FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Citat:
Kanske dags att sova innan jag börjar mummla för mycket.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ja en uppdatering har man fått från banken och BankID, där båda parterna visar att de inte förstår sig på kunder som rese och använder internet på olika ställen, dvs. caféer, där man oftast inte kan installera några program.
Svaret jag fick från banken: Citat:
Samma sak skriver en medarbetare från BankID, den tekniska chefen. Även hon är ju helt omdeveten att ingen i utlandet kommer bry sig om BankID och installera deras mjukvara på sina datorer. Detta gör BankID helt värdelöst på resan!! Citat:
Är dessa personer som tar dessa beslut helt insnöade och reser aldrig någonstans. Inte en enda person på BankID som har rest någongång och behövt komma åt sin bank med BankID???? Herre gud!! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Dags att ringa sin politiker kanske?
(som om de inte har något bättre för sig) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
De flesta större företag tillåter inte användare att installera massa mög på sina datorer heller. Och det går mer och mer åt det hållet, att låsa ner datorerna. Då kommer bankid inte gå att använda på jobbet för dessa användare - något som funkar utmärkt idag eftersom java brukar ingå som en basapplikation.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
|
Citat:
:angry: Den tekniska chefen tror verkligen själv på denna lösning, men vet inte när den kommer och FORTFARANDE har man inte insett att alla deras "lösningar" på att man kan använda BankID (efter mitten av 2009) utomlands, på jobbet, under semestern mm., har krav på att man måste på något sätt kunna administrera den datorn man sitter vid - vilket man inte kan på mångfa ställen, som caféer. Ett annat utmärkt, skrattretande, svar var: "Om du tar med din bärbara dator ....". Min respons var: "Ja, jag vet. Jag kan ju också packa ner min stationära dator .....". Då skrattade hon lite. Typiskt är att när javalösningen försvinner juni 2009, kommer det inte (med den man vet idag) finnas en lösning som inte har många "OM" som krav ... Undrar hur många svenskar på semestern, på resa överhuvudtaget, kommer att påverkas av detta från och med nästa sommar???? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Skällde på min bank som bland annat svarade:
Bl.a. med tanke på mobiliteten, är nästa steg att använda mobiltelefonen som bärare av BankID. Under 2009 lanseras den bankgemensamma funktionen "BankID i mobilen". Den innebär att du har ditt BankID på mobiltelefonens SIM-kort och identifierar dig mha challenge-response och säkerhetskoder så länge som SMS-täckning finns. Någon som vill sätta en slant på att det inte kommer fungera med iPhone? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
|
Ja, jag vill se hur det kommer fungera när man är utomlands. Unde rmina resor till Thailand använder jag alltid en thailänskt simkort och tar inte ens med det svenska. Dessutom som jag nämnde ovan - skall man surfa på datorn så blir det problem att få mobilen "prata" med datorn ... vilket skit de ger sig in i.
Alla deras framtida tekniska lösningar verkar innebära restriktiva betingelser och gårdagens samtal med den tekniska chefen på bankID gav mig bara ett intryck - hon vet inte skvatt och verkar tyvärr inte speciellt kompetent på telefon. Man kanske förstår att de har bara haft en lösning alla dessa år och då SEB köpte sig in i företaget verkar de vilja få fram andra lösningar, men är helt inkompetenta på vad marknaden vill och hur det används. Saken är att samtalet verkade meningslöst då jag pratade för döva öron - tror hon varken brydde sig eller förstod problemet detta skapar för många. Det som är skrämmande är att de hade en stor undersökning de gjorde förra året där de intervjuade massor av kunder. Jag var med där och intervjukillen påpekade särskilt för mig att många var just väldigt nöjda med BankID just för att man kunde ta med det på CD, USB, iPod eller annat bärbart minne med sig på resan eller dylikt. Visst - och nu tar man bort möjlighteten - vad är det då för mening att ha kundundersökningar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Va dom ska krångla till det. Varför kan dom inte göra som PayPal gör. En liten "manick" man har i nyckelknippan som genererar en ny sexsiffrig kod varje gång man ska logga in. En enkel och global lösning.
https://www.paypal.com/us/cgi-bin/we...ityKey-outside |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ska vi slå vad om att någon kommer hacka sönder BankIDs mjukvara när den släpps? =)
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|