Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Loopia köps upp av Active24

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-05-01, 03:23 #21
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Jag tycker..../...ett helt år till.
Suck jag hoppas att du inte får rätt jokkoapa. Har precis upptäckt Loopias fördelar med hela admin panelen, subdomäner, etc, och börjat flytta över en del kunder...
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-02, 01:48 #22
Andreas Bards avatar
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Andreas Bards avatar

Reg.datum: May 2004
Hoppas verkligen att Loopia behåller sitt "koncept". Mina erfarenheter med Active24 är att de är krångliga på många plan, tex när man ska peka om ett domän.
Andreas Bard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-02, 02:03 #23
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Jag gillar loopia som de är idag, hoppas att det inte blir några försämringar och prisökningar. Köpet måste ju ge ägarna pengarna tillbaka och det brukar innebära prisökningar.
Hoppas att det inte blir så.
Oläst 2005-05-02, 15:24 #24
Loopia Loopia är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2003
Nykomling

Citat:
Originally posted by jokkoapa@Apr 30 2005, 16:13
Jag tycker det hela är lite genant av Jonathan Sulo och kliva in i debatten och säga "visst kunde vi fått mer pengar..." med andemeningen att dom är "googuys".
och att allt är som vanligt..

Det är naivt att tro annat än:
* Active24 (Carambole) var stenhård mot ALLA sina dotterbolag vid namnbytet sep 2004 - Ett budskap ("Powerful hosting - surprisingly easy"), en grafisk design och en webplats - varför skulle det bli annat för Loopia ?
* Active24 köper Loopia för andelar (kunder) och räknar dessa i potentiell försäljning dvs i kronor. att köpa en .se-domän från active24 idag kostar 179 - men att koppla på det minsta linuxwebhotellet till domänen kostar 959 spänn - vill du ha 1 epostklient kopplad till din domän kostar det 983:- eller 5 epost 1475 eller varför inte 10 klienter som gratis brukar ingå - hos active24 kostar 10 klienter 1979.

Att Loopia genererat många .se-domänsregistreringar är det väl ingen som tvekat på - i verkliga fallet är det många många tusen som reggat hos Loopia för deras låga prisers skull - och det känns som att Loopia försöker ta på sig Mr Goodguy-manteln, när det egentligen bara handlar om enkel ekonomi och att det du ger bort med vänsterhanden roffar du tillbaka med högern.

Att VDn sitter kvar på uppköpta bolag mellan 6månader till 2 år (beroende på verksamhet) är ju kutym - dumt att riskera turbulens.

Min övertygelse är att Loopia inte existerar i dess nuvarande form i ett helt år till.
Active24 har en målgrupp, vi har en annan. Vi har haft långa och många diskussioner om detta och båda parter är helt inställda på att företagen ska vara separerade när det gäller tjänsteutbud och inriktning. Om Active24 gör om Loopia till Active24 så skjuter de sig själva i foten och det är de fullständigt medvetna om. Tillsammans kommer vi komplettera varandra, ingenting annat.

Loopia kommer inte bara att existera i dess nuvarande form om ett år, det kommer dessutom att finnas representerat i ett flertal länder och erbjuda ett ännu starkare tjänsteutbud än i dagsläget. Loopia kommer att förbli Loopia, svårare än så är det inte. Det är även en av anledningarna till att vi ingått i den här affären, att företaget fortsätter med sin nuvarande inriktning och att vi blir en ännu starkare aktör.

Mvh
Jonathan Sulo
Loopia Webbhotell AB
Loopia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-04, 00:47 #25
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Bäste Jonathan,

Jag vill inte helt såga dina goda intentioner, men med relativt enkla medel kommer man snabbt fram till följande:

Snabbt kan vi hitta att ni har 33 tusen .se-kunder samtidigt som ni har en omsättning för båda bolagen på drygt 8 miljoner. Vi vet också att ni behöver betala 160:- per .se-adress (160*33 tusen=5,28milj) kvar av de 8 miljonerna har vi 2,72milj. som förutom drifts och reklamkostnader skall bekosta 27 anställda.

Fullständigt medveten om att mitt sätt att räkna är fyrkantigt med risk för stora felmarginaler - MEN det ger åtminstone mig en klar indikation om att orsaken till försäljningen av Loopia är en helt annan än du vill ge sken av !? " Det kostar att köpa kunder"..

I sammanhanget tycker jag att 2 årsomsättningar är bra betalt och jag är absolut ingen fiende av bra affärer utan tycker att Loopia lyckats förträffligt med detta.

Däremot vad Active24 har för planer för Loopia - Det är mycket möjligt att det blir som du säger - Men faktum kvarstår att följande är saxat från Active24 pressrelease för ett halvår sedan:

”Namnbytet medför att Active 24 nu kommer ha ett gemensamt varumärke och enhetlig grafisk identitet i alla de europeiska länder vi är verksamma i. Varumärket Active 24 kommer att ge oss stordriftsfördelar och öka vår konkurrensförmåga som ett av få webhostingföretag med ett starkt varumärke runt om i Europa. Detta kommer att innebära stora fördelar för våra kunder”

//Peter
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-04, 09:40 #26
Nykomling

Nykomling

Peter,

Inget illa menat, men du spekulerar verkligen helt otroligt fel.

Vi omsätter avsevärt mer än 8 miljoner årligen och de 33 000 domännamn som omnämns är långt ifrån bara .se-domäner. Dessutom faktureras vi inte årligen för samtliga .se-domäner. Det är inte tal om felmarginaler, det är helt uppåt väggarna felräknat helt enkelt.

Faktum kvarstår dock; Loopia kommer förbli Loopia. Det är som jag förklarat tidigare både vår och Active24:s avsikt. Vänta och se vad som händer, vi är övertygade om att det här bara är början på någonting väldigt stort.

Mvh
Jonathan Sulo
Loopia Webbhotell AB
Loopia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-04, 11:14 #27
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Loopia kommer vara Loopia så länge VDn är kvar och orkar jobba i samma takt som tidigare. Den dag han lämnar eller förlorar intresse i Loopia
så försvinner det Loopia som existerar idag.

Något annat vore dumt att tro.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-04, 13:18 #28
Jon A Jon A är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Jon A Jon A är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Originally posted by Haghjoo@May 4 2005, 11:14
Loopia kommer vara Loopia så länge VDn är kvar och orkar jobba i samma takt som tidigare. Den dag han lämnar eller förlorar intresse i Loopia
så försvinner det Loopia som existerar idag.

Något annat vore dumt att tro.
Japp men det behöver inte betyda att det blir sämre på något sätt. Vad är det som säger att Loopia drivs på bästa möjliga sätt idag?
Jon A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017