![]() |
Nu har det börjat bli en del obetalda fakturor och jag måste skaffa mig ett inkassoföretag. Är det någon som har några bra erfarenheter och kan rekommendera något?
Helst vill jag slippa påminna utan direkt lämna över obetalda fakturor till inkassoföretaget så att de även påminner. Det är tråkigt och jobbigt att följa upp. |
Citat:
oftast har banken ett inkassobolag.. |
Nu gäller inte detta för gamla fakturor.. men kanske kan va något för framtiden!?
http://www.soderbloms.com/ Använder dom inte själv i dagsläget så jag vet ingenting om service,pålitlighet etc.. Men det ser ju väldigt bra ut! 5% är billigt! |
Vi använda Svea Ekonomi ett tag, men jag måste säga att de var helt värdelösa. Enligt mig gjorde de inte ett skvatt och så fort något skulle göras mot en kund fick man likförbaskat göra grovjobbet själv.
Inte nog med det hjälpte det föga. Pratade med en kompis igår som rekommenderar Baltikum Inkasso eller vad de heter. Han hade haft Intrum tidigare, men tyckte att de var minst lika slöa som Svea. Själv vet jag ingenting om Baltikum, men det kan kanske vara någonting? |
Naturligtvis har banken en inkassotjänst men det är väl ingen bra anledning att inte se om det är någon som har några tips om bra indrivare.
United Collectors verkar vara ett bra alternativ, betalar ut 95% av inkassobeloppet. |
Alternativt sköter ni allt själva, slänger på påminnelseavgifter & dröjsmålsränta, betalar dem inte så skickar ni det direkt till kronofogden. Vem som helst kan ansöka om betalningsföreläggande, när det väl kommer till kronofogden lär dem inte strunta i att betala...
På så vis sparar ni också en hel del tusenlappar i förlorade % till inkassobolagen... :) Sen huruvida det är kul eller ej är en annan fråga... Mvh, Tobias |
Jag vill inte lägga någon tid på att jaga folk. Sen kostar det pengar att skicka ut påminnelser och så vidare. Så att betala någon 5% för att göra det är inte fel.
Jag hoppas fortfarande att det är NÅN som har några erfarenheter av inkassoföretag. |
Har just varit i kontakt med Söderbloms som nämns ovan och de har en nedre gräns på 1000 kr för de fakturor de köper i sin factoringtjänst. Eftersom mina snittar på 150 kr hjälper inte det så mycket.
Annars är det en trevlig tanke att kunna skicka iväg en faktura och få pengarna två dagar senare... 95% av pengarna i övermorgon är mer värda än 100% om sex veckor. |
Talar vi om så små belopp orkar man inte göra det själv nej, jag utgick ifrån att det var större belopp det handlade om, sorry :)
|
Hade det varit tusentals kronor i genomsnitt hade det sannolikt heller inte varit lika många. Så det är dubbelt jobbigt.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:09. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson