Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbhotell stängde ner Sverige Demokraternas sida

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-10, 09:55 #31
Bifrosts avatar
Bifrost Bifrost är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Medlem
Bifrosts avatar

Vi lär väl aldrig få reda på hur det ligger till på riktigt eftersom
säpo varit där. Finns det en hotbild så är det väl rätt mot personalen mm
att stänga sidorna.

Är kund hos levonline och kommer att fortsätta vara det.

/Stefan
Bifrost är inte uppkopplad  
Oläst 2006-02-10, 09:56 #32
henning henning är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
henning henning är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Enligt nyheterna i morse så är sidan uppe igen, med den skillnaden att karikatyren är borttagen med hänvisning till att det finns fara för svenska liv. Tycker att det verkar vara en bra lösning med tanke på både yttrandefriheten och övriga inverkande faktorer.

/Henning.
henning är inte uppkopplad  
Oläst 2006-02-10, 10:01 #33
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Originally posted by Jan Eriksson@Feb 10 2006, 08:42
Med tryckfrihet och yttrandefrihet kommer ansvar. Jag tycker att varken SD eller Jyllands Posten visar sitt ansvar. Missköter man sin frihet så kan man bli av med den. Det skulle inte förvåna mig om detta är startskottet på att i förlängningen så kommer tryckfrihetsförordningen att förändras i flera av västvärdens länder.

Det som är sorligt är att vi har extremister i båda lägren som gör sitt bästa att utnyttja detta som har hänt. Allt för att öka klyftorna mellan olika religioner, folkslag och delar av världen. Tyvärr har dessa individer lyckats ganska bra hittills.

Enligt massmedian så är det är SÄPO och UD som ligger bakom detta att SD-sidan stängdes. Så jag anser att tillsvidare är det rätt att göra så.

Bara för att man har att JP och SD anser sig ha rätt att göra en sak betyder detta inte är det är särskilt intelligent gjort i förlängningen . Det är som att gå ut på ett övergångsställe utan att bekymra sig om att det är is på gatan och en lastbil kommer i full fart. Jag har ju rätten på min sida...
Lastbilen enligt lag är skyldig att framföras med sådan försiktighet att den kommer att klara att stanna.
Ska vi tillåta oss bli överkörda av såna extrema chafförer bara för dom anser sig ha rätt att köra vårslöst?
Det är mer som om att gå ut i gatan på vägen och lastbilen skiter i att änns försöka stanna..

I sverige gäller våra lagar och att det finns lastbilschafförer som skiter i att stanna ... ja det är sorligt.. men det är ännu sorligare att VI folket INTE förmår dom att stanna genom att tvinga dom att stanna så länge lagarna finns.

INGEN INGEN INGEN ska komma och berätta för någon att han inte får gå ut i vägen och därigenom tvinga bilarna stanna utan en lagändring.

Du säger att det är extremister i båda lägren...
Är jag en extremist för jag har tillåter publicering av likande bilder på mina siter?
Det måste väll ändå vara upp till mig och jag ska inte kunna acceptera att bli hotad av den ena eller andra bara för jag publicerar sådana bilder!

Jag börjar bli trött på svenskar som bara sitter och säger förlåt förlåt till/för allt för att slippa bli skylda på för något alls ilängden.
Varför ska vi visa respekt för deras extremister, varför kan inte dem böja sig och respektera att våra regler ser ut som dom gör..
Dom verkar ju inte ha några regler där nere ? med tanke på att dom får bränna ner hus osv som dom vill..

Det känns dock som hela den här grejen ligger påen högre nivå och att säpo/sveriges ledare vet mer än vad dom vill berätta... Att usas utrikesminister gick ut och anklagade mellanösternländernas ledare för att stöta på /driva på och utnyttja situationen, ger mig bara mer bilden av det.

Att säpo går ut och stoppar sådna här bilder ger mig signalen att svenska regergeringen inte står för yttrandefrihet! Att gå ut och berätta som det är, att vi i sverige tror på yttrandefriheten och att det kan hända då och då att folk känner sig illa behandlad av den men att vi tror på den så starkt att vi inte kan tillåta att CENSURERA.

"Orolig för vad? Detta är INTE en fråga om yttrandefrihet eller censur för webbhotellet det är en fråga om liv och död. För 2-3 dagar sedan meddelades att den som dödar en av karikatyrtecknarna får 100 kg guld, den som dödar en dansk soldat får 5 kg."
Svar: Att ta bort bilderna är i mina ögon att acceptera att dom skulle få döda.
Mickee är inte uppkopplad  
Oläst 2006-02-10, 10:04 #34
Bifrosts avatar
Medlem

Medlem
Bifrosts avatar

Jo men det är väl inte ett enskilt företag som ska ha resurser att stå upp för det?

Alla måste väl ha civilkurage i viss mån men inte när det gäller liv och död eller?
Bifrost är inte uppkopplad  
Oläst 2006-02-10, 10:15 #35
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004

Citat:
Originally posted by Mickee@Feb 10 2006, 11:01
Citat:
Orolig för vad? Detta är INTE en fråga om yttrandefrihet eller censur för webbhotellet det är en fråga om liv och död. För 2-3 dagar sedan meddelades att den som dödar en av karikatyrtecknarna får 100 kg guld, den som dödar en dansk soldat får 5 kg.
Svar: Att ta bort bilderna är i mina ögon att acceptera att dom skulle få döda.
Det kan jag hålla med om, men så länge det finns galna terrorister som är kapabla till vad som helst så kommer folk sätta sin egna säkerhet främst.
robertsson är inte uppkopplad  
Oläst 2006-02-10, 10:29 #36
Henrik Henrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Henrik Henrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Citat:

Är jag en extremist för jag har tillåter publicering av likande bilder på mina siter?
Det måste väll ändå vara upp till mig och jag ska inte kunna acceptera att bli hotad av den ena eller andra bara för jag publicerar sådana bilder
Det som gör det lite mer komplicerat är väl att, oavsett rätt och fel, så är det inte DITT liv du riskerar genom att publicera bilderna, utan andra människors. Det är lätt att sitta och säga att "vi ska minsann inte låta någon tvinga oss att inte publicera bilderna, se på oss - vi är starka och modiga!", när du gör det utan någon risk för dig själv...

Sen säger jag inte att man ska vika sig för extremister, bara att det är lite mer komplicerat...

Tillägg: Med "andra människors" så menar jag att det, uppenbarligen, är svenskar i Afghanistan, Libanon och några länder till som är dom som tar riskerna, inte personer i Sverige.
Henrik är inte uppkopplad  
Oläst 2006-02-10, 10:40 #37

Citat:
Lastbilen enligt lag är skyldig att framföras med sådan försiktighet att den kommer att klara att stanna.
Ska vi tillåta oss bli överkörda av såna extrema chafförer bara för dom anser sig ha rätt att köra vårslöst?
I dom länder där chafförer anser sig ha rätt att köra vårslöst ser man sig om både 3-4 och 5 gånger innan man går över gatan för att man sätter sin hälsa först. Samma med bilderna i detta fall... oavsett vad yttrandefriheten säger i detta fall kommer folk sätta sin säkerhet först.
robertsson är inte uppkopplad  
Oläst 2006-02-10, 11:00 #38
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Citat:
Originally posted by Mickee@Feb 10 2006, 10:01

Det är mer som om att gå ut i gatan på vägen och lastbilen skiter i att änns försöka stanna..
I sverige gäller våra lagar och att det finns lastbilschafförer som skiter i att stanna ... ja det är sorligt.. men det är ännu sorligare att VI folket INTE förmår dom att stanna genom att tvinga dom att stanna så länge lagarna finns.
INGEN INGEN INGEN ska komma och berätta för någon att han inte får gå ut i vägen och därigenom tvinga bilarna stanna utan en lagändring.
Du missar något. Jag har inte sagt åt "någon att han inte får gå ut i vägen" utan jag anser att man måste se lite längre. Man måste se vad ens fri handlande får för konsekvenser i förlängningen. Om jag gör det jag har rätt till kommer jag då att kunna fortsätta min dag som vanligt? Min självbevarelse drift säger åt mig att strunta i min rätt denna gång. Jag kan sen agera mot chauffören på annat sätt men just då väljer jag att avstå från min rätt. Ett beslut som jag fattar.

Citat:
Ursprungligen postat av Mickee
Du säger att det är extremister i båda lägren...
Det måste väll ändå vara upp till mig och jag ska inte kunna acceptera att bli hotad av den ena eller andra bara för jag publicerar sådana bilder

Ja, det finns extremister i båda lägren. Jag anser inte att publicering av bilderna gör en till extremist. Jag anser där emot att när man publicera bilderna för att provocera och förnedra, då är man något av en extremist. Man tänker bara på sitt egna handlande istället för att se vad detta innebär i förlängningen. I detta fall kan detta skada Sverige och svenska intressen. Därför bör man inte publicera bilderna tillsvidare.

Om du publicerar bilder så undrar jag om det är för att provocera och förnedra eller är det för någon annan anledning?

Citat:
Originally posted by -Mickee@Feb 10 2006, 10:01

Jag börjar bli trött på svenskar som bara sitter och säger förlåt förlåt till/för allt för att slippa bli skylda på för något alls ilängden.
Varför ska vi visa respekt för deras extremister, varför kan inte dem böja sig och respektera att våra regler ser ut som dom gör..
Dom verkar ju inte ha några regler där nere ? med tanke på att dom får bränna ner hus osv som dom vill..
Jag säger gärna förlåt om jag omedvetet har provocera och förnedra någon. Visst, jag kan hålla på min rätt men det finns inget mervärde i det. Om jag däremot är för våldsamheter och inte bekymrade mig för mina medmänniskor, då skulle jag trycka upp dessa bilder. Nu är det inte så.

Citat:
Ursprungligen postat av Mickee
Det känns dock som hela den här grejen ligger påen högre nivå och att säpo/sveriges ledare vet mer än vad dom vill berätta... Att usas utrikesminister gick ut och anklagade mellanösternländernas ledare för att stöta på /driva på och utnyttja situationen, ger mig bara mer bilden av det.
Att säpo går ut och stoppar sådna här bilder ger mig signalen att svenska regergeringen inte står för yttrandefrihet Att gå ut och berätta som det är, att vi i sverige tror på yttrandefriheten och att det kan hända då och då att folk känner sig illa behandlad av den men att vi tror på den så starkt att vi inte kan tillåta att CENSURERA.
I detta fall så tycker jag att dom enbart värnar om Sverige och svenska intressen. Dock så håller jag med dig om att "hela grejen" är en höna av en fjäder. Extremister och statsmakten i olika muslimska länder utnyttjar detta för att så split samt får reaktioner som förhoppningsvis gynnar dom själva men som förmodligen inte på något sätt gynnar muslimer i stort. På samma sätt som dom som fortsätter att publicera bilderna nätet gör det för att dra besökare till sina sidor istället för att se vad det kan ge för konsekvenser i stort.?
Jan Eriksson är inte uppkopplad  
Oläst 2006-02-10, 11:50 #39
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Att usas utrikesminister gick ut och anklagade mellanösternländernas ledare för att stöta på /driva på och utnyttja situationen, ger mig bara mer bilden av det
Hon anklagade 2 länder, Iran och...
Iran´s regering har ju inte direkt döljt det. Med tanke på hur många länder det är i arabvärlden så är det ju inte direkt mycket.

Muslimerna är ett svag grupp nu. Man har bestulit land (israel), man har infört sanktioner i flera år (USA), man har gått in i Irak och skapat kaos sen har man tagit kontroll över dess tillgångar, nu gör man sig redo för Iran´s tur.

Den största ilskan skapades nog mot muslimerna efter 11 september, hetsjakten iaf.
Bin Ladin är en mycket intelligent man, det kan man läsa i hans brev till USA efter attacken. Jag tror visserligen inte att hälften av personerna på WN vet varför 11 september ägde rum. Men i sitt brev förklarar Bin Ladin att han såg på hur Amerikanska flottan skjöt ner en av hans städer, de 2 största byggnaderna ramlade ner och när han såg det bestämde han sig för att göra samma sak mot USA. Om jag inte minns helt fel var denna attack för att hjälpa Israel, förmodligen, amerikanska flottan har sen Israel´s tid alltid haft båtar utanför för att skydda.

Som sagt, muslimerna är en svag grupp, det är lätt att hoppa på dom.
En av de största religionerna på jorden, förmodligen den mest förtryckta.

Vad skulle hända om jag måla bilder över judar? Jag skulle få fängelse.
Skulle nog gå göra kristna kyrkan rätt arg med lite bilder också.

Jag har inge problem med fri press, men då ska vi även ha "fri-press", d.v.s. nazister m.fl. måste få trycka vad de vill.
Johan H är inte uppkopplad  
Oläst 2006-02-10, 12:05 #40
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Ville inte skriva i denna "snart-på-väg-att-spåra-ur" - tråd, men det enda felet som jag ser det i debatten är att Jyllands-Posten vägrade trycka karikatyrer från nazismen...

Hade dom tryckt dessa karikatyrer så hade även jag trott på deras "anledning" om yttrandefrihet / tryckfrihet..
Storen är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017