika för alla. En del tittar 1h/månad den andre 4h/dag.
Bredbandet - i ena huset laddas det ner dygnet runt i det andra betalar man sina räkningar en till två gånger i månaden.
osv osv.

Att erbjuda utrymme kostar inte speciellt mycket, inte heller en domän i DNSen eller en eller 10 ftpinloggningar etc

Det är ju fråga om tjänsternas värde för kunden som man prissätter.

Enda riktigt vettiga inlägget i denna diskussion står ju mans71 för. Läs de inlöggen och begrunda.
aelander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-22, 23:38 #49
Danieloss avatar

Danieloss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av aelander Visa inlägg
Att erbjuda utrymme kostar inte speciellt mycket.
Sanning med modifikation, det handlar ju inte bara om råutrymme på disk (för så långt är det billigt), utan det handlar ju om diskutrymme att servas av en webbserver med php, perl, aspx osv. och detta kostar otroligt mycket och speciellt om backup ska göras varje dag.

Den faktiska lönsamma kostnad man måste ta ut, innebär att när någon utnyttjar 10-20Gb full ut på PHP programvaror så kommer det att innebära ett så pass högt pris ut till kund att ingen är villig att betala för det och de som har en liten billig enkel sida på 50Mb blir de som får betala för att webbhotellen ska ha råd med de som utnyttjar allt full ut. Dvs kunder med små enkla sidor överbetalar och kunder med stora och många sidor underbetalar.

En rättvis prisbild skulle bli som inte går att använda i praktiken:
Småsidorna runt 10kr/mån (normal 70-90kr/mån) och för de stora 250-300kr/mån (normal 90-150kr/mån)

Summa summarium, att betala för vad man utnyttjar fungerar inte i verkliga livet, och detta har de flesta webbhotell greppat!

Senast redigerad av Danielos den 2011-04-22 klockan 23:49
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-04-24, 00:54 #50
aelanders avatar
Medlem

Medlem
aelanders avatar

Jodå Danielos, du har rätt och fel!

Det är naturligtvis mer än bara rådata på en disk.

men ...
Tror inte att förkommer speciellt ofta att arean fylls med script.
Snarare är det det som en kund som jag har med ca 11GB utnyttjat utrymme.
Består av ett forum där man bl a kan ladda upp bilder - och det görs i stor mängd.
Om det är mycket material uppladdat eller litet gör mycket liten skillnad på ur belasning på servern.
Vad gäller backuper så tar såna tid, men om man har ett något så när intellegent system så är
ju stora delar oförändrade och behöver då inte backa upp på nytt.

Så till ursprungsfrågeställningen.

Jag kan inte tänka mig att något webbhotell skulle vinna något på att konstruera en
lösning på det sätt som Omega Man tänker sig. Snarare skulle det vara förvirrande.

Webbhotellens tjänster riktar in sig i första hand på att låta sina kunder finnas på Internet.
Det är ju det som är konceptet.

För Omega Man finns dedicerade servrar!
aelander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017