FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har en fundering... Jag vet ju vad som borde vara praxis, men tänkte höra med er andra. I en normal server, genomför ni rutinmässiga hårddiskbyten? Eller annan rutinmässig utbytesservice?
Om ja, enligt vilket schema? Om nej, varför inte? Frågan föranleds av att en större kund som anlitar oss hävdar att detta är brukligt och får medhåll från en annan leverantör som hävdar att man självklart byter ut alla delar i en server med regelbundna intervaller. Jag har aldrig reflekterat över att detta ens skulle vara något att reflektera över, om man säger så... Självklart, om en server utsatts för översvämning eller sandstorm så kanske man kan överväga att åtmninstone titta igenom en server, men annars menar jag att man övervakar sin hårdvara och byter det som går sönder eller som indikerar problem med hårdvaran. Tänker jag fel?
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har aldrig bytt saker bara för saken skull, har man en bra raidnivå så är risken rätt liten.
Men om kunden ställer det kravet så visst, är ju deras pengar som slösas. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Exakt så har jag resonerat innan, men kunden tycker det skall ingå diskbyte "eftersom de ju jobbat hårt länge nu"... Länge = 8 månader.
Bara döda fiskar flyter med strömmen. Senast redigerad av Xamda den 2011-09-28 klockan 16:55 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Byter inte diskar om de inte är trasiga. Alla maskiner har någon form av RAID i botten och disk finns på hyllan och dessutom så är diskproblem relativt sällsynta i en ordentligt kyld hall.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
En ny disk kan ju fela likväl som en gammal.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
Kollar man MTBF 1,600,000 hours på en Seagate SAS disk, och oftast har man en garanti på 3-5 år. 8 månader är ju inget. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Det råkar inte röra sig om SSD-diskar? Då kan åtta månader kännas rimligt om det är t.ex. en sqlkärra.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Riktiga diskar crashar väldigt sällan och jag har aldrig bytt utan indikation på problem. Det är nästan bara externa diskar som crashat för mig.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Ju mer jag tänker på det så känns det väldigt oinsatt och smått korkat att springa och byta disk varje halvår.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Använder man bra diskar som är avsedda för serverbruk(t.ex. WD RE4 eller SAS-diskar) så känns det väldigt onödigt att byta ut de oftare än var 3:e år om ens det. Känns som det blir mer nedtid och fler saker som kan gå fel när man byter diskar var 8:e månad än vad det blir om man kör RAID och byter ut de när de går sönder.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|