Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

hur flitigt används färdiga templates av webbyråer

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-10-04, 07:21 #21
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Sians Visa inlägg
Ska man se hårt på det tycker jag att man säljer en tjänst man inte bemästrar om man ska sälja templates till kunder.
Jag håller med!
Yllas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-04, 08:09 #22
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Det är väl för att jag tycker att design och profilering är en viktig del för företag på nätet - och för att öka det seriösa och positiva intrycket via sin hemsida bör man ha en "unik" design.

Självklart helt beroende på vad för pris man tar och i fall man informerar kunden om att det är en template man ger dem kan det vara ok.

Vad är anledningen till att man väljer att ge kunden en template?
Är det pga tidsbrist eller kunskapsbrist?

Mitt största "problem" med templates är att det känns som en enkel utväg och en template till valfritt CMS kan vem som helst sälja.
Det handlar nog enbart om priset. Vill inte kunden betala för en unik design så kan de naturligtvis inte heller få det. De flesta företag erbjuder trots allt ingen unik tjänst eller produkt, oavsett bransch. Det finns ju dessutom andra saker en kund betalar för utöver själva mallen.
Oläst 2013-10-04, 08:19 #23
Sianss avatar
Sians Sians är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2012
Medlem
Sianss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det handlar nog enbart om priset. Vill inte kunden betala för en unik design så kan de naturligtvis inte heller få det. De flesta företag erbjuder trots allt ingen unik tjänst eller produkt, oavsett bransch. Det finns ju dessutom andra saker en kund betalar för utöver själva mallen.
Det handlar självklart även mycket om vilken bransch kunden befinner sig i. Alla har inte behovet av en "unik" design.

Ett problem jag stött på är att ett gäng byråer krängt templates från Themeforest och liknande sidor - men ändå kränger full pris och dessutom glatt skyltar med vilken fin design de gjort.
Sians är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-04, 10:10 #24
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2008
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Det handlar självklart även mycket om vilken bransch kunden befinner sig i. Alla har inte behovet av en "unik" design.

Ett problem jag stött på är att ett gäng byråer krängt templates från Themeforest och liknande sidor - men ändå kränger full pris och dessutom glatt skyltar med vilken fin design de gjort.
Detta stör mig också och förstör branschen.

Vi skapar alltid skräddarsydda - och unika designer för våra kunder (då även källkod). Men ibland får vi kämpa med offerter kunder tagit in från andra webbyråer som har liknande pris men använder themeforest-teman, där kunden tror de får något unikt från dom också.

Visst skulle vi och alla andra också kunna börja med det och spara massor av tid men tjäna lika mycket pengar, men det blir oärligt och smutsar ner hela branschen.

Att sälja anpassade themeforest-teman till ett lägre pris än unika produkter har jag inget emot. Utan det är när de tar samma pris för ett färdigt tema som vi tar för en unik design som jag blir grinig.
StefanW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-04, 10:22 #25
Supermoderator

Supermoderator

Citat:

Jo, vilken bransch man verkar inom spelar självklart också roll. Skulle nog ändå vilja säga att majoriteten av alla företag har inget som helst behov av en unik design. Däremot så är det naturligtvis så att det finns ett antal företag som säljer färdiga mallar utan att berätta detta för kunden. I vissa fall kanske kunden inte bryr sig det minsta men det är ju trots det inte särskilt schysst. Tävlar man prismässigt och målgruppsmässigt mot ett gäng som beter sig på det viset så är det kanske lätt hänt att man själv lockas i samma riktning. Så länge man inte bryter mot lagen kan man ändå göra precis som man önskar.

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-10-04 klockan 10:30
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-04, 10:46 #26
Sianss avatar
Medlem

Medlem
Sianss avatar

Jag håller egentligen inte med dig alls.

Har man hemsidan för att man ska synas och marknadsföra sig själv (och det har man ju) vill man dels ge ett seriöst intryck och dels vill man bli ihågkommen.

Det är svårt att vara helt unik eftersom att alla (för) snabbt hoppar på trender - men man bör ändå göra mer än att köra på en template.

I takt med att internet blivit en sådan enorm marknadsföringsplattform behöver man se bra ut även här.
Oläst 2013-10-04, 13:33 #27
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Hej,

Det är skillnad på äpplen och päron.

Håkans Grävservice tror jag klarar sig finfint med ett befintligt men stilfullt Wordpresstema.

Samsung skulle i allra högsta grad bli ifrågasatta (och utskrattade) med motsvarande. Det skulle förmodligen också innebära en smärre marknadsföringsmässig katastrof. Ja, helt enkelt vara extremt konstigt.

Ingen blir gladare än oss utvecklare/designers om Håkan istället väljer ett dyrare men stiligare och unikt custom-made alternativ. Dock är det inte ens realistiskt för ALLA småföretagare. 50-100,000 spänn är inte småpotatis för riktigt alla.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-04, 14:07 #28
Sianss avatar
Medlem

Medlem
Sianss avatar

Men vad betalar Håkans Grävservice för om varken plattformen eller designen är utvecklad av byrån i fråga?
Oläst 2013-10-04, 14:24 #29
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2013
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2013
Han betalar för byråns tid att sätta ut en sida på nätet.
Precis som du skulle betala för hans tid att gräva hos dig.

Man betalar för de tjänster man anser att andra är bättre eller snabbare på än en själv så enkelt är det.

För många mindre hantverkare och andra serviceyrken är en hemsida ett bevis på att man är legitim och seriös inget annat. Vi står för vad vi gör, vi har till och med en sida som bevisar det.
Tsarraz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-04, 14:28 #30
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare

Håller med många föregående talare; om en frilansare/byrå levererar en standard WP installation med ett $29 tema, och tar 6k från kunden som är helt ovetande att denne precis köpt en template för 200kr och 30min arbete, ja då är det kasst.

Om du säljer hemsidor med färdiga templates, var åtminstone transparent med det. Säg till din kund, jag kommer använda detta tema för jag anser att det passar dig/er, det kostar $29, jag lägger på det på fakturan. Sen för att installera och konfigurera hela hemsidan så kommer det att kosta x kronor, det är mitt pris.

Vi har använt färdig template vid något enstaka tillfälle då kunden bett om en sajt för typ 1500kr, och behöver den inom 24h. Men då alltid med 100% transparens, d.v.s. kunden vet mycket väl att vi använt något färdigt och billigt, som inte håller vår vanliga standard.

Men folk som sitter och leker webbutvecklare/webbyrå och säljer på ovetande kunder färdigt skräp från Themeforest, oseriöst.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017