Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

II-Stiftelsen svarar på priskritik

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-11-05, 22:15 #21
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Reg.datum: Mar 2004
Idagsläget är Nic.se en grosist av domännamn. Sedan finns det återförsäljare av dessa och vi konsumenter måste vända oss till återförsäljarna för att få köpa produkten.

Vad är den egentliga anledningen till att privatpersoner inte kan köpa dessa domäner direkt från nic.se egentligen? Känns som att det skulle vara ett bra allternativ ifall man bara vill ha en domän, vilket man ibland vill ha. Automatiken för köp vore så mycket enklare men detta diskuteras inte alls, vad är anledningen till det? Vore ju som vilket nätköp som helst då man direkt skulle veta om man får domänen eller inte och förmodligen kunna få alla uppgifter mailade inom en minut och kunna sätta igång då nic.se kan checka av direkt för att se om den är ledig och per automatik behandla ärendet.

Sätt våra pengar till att utveckla ett sånt system istället.
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-05, 22:17 #22
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
160:- per år är helt klart värt det förutsatt att överskottet går till att förbättre servicen för ombud och därmed slutkunden. Att svara på priskritiken utan att ange vart överskottet går mer specifikt gör att svaret missar hela sin poäng för mig.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-06, 20:35 #23
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Poängen med ombud är att Nic-se slipper den mesta supporten för att ombuden tar hand om den. Det är också enklare med ombud som har tecknat avtal och som förskottsbetalar registreringar - ingen kreditrisk för Nic-se.

Att man sedan krånglar till ompekningen är ju inte så bra.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-08, 22:28 #24
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by jonny@Nov 6 2004, 21:35
Poängen med ombud är att Nic-se slipper den mesta supporten för att ombuden tar hand om den. Det är också enklare med ombud som har tecknat avtal och som förskottsbetalar registreringar - ingen kreditrisk för Nic-se.
NIC-SE tar en kreditrisk eftersom ombuden inte betalar in domänavgiften i förskott utan när NIC-SE fakturerar dem. Till viss del har de täckt upp den kreditrisken med att varje ombud måste deponera 10.000-30.000 tusen kronor hos NIC-SE.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-08, 22:36 #25
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Jag håller med om att namnet på en domän inte avgör hur pass gångbar en idé är.

Men i samma veva som ni säger att så inte är, så skulle det inte heller finnas någon marknad för försäljning av domäner i andra hand.

Vad gäller matchning av domännamn och idé, så tror jag nog att var och en som skall starta en hemsida vill ha ett namn och som åtminstone är lätt att lägga på minnet. Det namnet vill nog de flesta skall knyta ann till hemsidans ämne.

Dock kan det vara bättre med ett namn som inte anger verksamheten.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-08, 22:46 #26
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by guran@Nov 8 2004, 22:36
Jag håller med om att namnet på en domän inte avgör hur pass gångbar en idé är.

Men i samma veva som ni säger att så inte är, så skulle det inte heller finnas någon marknad för försäljning av domäner i andra hand.
Handlar om annat än bara hur gångbart det är. Ett bra domännamn kan också ge "gratis" marknadsföring i form av t.ex. type-in trafik relaterat till den verksamhet man bedriver. Det är just då generella ord i domännamnet är en starka. En annan sak är ju att man kanske är övertygad om att ett kort domännamn, t.ex. på två bokstäver skulle fungera bättre i marknadsföringssyfte än något annat och då kanske vill spendera några extra tusenlappar att köpa loss en tvåbokstavsdomän.

Det betyder ju dock inte att idén inte är gångbar under en annan domän. Handlar bara om ett aktivt val man gör. Precis som man gör ett val om man vill köpa en Rolls Royce ist för en Volvo.. är ju antagligen olika användningsområden, olika köpare och också aktiva val hur mycket man tycker det är värt...

Att ett högre pris på .se skulle vara något som hindrar folk från att köpa på sig flera domäner enbart för att sälja känns lite långsökt eftersom de som köper för att sälja antagligen köper ändå...

Citat:
Vad gäller matchning av domännamn och idé, så tror jag nog att var och en som skall starta en hemsida vill ha ett namn och som åtminstone är lätt att lägga på minnet. Det namnet vill nog de flesta skall knyta ann till hemsidans ämne.
Att alla domäner som "är lätta att lägga på minnet" någonsin skulle kunna registreras är ju en omöjlighet. Finns fortfarande bra domännamn under .com som går att lägga på minnet och är lediga. Att .se skulle riskera att alla domäner blir upptagna är ju en omöjlighet.

Citat:
Dock kan det vara bättre med ett namn som inte anger verksamheten.
Hur resonerar du då?
Oläst 2004-11-12, 08:06 #27
Macckes avatar
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP

Reg.datum: Nov 2004
Maccke Maccke är inte uppkopplad
VIP
Macckes avatar

Reg.datum: Nov 2004
Mailade precis II-stiftelsen (IIS) där jag uttryckte mitt förakt mot deras system och prissättning.
Efterblivna idioter är vad dem är, enligt mig. Det måste få finnas fri konkurrens. Men, vi lever ju i ett kommunistland...
GRRRRRRRRRR. Får snart dra till UK, Tyskland eller USA - här vill man ju inte bo

Ska det alltid vara så "utvecklingen kommer nerifrån, och från väster". Med det menar jag att det är alltid, eller i princip ALLTID,
USA, UK, Tyskland och Danmark som driver utvecklingen. Efterblivna Svenskar kommer till sist till insikt, efter påtryckningar från danmark, och sist kommer norge. Annat ex: Vin och spritmonopolet

OK: GÖR SOM MIG! Skicka ett SURT mail till II-stiftelsen (IIS) och säg vad ni tycker. INGENTING kommer ändra deras kommunistiska prissättning annars.

Mvh
Maccke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-12, 09:09 #28
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
Citat:
Ursprungligen postat av Storen
Nja, tanken med prisättningen för .se-domänen är ju att ingen skall registreras för att bara ägas... En vacker dag startas ett företag som passar som handen i handsken för domänen, och "tvingas" köpa den för flera tusen...

Tror inte det finns lika många upptagna .nu som .se. Å andra sidan är som sagt 160kr inga pengar, speciellt inte för *den som säljer den vidare
En prissättning på 160kr gör snarare så att det endast är de redan stora aktörerna som kan husera på domännamnen.

Känns lite långsökt att tro att anledningen till att det inte är lika många .nu-domäner (dryga 100 tusen .nu, 80% från Sverige, i jmf med över 280 tusen .se) registrerade som .se skulle bero enbart på priset. Niue har inte 8 miljoner invånare.
Din fakta stämmer säkert. Jag syftade mer på att antalet .nu-domäner mot .se-domäner används nog mer till "riktiga" webbsajter... Består inte bara av tomma reggningar...
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-12, 09:32 #29
Storens avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Skrämmande att vissa påstår att domäner saknar betydelse. Dagligen ser man "annonser" med försäljning av domäner till högstbjudande, av vilken anledning? En MC-handlare kan med fördel skaffa sig www.motorcyklar.se än www.bamsehundar.se eller www.motor2hjulingar.se exemplevis? (Dåliga exempel jag vet, men ändå)
Att Volvo har domänen, www.volvo.se och inte www.pggyllenhammarsbilar.se är väl ganska lätt att förstå..?

Sedan angående prissättningen så håller jag med till fullo. För 160:- bör man kunna få en betydligt bättre service...
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-16, 00:00 #30
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Billigare se-domäner får vänta trots höga vinster
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017