Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Är vi verkligen så lååångt efter ...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-08, 09:40 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Så här går det när marknaden samarbetar, de behöver inte längre ta hänsyn till kunderna då det inte finns något alternativ.
Oläst 2008-06-08, 09:54 #12
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Det viktiga för bankerna är att låsa in kunderna i sina system och att stänga ute alla andra.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-08, 13:06 #13
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Jag håller med i kritiken mot programbaserat bankID men gäller förändringen enbart filbaserat bankID eller gäller det även smartcardID:et?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-08, 13:24 #14
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004

Ännu värre är det faktiskt att dom utvecklar endast programvara (bankID på kort) för Windows, vilket låser folk ännu mer. Mac & Linux då?
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-08, 13:27 #15
Bladets avatar
Bladet Bladet är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2004
Bladet Bladet är inte uppkopplad
Flitig postare
Bladets avatar

Reg.datum: Sep 2004
Gäller bankid-ändringen bara för SEB eller alla banker?

edit: Missade quoten i första inlägget...Finansiell ID-Teknik, det bankgemensamma bolaget som förvaltar tjänsten BankID, har tagit beslut att alla giltiga BankID från mitten av 2009 ska vara "fastlåsta" vid den dator där de används.

Otroligt dåligt :angry: .
Bladet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-08, 14:04 #16
forngrens avatar
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare

forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
forngrens avatar

Finns det nånting vi kan göra förutom att migrera?

Det har ju varit protestlistor och lite mediauppmärksamhet, men det känns mer givande att prata med en vägg .
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-08, 15:08 #17
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2003
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Originally posted by WebboT@Jun 7 2008, 23:56
man kan gnälla på mycket när det gäller USA, men när det kommer till enkelhet, effektivitet och service då ligger Sverige ljusår efter.
Tycker det är precis motsatsen, iaf i New York. Ingen vågar ju använda banken på nätet för att betala räkningar (för att de inte har säkerhetsdosor tex.) så det är nästan bara checkar som gäller. Och det är definitivt inte effektivt på de flesta ställen jag hamnat på, inte ens McDonalds går snabbt, har alltid fått vänta 10-15 min på att få beställa överhuvudtaget. Matvarubutikernas kassor är ett skämt, idiotiskt och ineffektivt byggda, och kassörskorna packar själv ner varorna i supertunna värdelösa plastpåsar som de måste ta 2 av för att de ska hålla. Starbucks kan ha 6-7 anställda bakom disken men inte går det snabbare för det. För att skicka något paket med deras motsvarighet till posten så får man oftast köa 45-60 minuter ifall man inte känner till de mindre postkontoren, och är det inte 100% korrekt tejpat så får man göra om det och ställa sig i kön igen. "Sorry, it's the policy".
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-08, 18:37 #18
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Originally posted by Jonas@Jun 8 2008, 13:24
Ännu värre är det faktiskt att dom utvecklar endast programvara (bankID på kort) för Windows, vilket låser folk ännu mer. Mac & Linux då?
Det kommer väl som ett brev på posten att "just nu stöder vi bara IE7 och XP men arbetar på att ta fram en lösning för..." plus lite dravvel om säkerhet, precis som om en javaapplikation för IE7 och XP skulle vara det säkraste valet...
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-08, 19:14 #19

Citat:
Originally posted by claesm@Jun 8 2008, 18:37
Det kommer väl som ett brev på posten att just nu stöder vi bara IE7 och XP men arbetar på att ta fram en lösning för... plus lite dravvel om säkerhet, precis som om en javaapplikation för IE7 och XP skulle vara det säkraste valet...
När inte ens deras leverantör utav dosor + mjukvara/drivrutiner kan leverera till Mac/Linux så betvivlar jag att bankerna kan det inom en snar framtid. Iaf när det gäller Nordea eller Swedbanks dosor.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-08, 19:20 #20
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Citat:
Originally posted by WebboT@Jun 7 2008, 23:56
man kan gnälla på mycket när det gäller USA, men när det kommer till enkelhet, effektivitet och service då ligger Sverige ljusår efter.
Tycker det är precis motsatsen, iaf i New York.
Som turist och New York kan jag förstå att du känner så.
Citat:
Ingen vågar ju använda banken på nätet för att betala räkningar (för att de inte har säkerhetsdosor tex.) så det är nästan bara checkar som gäller.
Jag vet inte hur mycket folk du känner här i USA, men säkert 80% av dom jag känner här använder online banking. Det behövs inga "säkerhetsdosor" om banken har tillräcklig säkerhet online. Jag tänker inte berätta exakt vilken bank jag har eller hur det fungerar men det är inte enbart en användarnamn och lösenord. Det finns ett lager till som man måste igenom innan man kommer in. Känner mig 100%-igt säker med detta system. I affärerna använder de flsta fortfarande checkar, ja.
Citat:
Och det är definitivt inte effektivt på de flesta ställen jag hamnat på, inte ens McDonalds går snabbt, har alltid fått vänta 10-15 min på att få beställa överhuvudtaget.
vad kan man vänta sig i en av världens största turistfällor, New York City?
Citat:
Matvarubutikernas kassor är ett skämt, idiotiskt och ineffektivt byggda, och kassörskorna packar själv ner varorna i supertunna värdelösa plastpåsar som de måste ta 2 av för att de ska hålla.
Håller med om att kassorna är märkligt byggda och plastkasarna tunna. Men det finns viktigare saker att oroa sig för.
Citat:
För att skicka något paket med deras motsvarighet till posten så får man oftast köa 45-60 minuter ifall man inte känner till de mindre postkontoren, och är det inte 100% korrekt tejpat så får man göra om det och ställa sig i kön igen. "Sorry, it's the policy".
Nu dömer du postens service som turist. Kan meddela dig att om man bor här så behöver man inte sätta sin fot på posten för att skicka ett paket. Man lägger bara en lapp i brevlådan som säger att man har ett paket som ska med och att det ligger i t.ex. garaget. När brevbäraren kommer så tar han med paketet. Helt kostnadsfritt dessutom. Har posten Sverige samma service? Detta gäller både företag och privatpersoner. Brevbärare cyklar inte här som du kanske förstår.

Du nämnde inget om Internet abonemang, Telefonabonemang och Kabel TV som jag tog som exempel i mitt inlägg.
När det gäller dessa tre så tecknar man alltid utan någon som helst bindningstid. Vi kan byta mellan bolag från en dag till en annan och precis hur ofta vi vill och det kostar nada att byta.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017