Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Migrera till Mac - Never ending story

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-06-09, 20:03 #31
BOM BOM är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2011
Nykomling

Citat:
Ursprungligen postat av qson Visa inlägg
Mac OS är enklare för den ovane datoranvändaren/nybörjaren. Systemet är mer logiskt än t.ex. Windows. Att avinstallera ett program gör man genom att dra det till papperskorgen....

Vidare så är det inte så många systemmappar som man kan rota i...
Att mac os är enklare för nybörjare är ett väldigt svepande påstående. Och nybörjarens dilemma är nog inte hur man avinstallerar programmen, utan hur man använder dem och utför andra dagliga och vanligt förekommande rutiner.

Däremot är systemmapparna väl skyddade, det kan vara en fördel.
BOM är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-09, 20:18 #32
Nykomling

Nykomling

Konkreta fördelar som framkommit hittills är följande:
  • Inga/obefintliga virusproblem
  • Gediget chassi, skönt tangentbord (dock ingen unik fördel, finns hos windatorer också).
  • Snyggare
  • Bra styrplatta
  • Magnetisk kontakt (Magsafe) för laddaren (fast det är väl mer en liten detalj än nån egentlig fördel?)
  • Systemmappar mer oåtkomliga för nybörjare

Gällande stabilitet och nätverk så finns det många användarrelaterade faktorer som spelar in, så där skulle behövas ett oberoende test i kontrollerad miljö. Min gissning är att det skulle bli ganska dött lopp...
BOM är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-09, 21:26 #33
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2010
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av BOM Visa inlägg
  • Magnetisk kontakt (Magsafe) för laddaren (fast det är väl mer en liten detalj än nån egentlig fördel?)
Tanken med Magsafe är att om någon råkar dra i sladden så ska den åka ut och inte dra med datorn, hur ofta det nu händer Den senare versionen av magsafe-kontakten är mycket bättre, men det finns fortfarande en "död" sida som drar med sig datorn i golvet.

En till fördel till OS X och Macbooks är viloläget, stänger du igen skärmen så lägger sig datorn i viloläge, och om jag inte minns fel ska batteriet räcka upp till en vecka i det läget. Öppnar du locket är systemet igång på 2 sekunder och den trådlösa anslutningen igång 2 sekunder senare. Ingen windows-dator har jag upplevt vara så snabb.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-09, 21:29 #34
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
Har WN som tidsfördriv

Så vad är nackdelarna med osx?
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-09, 21:34 #35
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
Så vad är nackdelarna med osx?
Finns en hel del. Dels dåligt stöd för spel. Finder (exlorers motsvarighet) har en del buggar, tex kraschar det för mig när jag är ansluten till en windowsburk med smb och anslutningen mellan dessa dör. Sedan vägrar finder starta, utan jag måste reboota hela datorn. Man MÅSTE mata ut usb/firewire-diskar, annars är risken överhängande stor att man får kernel panic. Jag gillar inte att man inte kan cmd-tabba mellan fönster, utan bara program. Så har du två rutor inom ett program måste det antingen ha inbyggt stöd för att växla mellan dessa med ett separat kommando, eller så får du helt enkelt använda exposé, vilket är rätt jobbigt då du i stort sett måste använda musen om du inte har all tid i världen på dig att navigera med tangentbordet.

Några saker jag kommer på såhär på rak arm, men finns som med alla andra operativsystem en hel radda nackdelar :P
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-09, 21:42 #36
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
Tanken med Magsafe är att om någon råkar dra i sladden så ska den åka ut och inte dra med datorn, hur ofta det nu händer Den senare versionen av magsafe-kontakten är mycket bättre, men det finns fortfarande en "död" sida som drar med sig datorn i golvet.
Det där har faktiskt hänt mig en gång Var tvungen att dra sladden tvärs över en gång på biblioteket och alla ungdomar orkar ju inte lyfta på fötterna när de går. Sladden åkte dock ur för mig så det kanske funkar lika bra med en Windows-dator
Oläst 2011-06-09, 21:52 #37
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av oskarh Visa inlägg
En till fördel till OS X och Macbooks är viloläget, stänger du igen skärmen så lägger sig datorn i viloläge, och om jag inte minns fel ska batteriet räcka upp till en vecka i det läget. Öppnar du locket är systemet igång på 2 sekunder och den trådlösa anslutningen igång 2 sekunder senare. Ingen windows-dator har jag upplevt vara så snabb.
Så funkar Windows 7 också. Min HP-dator är igång på två sekunder också, nätverket är uppe innan man hinner blinka. En vecka går utan problem. Jag har en HP Elitebook 2540p.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-09, 22:17 #38
orreborres avatar
orreborre orreborre är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
orreborre orreborre är inte uppkopplad
Flitig postare
orreborres avatar

Reg.datum: Apr 2003
En MacBook Air håller sig ca 30 dagar i viloläge, helt fantastiskt.
orreborre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-09, 22:50 #39
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av orreborre Visa inlägg
En MacBook Air håller sig ca 30 dagar i viloläge, helt fantastiskt.
Knappt man behöver en dator om man använder den så sällan
Jag har aldrig vägt in viloläge när jag köpt dator.

Angiven batteritid på Macbook Pro kan jag dock gå i god för att den är överdriven mot vad som står på deras webbsida. Fast kanske avser om man har lägsta ljusstyrkan och inte ett enda program uppe
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-09, 23:09 #40
MattiasWs avatar
MattiasW MattiasW är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2009
MattiasW MattiasW är inte uppkopplad
Nykomling
MattiasWs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Jobbar både med OS X, Win 7, Ubuntu. Här är några av mina spontana för- och nackdelar med Mac/OS X.

Fördelar
Jag gillar Apples tangentbord Och designen överhuvudtaget.

Tycker det är skönt med Unix-baserat system, Windows 7 börjar visserligen snygga till sig lite (äntligen en bra mapp för användarna, no more "Documents and settings") men känns fortfarande lite obekvämt att jobba i kommandotolken.

Typsnittsboken i OS X är skön.

Textmate och Coda är trevliga program för OS X.

Externa saker har en tendens att bara fungera när jag stoppar in dem i Macen. I Windows känns det mer "hackhackhack.... ... har installerat drivrutin, om du har tur fungerar den".

Känner inget behov att installera antivirus på OS X.

Jag gillar gränssnittet. Tycker det är lättare att hitta helt enkelt.

Nackdelar:
Jag vill kunna kalibrera min skärm exakt, iMac. Inte ens med en Spyder blir det perfekt.

Jag vill bestämma själv hur jag skalar mina Finder-fönster och inte bara i ett hörn ni valt, Apple.

Jag vill inte kompilera om på OS X Server bara för ett den inte har gd2 för php (kanske har det blivit bättre sen sist jag provade, var ett par år sedan). På ett server os ska man väl ändå kunna installera phptillägg enklare än så.

Trött på alla ._ och .DS_Store och sånt som sparas på vårat nätverk och delade diskar.

Men det viktiga fungerar ju både på OS X och Windows 7 (och oftast Linux):
Dropbox
Komodo Edit
TrueCrypt
Filezilla
Adobe
Apache
Spotify
Subversion
OpenOffice / MS Office
Google Apps
MattiasW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017