FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tycker Åsa-Nisse är ett mer passande ord.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Supermoderator
|
MRDJ,
Hahaha, den var bra. Lite omständigt att skriva, men allt för konsten.
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Administratör
|
Jag tycker hen är ett litet men bra steg i att begränsa könsstereotyper. Att få samma tonläge som där man kan välja han eller hon få ett hen är bra för ett könsneutralt språk. Denne gör iallafall för mig att det känns desto mer formellt.
Sen tycker jag dock det är mycket viktigare att göra något åt ord som gärningsman, ombudsman (som tyvärr finns i en mängd språk i den formen), brandman, sjuksköterska osv. Där yrket eller rollen i sig antyder könet och det könsneutrala ordet blir ordet som antyder det ena eller andra.
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hur tusan skriver hen "Sjuksköterska" på ett könsneutralt sätt, "Sjuksköten"?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
när jag hör ordet "hen" tänker jag på en transfestit som ser ut som en kvinna men har skäggstubb
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Personligen är jag inte mycket för godtyckliga uppdelningar baserat på biologiska faktorer som kön, hudfärg eller skostorlek så jag föredrar ett könsneutralt språk...
Men använder icke "hen" då det är ett ganska fult ord. Jag tänker bara på hönor när jag hör det... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nej... "Hen" är inget för mig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Citat:
Är herrtoaletter en form av apartheid?
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nja... denne är väl ändå maskulin medan denna är feminin.
Och precis som Conny skriver har vi redan ordet "den" som kan användas istället för att hitta på nya ord i onödan.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu Senast redigerad av jonny den 2012-11-08 klockan 06:11 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|