Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

köpa domän av PP, ser upplägget ok ut?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-31, 15:06 #31
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag förstår bara inte vara registryt ska konkurrera med sina registrarer. Att inte erbjuda nyregistrering vore ett lämpligt sätt att påbörja en avveckling av .SE Direkt. Jag kan ha viss förståelse för att man inte ville att kunder skulle hamna mellan stolarna men...

Det hade varit intressant att få en förklaring till detta upplägg. Jag förstår inte varför man inte byter fullt ut till den nya affärsmodellen istället.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-31, 15:48 #32
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
WHAT?! Peter, stämmer det?? I så fall är det anmärkningsvärt!
Hej eng3l, Jag heter Peter och jobbar som bekant på .SE Registry och kan inte svara på vad .SE Direkt har i kikaren, men kan säga att jag inte känner till något alls om detta.

Citat:
Det är faktiskt inte en .SE Direkt policy utan det gäller samtliga registrarer och det är .SE som bestämt att det skall vara på det sättet. Personligen har jag tidigare framfört mina åsikter till dom att det bör ändras så att man när som helst kan förnya och det lät inte som något man såg som omöjligt. Mer feedback än så fick jag dock inte så det är nog inget som händer "inom kort".
..vi får väl se vad som händer..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-31, 16:02 #33
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Hej eng3l, Jag heter Peter och jobbar som bekant på .SE Registry och kan inte svara på vad .SE Direkt har i kikaren, men kan säga att jag inte känner till något alls om detta.

..vi får väl se vad som händer..

Det är jag medveten om, däremot så borde ju rimligtvis .SE/IIS veta vad deras egen registrar .SE Direkt har tänkt att införa för nya tjänster framöver? Speciellt med tanke på att IIS försvarat .SE Direkts existens med att man inte ämnar konkurrera med sina andra registrarer genom att inte erbjuda sådana tjänster?

Om .SE's/IIS inställning kring det har förändrats så tror jag definitivt att intressenter som registrars.se är intresserade av att få reda på det. då faller det ju naturligt att sådana frågor ställs till den organisation som faktiskt uttalat att det inte ska ske och inte till .SE Direkt?

Och om man vill ha tag på någon hos .SE Direkt som faktiskt kan svara på den frågan, vem ska man i så fall vända sig till om man vill undvika den vanliga kundtjänsten?

Personligen blir jag dessutom nästan alltid hänvisad till registrar supporten istället oavsett vad mitt ärende gäller hos .SE Direkt, men det kanske är en helt annan diskussion.
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-31, 16:13 #34
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Jag förstår bara inte vara registryt ska konkurrera med sina registrarer. Att inte erbjuda nyregistrering vore ett lämpligt sätt att påbörja en avveckling av .SE Direkt. Jag kan ha viss förståelse för att man inte ville att kunder skulle hamna mellan stolarna men...

Det hade varit intressant att få en förklaring till detta upplägg. Jag förstår inte varför man inte byter fullt ut till den nya affärsmodellen istället.
Tja, nu är detta styrelsebeslut låångt innan jag landade på .SE, så jag vare sig vill eller kan spekulera i tankarna inför beslutet..

Men, definiera gärna hur du menar med "konkurrera med sina registrarer"..

Tänker du prismässigt? (sist jag kontrollerade så registrerades ca 95% av alla .se-domäner genom registrarer som har ett lägre slutkundspris än .SE Direkt).

Tänker du kringtjänstmässigt? inga namnservrar, webbhotellsutrymme, e-mailtjänster o dyl. sätter ju ganska fort stopp för den konkurrensbilden..

.SE Direkts slutkundspriser har höjts sedan affärsmodellsbytet och enligt information jag fått är inte det sista gången det kommer att ske.

Men många slutkunder väljer faktiskt aktivt att ligga kvar hos .SE Direkt, med motiveringen att andra registrarers domänhanterare inte är på samma nivå som .SE Direkts domänhanterare.

Ytterligare en inte helt oviktig sak i sammanhanget är att .SE Direkt AVISERAR sina slutkunder - mao kan slutkunden låta bli att betala AVIen och domännamnet förfaller. Detta hör inte till vanligheten bland registrarkåren som FAKTURERAR kunden.

Det kanske kommer en dag när antalet domäner är så lågt att .SE söker en alternativ lösning - Men fram till en sån ev. dag så ser jag själv att registranterna själva ska få välja hos vilken registrar de vill ha sin domän - det är ju som bekant bara att klicka fram en auktoriseringskod i domänhanteraren för att flytta ut..
Oläst 2011-01-31, 16:40 #35
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
Det är jag medveten om, däremot så borde ju rimligtvis .SE/IIS veta vad deras egen registrar .SE Direkt har tänkt att införa för nya tjänster framöver? Speciellt med tanke på att IIS försvarat .SE Direkts existens med att man inte ämnar konkurrera med sina andra registrarer genom att inte erbjuda sådana tjänster?

Om .SE's/IIS inställning kring det har förändrats så tror jag definitivt att intressenter som registrars.se är intresserade av att få reda på det. då faller det ju naturligt att sådana frågor ställs till den organisation som faktiskt uttalat att det inte ska ske och inte till .SE Direkt?

Och om man vill ha tag på någon hos .SE Direkt som faktiskt kan svara på den frågan, vem ska man i så fall vända sig till om man vill undvika den vanliga kundtjänsten?

Personligen blir jag dessutom nästan alltid hänvisad till registrar supporten istället oavsett vad mitt ärende gäller hos .SE Direkt, men det kanske är en helt annan diskussion.
Som jag skrivit, så har jag ingen kännedom om det, så jag är inte till mycket hjälp kring det.
Sen vet jag personligen inte vad flerårsregistreringar har med kringtjänster att göra..
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017