Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur ofta byter ni hårddiskar?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-01, 14:39 #1
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Fast frågan är ju vad den andre leverantören menar med just "regelbundna intervaller". När jag själv tittar på det som bytts ut så har vi ju bytt ut trasiga diskar med relativt "regelbunda intervaller" så att säga. Men det är ju andra saker som spelar in här också, kör man raid0 måste man ju byta diskar ofta i ren rädsla, raid5 kan bara en disk ryka och när man byter den så ryker den andra under synkningen och allt ryker, med raid6 ADG kan 2 diskar ryka och kör man som vi med 2 RAID6 ADG speglade disksystem kan teoretiskt minst 4 diskar ryka.
Jo, men vem kör en servermiljö för affärskritiska system i raid 0? :-) Och hur byter du diskar i en raid 0 förresten?

Vi kör i deras fall olika raidvarianter, men de har ju så klart också backuper på allt. Problemet är att kunden hittills slagit ifrån sig allt som skulle innebära ökade kostnader, vilket skulle bli följden oom man skulle göra något mer för säkerhet eller prestanda...

Dessutom är ju sannolikheten att mer än en disk skall gå sänder näst intill obefintlig och kör man då raid 6 så lär det ju aldrig inträffa att man tappar disk så att systemet kraschar om man inte har andra allvarliga problem som t.ex. överhettning.
Oläst 2011-10-02, 08:47 #2
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Jo, men vem kör en servermiljö för affärskritiska system i raid 0? :-) Och hur byter du diskar i en raid 0 förresten?
Hehe, det var mest ett exempel, ingen kör naturligtvis raid0. Men jag har arbetat som supporttekniker på SUN Microsystems på low- och middle-range servrar, och ingen jag kände till när jag jobbade där bytte ut diskar med "regelbunda service intervaller", och då hade vi massor med kända och stora kunder.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017