![]() |
Använda "hen" på webbsidor
Ingen av er har missat debatten om ordet "hen" i tidningar och på bloggar. Personligen tycker jag att det är synd att ordet blivit så politiserat för jag, som publicerar mängder av text varje dag, tycker att det är förbannat praktiskt som ersättning för "han eller hon" och andra tillfällen är irrelevant vilket kön det är på personen.
Tex. Mäklaren gjorde si och så, det kan bero på att hen valde att göra så. En bra present till hen som har svårt att sova på nätterna Men jag är osäker på om jag ska börja använda ordet eftersom det sticker så förbannat mycket i folks ögon (som tänker "en sockerbagare hen bor i staden...", radikala feminister osv). Har ni "gått över" till att använda ordet på någon webbsida ni har? Hur har mottagandet varit? |
Inte på någon webbsida men jag testade i ett utbildningsmaterial där jag ersatte 5 st "han/hon" med hen. Mycket tid gick det åt att diskutera detta som uppenbarligen var väldigt provocerande för några. Att jag behållit han eller hon, där det framgick av namn, person etc, på massor av ställen spelade ingen roll.
Men jag håller med dig att det är väldigt praktiskt när man inte vet kön eller det inte spelar någon roll. |
Har inte gått över, kommer nog inte göra det heller. Finns ingen plats för hönor på mina sidor. :)
|
Hej,
Det är onekligen praktiskt. Ett bra ord i just det sammanhanget tycker jag. Jag skriver fortfarande "denne", men skulle absolut kunna överväga att använda "hen" som ett könsneutralt begrepp. Att däremot kalla könsbestämda personer för "hen" tycker jag personligen är trams. Vad tusan vinner världen på det? |
CT: Nej, och det är tyvärr dit diskussionerna snurrar iväg hela tiden. Hade de drivande krafterna varit smarta hade de lyft fram ordet som ett praktiskt ord i första hand och sen i våg #2 kanske använt det för att lyfta fram feministiska frågor.
Nu är ju ordet väldigt svårt att använda bara för att det känns som att man tar nån form av politisk ställning. Jag håller med feministerna om att det är fel att könsobestämda personer beskrivs som "han" och "man" och att ett så litet ord faktiskt kan göra liten skillnad...men de har använt fel strategi här. Resultatet blir att jag inte kan använda ordet på det sättet jag vill förrän det blivit såpass vanligt i skriven media. Jag vill inte gå i bräschen för det. Det verkar alltså som att jag måste få fortsätta lägga ut 4/10 sekund varje gång jag måste skriva "han eller hon" istället för "hen". :) |
Tycker hen används för att beskriva en person som varken vill vara man eller kvinna. Inte ett ord som beskriver antingen man eller kvinna vilket kan vara lite synd. Själv använde jag h*n ibland när jag skrev i forum etc.
Dock kanske det blir ändring i framtiden. I en artikel på Aftonbladet så används hen på samma sätt som du vill använda det. "Köparen måste fråga sig om produkten ifråga är ägnad åt sitt ändamål och fungerar som den ska, om den inte gör det måste köparen dock reklamera den senast två månader efter att hen upptäckt felet." http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle15719864.ab Själv läst jag artikeln utan att reflektera över att de använde hen förrän jag läst kommentarerna. |
Personligen har jagväldigt svårt för ordet "hen" det är ju första tre bokstäverna i ordet henne vilket är den feminina varianten.
Jag tycker ordet "denne" passar bättre då det är ett etablerat ord och funkar rätt bra ändå, denne är mer neutralt tycker jag. |
Men denne är väl inte könsneutralt?
Sedan gillar jag inte heller ordbilden "hen" men inte för att det skulle vara en feminin form, lika lite som jag anser att honom är det, trots att de tre första bokstäverna är hon. ;) |
Intressant frågeställning, men jag måste säga att jag inte ser behovet mer än när man pratar om en specifik individ som inte vill ha en könsidentitet.
Om man så vill så finns finns det ju gott om ord i svenskan för att könsneutralt hänvisa till personer utan att använda han eller hon, exempel: * (Den) personen har en blå hatt * Många människor har blåa hattar * Varför tror du att personen har en blå hatt? Och jag tycker att det vore fel om vi skulle ändra vårt generella sätt att bruka vårt språk för att hänvisa till personer som absolut inte har något emot en könsidentitet för att ett extremt fåtal personer inte vill tillhöra en könsidentitet. Men visst, om jag hade en vän som ville att jag i samtal med andra skulle referera till den personen som "hen" när personen inte var närvarande så sure, exempel: * Hen påtvingar mig att använda ordet hen, när jag pratar om hen men har ändå kvar ett icke könsneutralt namn, vilket man ju kan tycka är konstigt. Alltså: - Använda hen om en annonym person = inte ok - Använda hen om en person som uttryckligen vill bli kallad hen = ok |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:13. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson