Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Väderlek.se

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-29, 19:30 #31
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by Jack Lord@Jun 29 2005, 16:58
Riktigt fin sida.
Jag gillar utseendet och loggan också.
Tack och kul att du gillar det

Citat:
Jag tycker dock att texten över kartan med temperaturerna förstör lite. Ser inte så snyggt ut. Sen tycker jag inte heller det är så viktigt att man vet exakt var det är 13 grader. Alltså det behöver inte stå Umeå 13 grader. Gillar det bättre som robert hade gjort på dinasidor.se med temperatur och moln,solar osv. Man får ju ändå en uppfattning om temperaturen och vädret och temperaturen i regionen utan att det uttryckligen står vilken stad det är. Mer detaljerat på specifik stad ser man ju i inforutan.
Näe texten på kartan är ju inte den snyggaste. Är lite svårt att få det snyggt och samtidigt läsbart dock. Men som du säger är det kanske lite överflödig information men samtidigt känns det som ett snabbt sätt att se vad dina föräldrar/syskon/polare har för temperatur i en annan del av landet utan att specifikt gå in på detaljerad information för den staden vid varje besök. Har som jag nämnde tidigare försökt få det så lättöverskådligt som möjligt. Det kommer så småningom att hamna solar och moln på en karta och då ska man väl även ha möjligheten att variera vilken information (symboler: sol/moln/osv, temperatur och/eller t.ex. stadsnamn) man vill ska synas på Sverigekartan.

Citat:
Tycker även att google annonsen förstör rätt mycket eftersom den är så ful, men det är kanske inte så mycket att göra åt.
Försökte iaf ändra lite färger på den för att få det bättre men det är som sagt ganska svårt att få det att se bra ut i sammanhanget.
Citat:
I överlag mycket bra. ctrl-d för mig ;-)
Skoj!
Citat:
Edit:
ooops. missade att det fanns en sida till med kommentarer. Kanske upprepade lite som sagts tidigare.
Nejdå, ingen fara. Oavsett om det skulle varit upprepningar så är det intressant att se om fler har samma åsikter. Mycket tacksam för ditt svar! Tacktack
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-03, 06:07 #32
Jack Lord Jack Lord är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 16
Jack Lord Jack Lord är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 16
Citat:
Försökte iaf ändra lite färger på den för att få det bättre men det är som sagt ganska svårt att få det att se bra ut i sammanhanget.
Blev faktiskt mycket bättre med blått. Sticker inte i ögonen på samma sätt.. flyter bttre med sidan.

Fy fan va gott nu när det är festival ocah allt!!
Citat:

Soluppgång 2:02
Solnedgång 23:17
Förhållande Soligt
:-)
Jack Lord är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-03, 23:48 #33
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by Jack Lord@Jul 3 2005, 06:07
Citat:
Försökte iaf ändra lite färger på den för att få det bättre men det är som sagt ganska svårt att få det att se bra ut i sammanhanget.
Blev faktiskt mycket bättre med blått. Sticker inte i ögonen på samma sätt.. flyter bttre med sidan.
Bra!
Citat:

Fy fan va gott nu när det är festival ocah allt
Citat:

Soluppgång 2:02
Solnedgång 23:17
Förhållande Soligt
:-)
Nu finns det upp till 9 dagars prognos, hur bra den verkligen stämmer sen är ju kanske mer tveksamt så man kan ju ta det med en nypa salt. Kan ju vara intressant att åtminstone få en hint om hur det kan komma att bli...
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-06, 11:43 #34
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
Jag har en idé:

Det vore kul att se väderdata på Google Earth (earth.google.com). Det är inte speciellt svårt att göra ett "layer" i Google Earth med extra-information, som t.ex väderikoner och temperaturer. Skapa bara en XML-liknande fil (i Keyholes KML-format), skicka med bilderna och skapa en KMZ-fil (en ZIP-fil). Detaljer om hur det fungerar finns på Keyholes hemsida (www.keyhole.com/kml/kml_doc.html).

Detta vore grymt cool, tycker jag, och gör du en väderprognoskarta i Google Earth så tror jag att till och med SMHI blir imponerad

Vill du hellre göra det hela webbaserat (för att kunna visa reklam?) så går det rätt enkelt att lägga på väderdata/ikon på Google Maps (maps.google.com). Dokumentation av Google Maps API finns på (www.google.com/apis/maps/)

Vill du inte göra det själv så gör jag det gärna om jag får en XML-fil med data från dig (PM går bra). Jag har experimenterat lite med Google- Maps och Earth, så jag har lite erfarenhet av dessa. Jag har t.ex. geo-koordinater för rätt många svenska städer i en MySQL-databas.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-08-21, 10:48 #35
elf98s avatar
elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 144
elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem
elf98s avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 144
Citat:
Den sajt du kallar konkurrent ser jag inte alls som en konkurrent eftersom de är begränsade just till temperaturer och inte presenterar någon väderprognos. Tycker dessutom "konkurrenten" är ganska omständig (många klick). Väderlek.se är istället för den statistikintresserade riktad till en målgrupp som är nyttoinriktad t.ex. för den som inte själv har egen lätttillgänglig termometer/texttv eller vill se hur vädret för dagen är prognosticerat att bli - enklare att titta på datorn innan man ska iväg ut.
Vi är inte konkurrenter (japp det är jag som driver temperatur.nu!)! Vad det gäller klickdjup så kan det krävas mer klick på temperatur.nu, det beror ju på att temperatur.nu har otroligt mycket mer data att visa. Stora grafer är ledstjärnan när jag jobbar med sidan och det verkar som att folk gillar det, då får det inte plats 15 grafer på varje sida. I övrigt fungerar temperatur.nu (och har gjort det mycket länge) precis som väderlek.se, stadsvalet sparas i en kaka och används vid nästa besök för minskat antal klick, endast ett klick krävs för 5-dygnsprognos, osv.

Vidare är vi absolut inte konkurrenter då du saknar statistik helt, det är en av de mer uppskattade funktionerna på temperaur.nu.
Det som är lite tråkigt med den data (bla temperaturer) som finns i METAR-data, som weather.com mfl använder sig av, är att datan är hämtade från flygplatser. Flygplatser som ofta ligger någon eller ett par mil från staden de skall representera. Nu anger ju du inte detta så det kommer nog inte att bli något problem!
På temperatur.nu gnäller folk när jag hämtar temperaturerna bara ett par km utanför stadskärnorna.

Personligen tycker jag att din sida är riktigt snygg och lättnavigerad!
elf98 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-21, 14:08 #36
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by elf98@Aug 21 2005, 11:48
Personligen tycker jag att din sida är riktigt snygg och lättnavigerad
Tackar för det
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-21, 14:08 #37
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Är det här nya typen av ripp?
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-21, 14:33 #38
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Citat:
Originally posted by Marcus@Sep 21 2005, 14:08
Är det här nya typen av ripp?
tror inte du behöver känna dig alltför hotad av den "rippen" hehe... Även om den verkligen var sofistikerad och välutförd.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-28, 10:51 #39
reinejohansson reinejohansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 26
reinejohansson reinejohansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 26
1. Det tog lång tid att ladda sidan.
2. Snyggt och lättnavigerat
3. Fel temperatur. Hos mig är det 15 grader just nu - inte 12! ;-)
reinejohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-28, 13:28 #40
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by reinejohansson@Sep 28 2005, 10:51
1. Det tog lång tid att ladda sidan.
Jo, verkar eventuellt som om servern är lite överbelastad. Tack för att du uppmärksammade det. Ska ta och köra lite tester och se om det är något bestående.

Citat:
2. Snyggt och lättnavigerat
Tack, bra!

Citat:
3. Fel temperatur. Hos mig är det 15 grader just nu - inte 12 ;-)
Jasså. Borde inte vara så stor felmarginal. Var bor du någonstans?
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017