Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Felstavat i surftowns annons

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-31, 15:37 #21
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by jgabor@Mar 31 2008, 13:24
Haha, vilken uppståendelse för ett stavfel!

Jag är själv lite av en "språknazi" ibland, speciellt gällande särskrivningar, men någon måtta får det väl ändå vara? Att kalla folk för saker för något sådant här, tycker jag extremt osmakligt och oprofessionellt. Eller ska vi börja kalla våra kolleger/konkurrenter för inkompetenta puckon? Låter knappast som en konstruktiv och rolig miljö, och verkligen ingenting som jag anser hör hemma på WN.

"Problemet" låg i att killen som gör våra banners är dansk, och han får de svenska översättningar från en av oss svenskar som jobbar på Surftown, bl.a. mig. Just detta stavfel var helt enkelt en miss i korrekturläsningen av oss. Som ni kan se, så är det åtgärdat nu... Så tack för att ni uppmärksammade det åt oss!

Det är alltså ingen slumpmässigt vald person på supporten som gör våra banners, utan vi har en väldigt duktig grafiker som gör detta arbetet. Och jag förstår verkligen inte hur man kan gå till attack och kalla någon för ett pucko och en inkompetent arbetare, på grund av att man missat en(1) bokstav i en banner, som dessutom ändras/uppdateras/byts ut relativt ofta... Då har man lite väl höga krav, och en usel social kompetens.
Gör man den här typen av misstag så får man leva med att bli kallad för pucko. Hade någon kallat mig för det efter ett sådant här slarvfel, så hade jag bara nickat och hållit med. Ibland finns det värre saker än att bli kallad för pucko. T ex att ge intrycket av att man arbetar på ett företag där slarv är acceptabelt och någonting som man gärna försvarar.

Man tjänar ingenting på att försvara sig när man har slarvat. Själv tänkte jag precis köpa den här boken. Jag tror att det är väldigt bra läsning.

Är grafikern dansk så faller väl ansvaret på er här i Sverige. Men du har säkert någon bra bortförklaring till varför det ändå inte är ditt fel. :P

Jaja, det är ett litet stavfel i en banner. Så jag håller med om att vi överreagerar. Men det blir lätt så här när människor med usel social kompetens har tråkigt på jobbet... Eftersom vi inte kan tjafsa med våra jobbiga kunder så får vi avreagera oss genom att tjafsa om småsaker på WN istället .
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-31, 16:01 #22
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Gör man den här typen av misstag så får man leva med att bli kallad för pucko. Hade någon kallat mig för det efter ett sådant här slarvfel, så hade jag bara nickat och hållit med. Ibland finns det värre saker än att bli kallad för än pucko. T ex att ge intrycket av att man arbetar på ett företag där slarv är acceptabelt och någonting som man gärna försvarar.

Man tjänar ingenting på att försvara sig när man har slarvat. Själv tänkte jag precis köpa http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9153430409. Jag tror att det är väldigt bra läsning.

Är grafikern dansk så faller väl ansvaret på er här i Sverige. Men du har säkert någon bra bortförklaring till varför det ändå inte är ditt fel. :P

Jaja, det är ett litet stavfel i en banner. Så jag håller med om att vi överreagerar. Men det blir lätt så här när människor med usel social kompetens har tråkigt på jobbet... Eftersom vi inte kan tjafsa med våra jobbiga kunder så får vi avreagera oss genom att tjafsa om småsaker på WN istället .
Att man behöver sträcka sig så långt som att kalla någon för pucko, tycker jag är oförsvarbart. Jag kan inte se någon anledning till det, speciellt inte när man personligen inte är berörd utav vad som skett. Hade vi stavat fel på DIN banner, som DU har betalat för, så hade jag möjligtvis kunnat acceptera det. Men så är inte fallet den här gången... Det är vi, och inte ni, som förlorar på vårt misstag.

Angående ditt boktips, tack för det, men...
Citat:
Ursprungligen postat av jgabor
Just detta stavfel var helt enkelt en miss i korrekturläsningen av oss.
'nuff said. :P
För övrigt är det inte ett försvarstal på något vis, jag tyckte bara det var otroligt onödigt och oprofessionellt att gå så pass långt. Vi har inte på något vis försökt "mörka" vårt misstag, och vi har inga problem att stå för det.
jgabor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-31, 16:26 #23
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
"Pröva" fungerar utmärkt.

jgabor:
Nu ska vi inta ta "pucko" så hårt... Jag menar inte att någon är en dålig människa eller fel man att göra jobbet. Däremot har någon gjort ett ganska stort fel i min mening. Om jag skulle anlita folk för att producera och presentera en banner som ska visas för, låt säga hundratusentals potentiella personer så skulle jag dela ut en utskällning för att 10% av orden är felstavade.

Du verkar dock väldigt vettig för att jobba hos surftown, tänk om er support och supportledning hade hållt samma klass. Jag trodde inte ens att Surftown vågade vara representerade på det här stället, men det var ju ett glädjande besked.

No offence verkligen, men reaktionen var ur ett rent professionellt perspektiv. Om någons 11-åriga dotter hade gjort bannern så vore naturligtvis inte pucko en passande titel (inkompetent hade däremot passat bra) - men om någon tar betalt för att göra en banner så ska den vara rättstavad om det bara är 10 enkla ord. Om nu bannermakaren fick felstavade uppgifter och inte hade möjlighet att kritisera (pga begränade språkkunskaper) så är det svensken som skrev texten, och den eventuella svensken som godkände leveransen som gjorde fel, och där skulle jag stå för att jag var ett pucko om jag vore ansvarig. Om man är så överbelastad att man inte hinner granska en banner i 10 sekunder så klämmer skon på något annat ställe.

Sen har vi inte gjort en lika stor grej av detta som det kanske uppfattas som. WN är ett forum och folk skriver när de inte har något bättre för sig. Att det sedan blir 25 svar är ju bara för att det är många som har en minut till övers. Kul att du svarade iaf, fortsätt göra ett bra jobb! Peace
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-01, 10:57 #24
Tarass avatar
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem
Tarass avatar

Reg.datum: Jan 2005
Felskrivning i en banner var en väldigt smart marknadsföringstrategi. Jag skulle nog hellre ge felstavaren en tårta än en utskällning
Alla gör felstavningar ibland, men det ska naturligtvis normalt inte förekomma i en banner.
Men hur många av er hade lagt märke till bannern om det inte varit för felstavningen? Och nu sitter ni dessutom och läser en tråd och en massa meningslös text om bannern...
Citat:
Originally posted by jgabor@Mar 31 2008, 16:01
nuff said.
För övrigt är det inte ett försvarstal på något vis, jag tyckte bara det var otroligt onödigt och oprofessionellt att gå så pass långt. Vi har inte på något vis försökt mörka vårt misstag, och vi har inga problem att stå för det.
Nu när vi ändå håller på med Surftown och rättstavning..
Er webbhotellssida:
Citat:
Paket Guld - Proffesionell
Jag hittade även 7st mindre fel på den sidan, som t.ex.
- mellanslag efter kommatecken
- liten bokstav på "föreningar"
- särskrivning (Trafik tunga hemsidor!?),
- FTP KONTON i versaler + denna rad i annat teckensnitt än övrig text.
- särskriv "12mån" under Avtalslängd

Denna sidan korrekturläste jag gratis. (ni kan få ett bra pris på övriga sidor)
Taras är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-01, 11:28 #25
Drew Drew är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2007
Drew Drew är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2007
Citat:
Originally posted by Taras@Apr 1 2008, 09:57
Jag hittade även 7st mindre fel på den sidan, som t.ex.
- mellanslag efter kommatecken
Det ska vara mellanslag efter kommatecken.
Drew är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-01, 11:43 #26
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by Taras@Apr 1 2008, 09:57
Nu när vi ändå håller på med Surftown och rättstavning..
Er webbhotellssida:
Citat:
Paket Guld - Proffesionell
Paket Guld? Vi har inte ens ett sådant webbhotells-paket... Kan du ge mig exakt adress, så ska jag eventuellt få det fixat?
jgabor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-01, 12:40 #27
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Oskar G Oskar G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Originally posted by Gustav@Mar 31 2008, 00:06
Ett litet "trick" är att byta ut de och dem mot vi och oss i en mening. Där du kan säga vi så ska det alltid vara de och där du kan säga oss ska det alltid vara dem.

Edit: Ibland så stöter man på meningar där det varken fungerar att säga vi eller oss. Då ska det alltid vara de.
Jag brukar köra på han och honom, men vi och oss är ju mer könsneutralt. Kanske ska börja med det istället
Oskar G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-01, 12:43 #28
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
Cos Cos är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2007
Denna tråd måste vara en en besserwissers våta dröm.
Cos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-08, 14:36 #29
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Oct 2006
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Originally posted by Cos@Apr 1 2008, 12:43
haha ja.. jag tror det är många här inne nu som är lite glad i byxan =)
FredrikNas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-08, 14:51 #30
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Novocain
Citat:
Ursprungligen postat av Cos
haha ja.. jag tror det är många här inne nu som är lite glad i byxan =)
Du vet att du väckte en tre månader gammal tråd till liv igen? =)

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017