WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   II-Stiftelsen svarar på priskritik (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4324)

Marcus 2004-11-05 02:11

Nu bemöter Stiftelsen för internetinfrastruktur, II-Stiftelsen, den kritik som framförts angående prissättningen på .se-domänen. Stiftelsen hävdar att priset är korrekt, men utesluter inte ytterligare prissänkning.
Källa: Computer Sweden

se - en prisfråga - eller samhälleligt ansvar och en gemensam angelägenhet [2004-11-03]
II-stiftelsens generalsekreterare Olof Hallström och NIC-SE:s ordförande Rolf Berndtson förklarar hur II-stiftelsen ser på prisdiskussionen om .se-adresser. Källa: IIS.se

Johan H 2004-11-05 03:14

Citat:

Originally posted by marcuss@Nov 5 2004, 03:11
Nu bemöter Stiftelsen för internetinfrastruktur, II-Stiftelsen, den kritik som framförts angående prissättningen på .se-domänen. Stiftelsen hävdar att priset är korrekt, men utesluter inte ytterligare prissänkning.
Källa: Computer Sweden

se - en prisfråga - eller samhälleligt ansvar och en gemensam angelägenhet [2004-11-03]
II-stiftelsens generalsekreterare Olof Hallström och NIC-SE:s ordförande Rolf Berndtson förklarar hur II-stiftelsen ser på prisdiskussionen om .se-adresser. Källa: IIS.se

Idioter som styr över .SE domänen.
Finns ingen anledning att ha Nic -se AB och en stiftelse som IIS.....

Jag tycker visserligen inte 160 kr per år är mycket, men om jag snabbt
tänker på vad jag får för dessa 160 kr per år så är det otroligt lite!

Jocke 2004-11-05 03:57

160 är ju ingenting.
Klaga på .nu namnen i stället. de är skit dyra.

Johan H 2004-11-05 04:02

Citat:

Originally posted by Jocke@Nov 5 2004, 04:57
160 är ju ingenting.
Klaga på .nu namnen i stället. de är skit dyra.

Fortfarande har .nu ett bättre system än .se eller hur?

Storen 2004-11-05 08:26

Nja, tanken med prisättningen för .se-domänen är ju att ingen skall registreras för att bara ägas... En vacker dag startas ett företag som passar som handen i handsken för domänen, och "tvingas" köpa den för flera tusen...

Tror inte det finns lika många upptagna .nu som .se. Å andra sidan är som sagt 160kr inga pengar, speciellt inte för den som säljer den vidare ;)

Filip 2004-11-05 14:08

Jag röstar hellre för en prishöjning.
Har man inte råd med, de idag, 160kr+moms/år - Då ska man inte ha ett namn heller!

Vad blir bättre, om priset sänks?

mypay 2004-11-05 15:04

Håller med.. 160:- är inte för dyrt..

Johan H 2004-11-05 15:16

Vadå? Jag tycker inte de flesta av er verkar förstå.
Ett företag ska få registrera 10000000000000000 namn om de så önskar.
Det kallas fri konkurrens.

När man idag betalar 160 kr per år för en .se adress och får så lite så kan man i princip jämföra det med följande; att du betalar fullpris för en fullt upprustad ferrari men får nöja dig med en skoda.

Jag sitter t.ex. nu å väntar på att nic.se ska ge mig 3 nya domäner som jag bytt till mig...
2 VECKORS BEHANDLINGSTID för något som tar under 1 minut per domän, SKAMLIGT må jag säga!

så påminn mig nu igen, vad är det dessa 160 kr per år går till..?

Marcus 2004-11-05 15:19

Även om det inte är speciellt dyrt så måste man ju ändå titta på vilket jobb säljaren gör för pengarna för att avgöra om det är skäligt eller inte. Tror knappast NIC-SE lever på bristningsgränsen för att kunna hålla toppdomänen i drift, då IIS tillochmed tack vare det stora penningöverskottet från domännamnsregistreringar haft möjlighet att i form av fondutdelning bidra med 2 miljoner kronor till olika "hobbyprojekt".

Att omfördela våra pengar till dessa hobbyprojekt känns ju inte riktigt rätt. Man kan ju inte försvara ett högt pris med att man behöver pengarna för att drifta och sedan dela ut en massa pengar hit och dit för att de har ett "överskott" för tillfället.

Nej, ett skäligt pris för vad vi får. Alternativt får de väl verkligen spendera pengar på sin drift och service så vi verkligen får någon service tillbaka. Att man ska behöva utveckla egna verktyg för att på ett acceptabelt sätt ska kunna administrera sina domäner känns verkligen inte som acceptabel service med tanke på hur mycket vi registranter ändå betalar sammanlagt (45 045 920 kr = drygt 45 miljoner kronor) per år.

Filip 2004-11-05 15:23

Citat:

Originally posted by Haghjoo@Nov 5 2004, 17:16
Vadå? Jag tycker inte de flesta av er verkar förstå.
Ett företag ska få registrera 10000000000000000 namn om de så önskar.
Det kallas fri konkurrens.

När man idag betalar 160 kr per år för en .se adress och får så lite så kan man i princip jämföra det med följande; att du betalar fullpris för en fullt upprustad ferrari men får nöja dig med en skoda.

Jag sitter t.ex. nu å väntar på att nic.se ska ge mig 3 nya domäner som jag bytt till mig...
2 VECKORS BEHANDLINGSTID för något som tar under 1 minut per domän, SKAMLIGT må jag säga!

så påminn mig nu igen, vad är det dessa 160 kr per år går till..?

Dvs, det vi egentligen vill, är inte ha lägre pris - Utan mer service för de 160kr/år vi betalar.
Eller?
Det tycker jag verkar vara ett rimligt krav.

Sen kan jag hålla med dig Haghjoo, vem som helst ska få registrera hur många domännamn som helst. Så länge han/hon betalar för det!
För vi vill väll inte uppleva samma domännamnsjakt på .se som sker på .com? Jag är övertygad om att det skulle ske, om priset skulle sänkas.

Det vi kräver, är mer service för pengarna!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson