FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men visst, Saab har självklart inte gått med vinst varje år. De har också gått med förlust (mycket tack vare GM). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men det finns alternativ för de som blir utan jobb, det är givetvis en jobbig omställningsperiod. Men många av de anställda går omkring med egna idéer och nu får de en ypperlig möjlighet att släppa trygghetsknarket och testa sina idéer. Jag tror vi kommer att se många småföretag med nya innovativa idéer inom fordonsindustrin där de gamla SAAB-anställda är involverade med nya fordonskoncept. På 4-5 års sikt kommer fordonsindustrin att blomstra igen i västsverige, fast med mycket modernare designidéer och riktigt innovativa idéer. Jag minns 1970-talets nedläggningspanik när varvsindustrin inte längre gick att rädda, då hade staten gått in och fördröjt nedläggningen av en hopplöst olönsam industri i många år. Det skulle blivit betydligt billigare för staten och hela samhället om staten inte hade skjutit till en enda krona i subventioner. Då kan folk kommit ut i nya jobb tidigare och nya företag hade tagit vara på den kompetens som det fanns avsättning för inom branchen. Det är en viktig lärdom som nuvarande regeringen dragit av varvskrisen och som är en riktigt bra lärdom. Tror oxo det blir kanonbra om Christian Koenigsegg köper loss inkråmet i konkursboet och startar på ny kula, han gillar utmaningar men vill givetvis inte betala ett överpris för hela bolaget, eftersom det just nu har en massa "badwill" i balansräkningen (dvs bolaget säljer varje bil med en rörelseförlust). Jag gillar Christian Koenigseggs affärsplan; Gör om varumärket till ett lyxbilsmärke med miljöprofil, höj priset rejält och sälj färre bilar men med ordentlig lönsamhet. Se till att rekrytera in entusiaster till utvecklingsavdelningen så kan den minskas från flera 100-tal personer till kanske 50 men ändå åstadkomma mer. Sen när man fått fart på lönsamheten får man mer handlingsfrihet och kan tänka mer långsiktigt igen. Men då med de nya målen. De tär så man är bra sugen på att lägga ett skambud på 1 SEK för hela inkråmet med varumärket och börja om.... Men GM skulle aldrig sälja till mig ändå, tyvärr, men jag skulle bygga upp SAAB med de nya idéerna.... Senast redigerad av Conny Westh den 2009-12-21 klockan 14:41 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kanske det blir tillfälle för Koenigsegg att värva lite folk..
Duktiga arbetare brukar sällan bli långvarigt arbetslösa. [edit] Naturligtvis finns det branscher där återhämtningen är extremt dålig, och andra tillfällen när duktiga arbetare tvingas gå arbetslösa länge, men jag vill ändå hävda att det hör till ovanligheten. [/edit] |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Att inte kasta pengar på SAAB är väl det enda vettiga den borgerliga regeringen gjort rätt än så länge. Låt SAAB och även Volvo på ett par års sikt gå i graven, de företagen och bilar över huvudtaget har ingen framtid. Trist dock att de är mer måna om att subventionera pigor åt överklassen än framtidsidéer. De pengar de sparar på att inte hålla saab under armarna borde de satsa på att förädla all den kompetens som frigörs när saab går i graven.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|