Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kund har inte betalat på ett halvår - liten summa

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-28, 14:29 #21
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Jag pratar inte om inkasso alls, jag pratar om att man kan skicka saker direkt till kfm utan behöva skicka några inkassokrav.

Jag vet väl förhelvete att man kan skicka egna inkassokrav och att inkassolagen då gäller, men vi pratar inte om inkasso alls utan kfm.
Först säger du att inkassolagen inte gäller dig, sen att den bara gäller inkassobolag (och att jag är korkad). Nu säger du inkassolagen visst gäller dig om du skickar ett inkassokrav men att du kan skicka saker direkt till KFM utan att inkassolagen skulle gälla.

I och med att du vidtar rättsliga åtgärder så måste du ha skickat någon form av krav och därmed gäller inkassolagen. Rätta mig om jag har fel men kom då med fakta och inget svammel om tåg.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-28, 14:35 #22
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Ja om man inte kan läsa lagar så kan man ju alltid göra onödiga steg och slänga bort pengar.

En skuld är en skuld, en obetald faktura är ett krav. Du kan skicka direkt till KFM.

Rent juridiskt skulle du kunnat driva in en muntlig skuld även om det juridiskt svårare bevis det.

Jag sa att inkassolagen endast gäller vid inkassoverksamhet, att skicka en obetald skuld direkt till KFM räknas inte som inkassoverksamhet.

Så länge du inte anlitar ett inkassobolag eller agerar inkasso själv genom skicka ett inkassokrav så kan du torka dig i röven med inkassolagen för den gäller inte utan då gäller KFM.

Senast redigerad av patrikweb den 2011-09-28 klockan 14:40
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-28, 17:05 #23
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ja om man inte kan läsa lagar så kan man ju alltid göra onödiga steg och slänga bort pengar.

En skuld är en skuld, en obetald faktura är ett krav. Du kan skicka direkt till KFM.

Rent juridiskt skulle du kunnat driva in en muntlig skuld även om det juridiskt svårare bevis det.

Jag sa att inkassolagen endast gäller vid inkassoverksamhet, att skicka en obetald skuld direkt till KFM räknas inte som inkassoverksamhet.

Så länge du inte anlitar ett inkassobolag eller agerar inkasso själv genom skicka ett inkassokrav så kan du torka dig i röven med inkassolagen för den gäller inte utan då gäller KFM.
Lika välpolerad och trevlig som alltid. Inkassolagens giltighet är inte avhängande av att du skickar ett formellt inkassokrav. Sen så skrev du att den endast gällde inkassobolag:
Citat:
Jag skiter väl i inkassolagen, det gäller bara inkassobolagen.
För övrigt är KFM ingen lag och om du vill använda inkassolagen för att sköta din personliga hygien så är det upp till dig, jag har råd med Lambi.

Senast redigerad av Westman den 2011-09-28 klockan 17:08
Oläst 2011-09-28, 17:25 #24

Så klart KFM går under egen lagstiftning, i första hand är det Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning som gäller vid ansökan till KFM.

Den har inget med inkassolagen att göra. Inkassolagen gäller endast inkassohantering, sedan om du använder dig av rätten att bedriva egen inkassobolag inom dina egna kunder eller externt inkassobolag som har tillstånd.

För att det ska räknas som inkasso så måste du följa dom regler och utformning som gäller för inkassokrav.

Men finns ingen lag som säger att du måste skicka inkasso för att kunna skicka till KFM.
Oläst 2011-09-28, 18:12 #25
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Så klart KFM går under egen lagstiftning, i första hand är det Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning som gäller vid ansökan till KFM.

Den har inget med inkassolagen att göra. Inkassolagen gäller endast inkassohantering, sedan om du använder dig av rätten att bedriva egen inkassobolag inom dina egna kunder eller externt inkassobolag som har tillstånd.

För att det ska räknas som inkasso så måste du följa dom regler och utformning som gäller för inkassokrav.

Men finns ingen lag som säger att du måste skicka inkasso för att kunna skicka till KFM.
Ja KFM har andra lagar att rätta sig efter men KFM är ingen lag som du kan rätta dig efter och du försöker faktiskt ersätta en lag med en myndighet.

Man har ingen rätt att bedriva ett inkassobolag, du har rätt att sköta dina egna inkassoärenden. Ordning på begreppen är att föredra.

Ja men inkassolagen gäller även om du _inte_ skickar ett formellt inkassokrav.

Nej men du måste ha skickat faktura/krav med ett förfallodatum som måste ha passerats utan giltigt bestridande och skickar du ett krav så gäller inkassolagen enligt vad jag har fått lära mig.
Oläst 2011-09-28, 19:07 #26
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Om du har skickat en faktura och sedan skickat en påminnelse bör påminnelsen kunna antas utgöra ett krav om inte fakturan i sig var tillräcklig.

Men om du inte har gjort det så skicka en påminnelse.
Skicka också ett inkassokrav och lägg på 160 kr i avgifter. Därefter ansöker du hos KFM.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-29, 02:57 #27
klein klein är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005

Det står på KFM blanketter , som man skall kryssa i, om man har följt paragraf si och så i inkassolagen. Kruxet är att det kostar x antal kronor att göra ansöka hos KFM, så man bör göra saker och ting rätt.

Bok för den som vill göra rätt :

http://www.bokus.com/bok/97891974178...assohandboken/

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Om du har skickat en faktura och sedan skickat en påminnelse bör påminnelsen kunna antas utgöra ett krav om inte fakturan i sig var tillräcklig.

Men om du inte har gjort det så skicka en påminnelse.
Skicka också ett inkassokrav och lägg på 160 kr i avgifter. Därefter ansöker du hos KFM.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-29, 07:53 #28
ahlberger ahlberger är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2010
ahlberger ahlberger är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2010
Nu har det förhoppningsvis löst sig utan KFM. Vi har kommit överens om en betalningsplan där första betalningen åtminstone är gjord. Men en bra tråd hur som helst, kommer antagligen till användning någon annan gång!

/Ahlberger
ahlberger är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-29, 08:03 #29

Citat:
Ursprungligen postat av klein Visa inlägg
Det står på KFM blanketter , som man skall kryssa i, om man har följt paragraf si och så i inkassolagen. Kruxet är att det kostar x antal kronor att göra ansöka hos KFM, så man bör göra saker och ting rätt.

Bok för den som vill göra rätt :

http://www.bokus.com/bok/97891974178...assohandboken/
Om du vill ha ersättning för inkassokostnader (Om du har skickat sådant) så finns sådant fält på KFM blanketten. Men handlar ju bara om du har gjort det eller inte.

Men om du inte skickat något inkassokrav så fyller man inte i den delen.
Oläst 2011-10-02, 19:56 #30

Man bör dock göra en riskbedömning först, för om kunden inte kan betala, så står du där med "förlust" på KFM avgiften , eftersom KFM vill ha en löpande årlig avgift.

Citat:
Om du vill ha ersättning för inkassokostnader (Om du har skickat sådant) så finns sådant fält på KFM blanketten. Men handlar ju bara om du har gjort det eller inte.

Men om du inte skickat något inkassokrav så fyller man inte i den delen.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017