FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Ett problem jag stött på är att ett gäng byråer krängt templates från Themeforest och liknande sidor - men ändå kränger full pris och dessutom glatt skyltar med vilken fin design de gjort. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Vi skapar alltid skräddarsydda - och unika designer för våra kunder (då även källkod). Men ibland får vi kämpa med offerter kunder tagit in från andra webbyråer som har liknande pris men använder themeforest-teman, där kunden tror de får något unikt från dom också. Visst skulle vi och alla andra också kunna börja med det och spara massor av tid men tjäna lika mycket pengar, men det blir oärligt och smutsar ner hela branschen. Att sälja anpassade themeforest-teman till ett lägre pris än unika produkter har jag inget emot. Utan det är när de tar samma pris för ett färdigt tema som vi tar för en unik design som jag blir grinig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2013-10-04 klockan 10:30 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag håller egentligen inte med dig alls.
Har man hemsidan för att man ska synas och marknadsföra sig själv (och det har man ju) vill man dels ge ett seriöst intryck och dels vill man bli ihågkommen. Det är svårt att vara helt unik eftersom att alla (för) snabbt hoppar på trender - men man bör ändå göra mer än att köra på en template. I takt med att internet blivit en sådan enorm marknadsföringsplattform behöver man se bra ut även här. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Det är skillnad på äpplen och päron. Håkans Grävservice tror jag klarar sig finfint med ett befintligt men stilfullt Wordpresstema. Samsung skulle i allra högsta grad bli ifrågasatta (och utskrattade) med motsvarande. Det skulle förmodligen också innebära en smärre marknadsföringsmässig katastrof. Ja, helt enkelt vara extremt konstigt. ![]() Ingen blir gladare än oss utvecklare/designers om Håkan istället väljer ett dyrare men stiligare och unikt custom-made alternativ. Dock är det inte ens realistiskt för ALLA småföretagare. 50-100,000 spänn är inte småpotatis för riktigt alla.
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Medlem
|
Men vad betalar Håkans Grävservice för om varken plattformen eller designen är utvecklad av byrån i fråga?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Medlem
|
Han betalar för byråns tid att sätta ut en sida på nätet.
Precis som du skulle betala för hans tid att gräva hos dig. Man betalar för de tjänster man anser att andra är bättre eller snabbare på än en själv så enkelt är det. För många mindre hantverkare och andra serviceyrken är en hemsida ett bevis på att man är legitim och seriös inget annat. Vi står för vad vi gör, vi har till och med en sida som bevisar det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Håller med många föregående talare; om en frilansare/byrå levererar en standard WP installation med ett $29 tema, och tar 6k från kunden som är helt ovetande att denne precis köpt en template för 200kr och 30min arbete, ja då är det kasst.
Om du säljer hemsidor med färdiga templates, var åtminstone transparent med det. Säg till din kund, jag kommer använda detta tema för jag anser att det passar dig/er, det kostar $29, jag lägger på det på fakturan. Sen för att installera och konfigurera hela hemsidan så kommer det att kosta x kronor, det är mitt pris. Vi har använt färdig template vid något enstaka tillfälle då kunden bett om en sajt för typ 1500kr, och behöver den inom 24h. Men då alltid med 100% transparens, d.v.s. kunden vet mycket väl att vi använt något färdigt och billigt, som inte håller vår vanliga standard. Men folk som sitter och leker webbutvecklare/webbyrå och säljer på ovetande kunder färdigt skräp från Themeforest, oseriöst. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|