FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tack alla för vänliga ord - kul att ni uppskattade den. Det har ju varit blandade åsikter från myndighetshåll kan jag säga och kommande version pekar på än fler brister/blinda fläckar mellan myndigheters ansvar, skyldighet och mandat.
Tack igen för positiv feedback! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hur ska man undvika att drabbas av dessa oseriösa affärsmän?
Jag gjorde en check av en som jag tyckte verkade skum för ett tag sedan, skulle se vad som hände med hans sidor, de flesta fanns inte längre, och hans namn om det var nu han, var ingen smickrande läsning. Men jag hittade inte honom i Lexbase, dock var han allt annat än "hederlig". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Flitig postare
|
"Arbetsförmedlingen utför ingen kontroll av vilka företag som annonserar efter personal.
Detta leder till att bedragare vanligen rekryterar ungdomar som telefonsäljare genom Arbetsförmedlingens Internettjänst Platsbanken. I skrivande stund så hittar jag 4 stycken platsannonser från bluffakturerande bolag på de 2 första sidorna (senast inkomna) när jag söker i kategorierna ”säljare i Malmö”. Dessutom brukar dessa verksamheter söka personal och ibland skenanställa i passiva ”målvaktsbolag”, för att säljare sedan är verksamma i och för de aktuella bluffbolagen. Det finns flera exempel på där ungdomar blivit ”tvingade” av Arbetsförmedlingens handläggare att söka dessa tjänster, då de annars riskera att förlora sin dagsersättning. Det finns även exempel på att samma dittvingade ungdomar blivit lurade på både lön och intyg. Detta har påtalats för Arbetsförmedlingen under flertalet år, men representanter för Arbetsförmedlingen uttalar att de uppfyller sitt uppdrag och inte har vilja eller kapacitet att granska annonsörer av lediga jobb. Det förekommer till och med att bluffbolag i Thailand annonserar efter säljare genom platsbanken och får ungdomar att sätta sig på ett flygplan med löften om bra löner och billigt boende. Dock har verkligheten visat sig vara en helt annan för dessa ungdomar, som behövt låna pengar av närstående för att kunna ta sig tillbaka till Sverige igen, med arbetslivserfarenheter som de skäms över och helst vill glömma." Detta är skrämmande, en sak som jag saknar. Folk som säger att oseriösa använder platsbanken som "reklam"? Kan det stämma, hade ju varit väldigt skadligt om det kom fram för företag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Att man gör reklam på det viset är inte något nytt, det har till och med förekommit som tips i böcker om marknadsföring.
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vill förtydliga, att man inte tänker anställa utan bara ser det som "reklam", att man lurar en massa hederliga jobbsökande och ger dem falska förhoppningar. Hoppas verkligen inte det är sant.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nice one!
![]() |