Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

köpa domän av PP, ser upplägget ok ut?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-25, 15:51 #21
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Flitig postare

Uppdatering: efter att ha köpt namnet och fått det till SEDirekt så inser jag att det går ut senare i år. Vill givetvis förnya domänen i minst 5 år, men efter att ha talat med SED's kundservice får jag reda på att detta inte går?! Jag måste invänta att de skickar en faktura till mig när utgångstiden närmar sig... vet inte riktigt om de skämtar eller inte, inväntar ett andra svar. Om det visar sig stämma kommer jag givetvis att flytta namnet direkt, då ingen seriös domängubbe (eller -gumma) kan fungera under sådana omständigheter.

Brukar alltid förnya mina bra namn med många år. Spenderar man xx,xxx-xxx,xxx på ett namn kan man inte gärna sitta och invänta expiry för att få pröjsa 200 spänn för att få behålla det. Vanvettigt

Senast redigerad av icehole den 2011-01-26 klockan 12:35
icehole är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-26, 12:22 #22
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
SEDirekt borde avskaffas helt, men det här är väl en av många anledningar att välja en registrar med kundfokus istället för de som fått kunderna som "blev över"
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-26, 12:22 #23
eng3l eng3l är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2008
Mycket flitig postare

Anledningen till att SE Direkt inte erbjuder flerårsregistreringar är att IIS inte vill konkurrera med sina registrarer på "tilläggstjänster" med sin egen registrar (SE Direkt). Jag tycker personligen att det är en väldigt vettig inställning. På samma sätt tillhandahåller heller inte .SE Direkt t.ex. namnservrar åt sina kunder.

Önskar du flerårsförnyelse så kan du göra en transfer till en annan registrar och betala för förnyelse i upp till 10 år om domänens förfallodatum i dagsläget ligger inom ett år. Detta förutsätter ju då att registraren du flyttar till erbjuder flerårsregistreringar vilket det inte är alla som gör.
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-26, 12:33 #24
Flitig postare

Flitig postare

Svar från SED:

"Vi har inte den tjänsten hos SE Direkt, förnyelse sker ett år i taget.

Du är alltid välkommen att kontakta oss!"

blir transfer omgående, annat vore ju att leka rysk roulette. tänk om man hamnar i koma eller något i ett år

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-01-26 klockan 12:40
Oläst 2011-01-26, 12:48 #25
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2010
Haha, bästa inlägget på länge.

Citat:
Ursprungligen postat av icehole Visa inlägg
blir transfer omgående, annat vore ju att leka rysk roulette. tänk om man hamnar i koma eller något i ett år
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-26, 14:06 #26
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
SEDirekt borde avskaffas helt, men det här är väl en av många anledningar att välja en registrar med kundfokus istället för de som fått kunderna som "blev över"
Att de tillåter nyregistering är lite märkligt. Hur är tankarna bakom det, InternetSweden?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-31, 08:46 #27
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Tror de flesta andra registrarer tillåter 10 års förlängning... Enkelt att flytta och sedan förlänga.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-31, 09:41 #28
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
@icehole - Möjligheten att registrera/förnya .se-domäner i mer än ett år kom först dec 2009.
I övrigt se eng3l´s kommentar.

@eng3l - Väl skrivet.

@jonny - Personligen anser jag att det är upp till kunderna att välja vilken registrar de vill ligga hos, framför att låta dig välja det åt dem.
Gäller såväl de som inte valt att flytta ut till annan registrar och de som nyregistrerat hos .SE Direkt under de senaste (snart) 2 åren.

@Anders Larsson - Att registrarer tillåter nyregistrering - skulle det vara märkligt?
Möjligheten att registrera genom .SE Direkt finns och i skrivande stund har 761 registreringar genomförts de senaste 90 dagarna http://www.iis.se/domaner/statistik/registrarer
Kostnaden för nyregistrering är satt så att priset i de flesta fall inte ska konkurrera med andra registrarers prissättning och att registrera en domän hos .SE Direkt kostar idag; 550 SEK ink moms dessutom erbjuds inga kringtjänster som namnservrar mm.

@johan1234 - Behöver rätta dig ordentligt gällande detta - YTTERST få registrarer erbjuder registrering/förnyelse på mer än ett år.
Kanske är det så att flera registrarer representerade på wn borde uppdatera sin listinfo..
http://wp.nu/afkz

Senast redigerad av Internet Sweden den 2011-01-31 klockan 15:44
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-31, 14:58 #29
Flitig postare

Flitig postare

Ja ett år hade nog inte räckt för att stilla min nervositet heller... Men inte ens det kan jag ju göra, utan får snällt vänta på att bli fakturerad. Jag kan tänka mig att de flesta här på WN aldrig skulle kunna acceptera att riskera sina favoritdomäner på det sättet.

När jag tackade kundtjänsten för svar och berättade att deras tjänst inte uppfyller mina behov, att jag ska flytta namnen, berättade de att de har planerat att införa flerårsbetalningar i höst.

Jag utgår från att de även kommer slopa sin policy ang. när man får förnya, men det stod inte.
Oläst 2011-01-31, 15:03 #30
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
När jag tackade kundtjänsten för svar och berättade att deras tjänst inte uppfyller mina behov, att jag ska flytta namnen, berättade de att de har planerat att införa flerårsbetalningar i höst.
WHAT?! Peter, stämmer det?? I så fall är det anmärkningsvärt!

Citat:
Jag utgår från att de även kommer slopa sin policy ang. när man får förnya, men det stod inte.
Det är faktiskt inte en .SE Direkt policy utan det gäller samtliga registrarer och det är .SE som bestämt att det skall vara på det sättet. Personligen har jag tidigare framfört mina åsikter till dom att det bör ändras så att man när som helst kan förnya och det lät inte som något man såg som omöjligt. Mer feedback än så fick jag dock inte så det är nog inget som händer "inom kort".
eng3l är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017