FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vi har ju använt United Collectors nu ganska länge och det fungerar bra. Jag är glad över att jag slipper skicka ut påminnelser och inkasso själv. Det var lite strul med vårt avtal i början så då fick vi ett snäppet bättre där vi får ut hela beloppet men UC behåller naturligtvis påminnelse- och fakturaavgifterna.
Vi fakturerar mestandels belopp om 150-300 kr och så små belopp är relativt riskfyllt att skicka till UC. Deras arbetsgång (automatisk) är som följer: 1. Påminnelse + 50 kr 2. Inkasso + 160 kr 3. Brev 1 4. Brev 2 5. Långtidsbevakning Man får alltid ett antal kunder som aldrig någonsin betalar och deras relativt små skulder (som vid det här laget mer än fördubblats) går till långtidsbevakning. Något som jag fick veta av UCs säljare var att de aldrig skulle ta ut några avgifter av oss utan alla avgifter tas ut av den skuldsatte. Så är dock inte fallet har jag nu fått veta (det är viss skillnad mellan vad säljaren säger och vad som står i avtalet, läs ditt avtal noga och se till att få rätt prislista - det hade vi tydligen inte fått) att om ärenden går till långtidsbevakning tar UC ut inkassoavgiften av oss för att sedan betala tillbaka den när kunden äntligen betalar. De långtidsbevakar visserligen till kunden dör men det känns svårt att behöva betala 160 kr till UC när skulden från början var 150 kr. På UC Online fyller man själv i alla inkassoärenden och det går snabbt och lätt. Man väljer var ärendet börjar, dvs påminnelse eller inkasso. Följande dag går första brevet ut. Det enda andra problemet vi haft är att kunder ringer upp UC och säger att de inte förstår varför de fått en räkning trots att de har en utestående skuld. Jag hade önskat att UC helt enkelt kunde säga till dem att betala vad de är skyldiga men istället skickar de bara oss ett meddelande och ber oss ta kontakt med kunden vilket ju var vad jag ville undvika från första början. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Börja med att ta betald via Visakort eller att inte skicka sakerna innan du har fått betalning. Möjligvis att du kan lämna på faktura till pålitliga kunder även om det är en risk. Sen så vill jag säga att Svea Ekonomi fungerar bra för oss. Dom sköter påminnelser av fakturor och efter att vi började anlita dom för ca 2 år sedan så ökade likviditeten med minst 100 000 kr. Visst det kostar 5-10 000 per år inkl alla deras avgifter men det är det värdt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ja jag ringde själv UC och snackade med en säljare, blev paff när han sa att om dom inte betalade trots att dom skickat inkassokrav på 160 kr så får JAG betala det själv till UC. Då sa jag att jag likabra kunde skicka ut inkassokrav själv. Tycker detta gör deras tjänst helt onödig. Som det är nu så har jag slutat att skicka mot postförskott, iaf tillfälligt, och erbjuder endast mot förskottsbetalning till PG eller BG. Kommer nog införa kredikort också (med risken att nån blåser en med ett stulet kreditkort).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Med risk för att den här tråden blir ännu en "vilket betalningssätt är bra"-tråd måste jag ju säga att i min bransch (böcker) måste man hålla ned kostnaden samtidigt som kunderna är säkra på att de får sina varor. Sålunda är det värt att ta risken med faktura i efterskott eftersom man säljer många fler böcker.
Jag tycker för övrigt det är helt ologiskt att UC tar ut inkassoavgiften av sin kund när det egentligen är en skuld som gäldenären har till dem. I ett extremfall hade kunden efter inkassobrevet betalat oss originalbeloppet och var sålunda skyldig UC 160 kr men inte oss någonting. Men eftersom hon inte betalade utan det beloppet gick till långtidsbevakning tog UC ut 160 kr av oss. Handläggaren jag pratade med på UC tyckte också att de hade "utgifter" på 160 kr som de måste täcka genom att ta ut avgiften av oss tills det att kunden betalar. Men det är ju helt åt skogen, 160 kr är en helt fiktiv avgift, deras utgift för inkassobrevet ligger väl på någon tia på sin höjd. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
Medlem
|
Drev tidigare ett antal butiker på nätet, har provat de flesta betalningsalternativ. Faktura va ingen hit, jag valde ett samarbete med Intrum Justitia, kanske inte det billigaste alternativet men jäkligt bra och smidigt. Jag valde den tuffa vägen och satte Intrums stämpel direkt på första fakturan:
”Uteblir betalning lämnas ärendet till…… Lagreglerad inkasso avgift kan tillkomma.” Det gjorde susen ![]() //Kaj |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Hej
En fråga angående fakturans utformning för att den ska vara "giltlig". Vi använder oss av SPCS 2000 när vi ställer ut fakturor - är dessa fakturor i grunden korrekta eller behövs det några tillägg någonstans för att den rättsliga biten ska vara med och gälla? Tacksam för svar då vi har fakturor som ej blivit betalda av kund. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Obligatoriska uppgifter i faktura
#Datum för upprättandet #Löpnummer som ensamt identifierar fakturan, baserat på en eller flera serier. #Säljarens momsregisteringsnummer. #Köparens momsregistreringsnummer vid omvänd skattskyldighet. #Säljarens & köparens namn och adress. #Varans mängd och art eller tjänstens omfattning och art. #Datum för omsättningen av varan/tjänsten eller då a conto betalning erlagts om ett sådant datum kan fastställas och det skiljer sig från datumet för utfärdandet av fakturan. #Beskattningsunderlag för varje momssats eller undantag, enhetspris exkl, moms, samt ev, prisnedsättning eller rabatt om dessa inte är inkluderade i enhetspriset. #Tillämpad momssats. #Den moms som skall betalas. #Vid befrielse från moms eller när kunden skall betala moms, hänvisning till aktuell bestämmelse i (ML) momslagen, direktivet eller annan uppgift om att omsättningen är momsbefriad eller föremål för omvänd skattskyldighet. #Vid leverans av nya transportmedel och tillämpning av vinstmarginalsystemen skall särskilda uppgifter lämnas. Faktura på mindre belopp (eller enligt handelsbruk inom sektorn, administartiv praxis eller tekniska förutsättningar) behöver inte innehålla alla uppgifter (Belopp beslutas av RSV, gäller ej gränsöverskridande transaktioner.) Identifieringsuppgifter säljare och typ av varor/tjänst, momsbelopp och underlag för beräknande av momsbelopp samt datum måste alltid vara med. Samlingsfaktura är tillåtet. Kreditfaktura måste hänvisa till ursprungliga fakturan ( gäller även sk kassarabatter= egen faktura om man inte avtalar innan att rabatten ej påverkar momsen). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hejsan
Tänkte bara hälsa att det bästa sättet att undvika kundförluster när man säljer mot faktura är att vid första köpet göra en automatiserad enkel kreditupplysning. Har bevakat detta forum sedan i november för disskusionerna kring betalningslösningar samtidigt som jag arbetat för ett inkassobolag. Insåg snabbt att en sådan lösning är oslagbar och det har också visat sig stämma. Gameshop tex, med bra omsättning, har inte haft ett enda inkassokrav sedan de började sälja mot faktura med kreditupplysning i början på året. Dessutom har de sänkt kostnaderna per kund då det är billigare än postförskott och kortbetalningar. Tycker min bransch är jäkligt kul så tveka inte att höra av er om ni vill veta mer om detta eller ha svar på några andra frågor som har med inkasso att göra... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om kreditupplysningen varit gratis hade det varit ett utmärkt alternativ. Däremot är nog förskottsbetalning oslagbart mot kundförluster... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
Nykomling
|
Postförskottsavgift 42.50 per köp
Kreditkortsavgift procent och fast summa per köp Upplysning i standard utförande 12 kr PER KUND. Dvs du behöver ju bara göra den en gång per aktuell kund och år eller liknande. Nästa köp är kostnadsfritt ur transaktionssynpunkt. Alltså är det kostnadsmässigt att föredra. Nackdelen med förskottsbetalning är ju den administrativa bördan, samt att kunden tvekar att skicka pengar innan man fått varan i fråga. Alla undersökningar har ju visat att kunderna absolut föredrar faktura framför alla andra betalningsmetoder, och i slutändan så handlar ju nätförsäljning om att maximera conversionraten utifrån besökarantalet man har. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|