Citat:
Citat:
Originally posted by WebboT@Jun 7 2008, 23:56
man kan gnälla på mycket när det gäller USA, men när det kommer till enkelhet, effektivitet och service då ligger Sverige ljusår efter.
|
Tycker det är precis motsatsen, iaf i New York.
|
Som turist och New York kan jag förstå att du känner så.
Citat:
Ingen vågar ju använda banken på nätet för att betala räkningar (för att de inte har säkerhetsdosor tex.) så det är nästan bara checkar som gäller.
|
Jag vet inte hur mycket folk du känner här i USA, men säkert 80% av dom jag känner här använder online banking. Det behövs inga "säkerhetsdosor" om banken har tillräcklig säkerhet online. Jag tänker inte berätta exakt vilken bank jag har eller hur det fungerar men det är inte enbart en användarnamn och lösenord. Det finns ett lager till som man måste igenom innan man kommer in. Känner mig 100%-igt säker med detta system. I affärerna använder de flsta fortfarande checkar, ja.
Citat:
Och det är definitivt inte effektivt på de flesta ställen jag hamnat på, inte ens McDonalds går snabbt, har alltid fått vänta 10-15 min på att få beställa överhuvudtaget.
|
vad kan man vänta sig i en av världens största turistfällor, New York City?
Citat:
Matvarubutikernas kassor är ett skämt, idiotiskt och ineffektivt byggda, och kassörskorna packar själv ner varorna i supertunna värdelösa plastpåsar som de måste ta 2 av för att de ska hålla.
|
Håller med om att kassorna är märkligt byggda och plastkasarna tunna. Men det finns viktigare saker att oroa sig för.
Citat:
För att skicka något paket med deras motsvarighet till posten så får man oftast köa 45-60 minuter ifall man inte känner till de mindre postkontoren, och är det inte 100% korrekt tejpat så får man göra om det och ställa sig i kön igen. "Sorry, it's the policy".
|
Nu dömer du postens service som turist. Kan meddela dig att om man bor här så behöver man inte sätta sin fot på posten för att skicka ett paket. Man lägger bara en lapp i brevlådan som säger att man har ett paket som ska med och att det ligger i t.ex. garaget. När brevbäraren kommer så tar han med paketet. Helt kostnadsfritt dessutom. Har posten Sverige samma service? Detta gäller både företag och privatpersoner. Brevbärare cyklar inte här som du kanske förstår.
Du nämnde inget om Internet abonemang, Telefonabonemang och Kabel TV som jag tog som exempel i mitt inlägg.
När det gäller dessa tre så tecknar man alltid utan någon som helst bindningstid. Vi kan byta mellan bolag från en dag till en annan och precis hur ofta vi vill och det kostar nada att byta.